• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 14 آذر 1400
کد مطلب : 147286
+
-

درسی برای بودجه1401

  خبر: سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: با توجه به ضریب انبساط پولی تنها از محل تنخواه ۵۵هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بانک مرکزی، در ابتدای سال‌جاری، ۶۳۷هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شده است. سازمان برنامه و بودجه معتقد است: دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که وضع شاخص‌های کلان اقتصاد بسیار وخیم بود؛ رشد اقتصادی حدود صفر؛ تورم 45.2درصدی، افزایش ضریب جینی و رشد شکاف طبقاتی ازجمله این میراث است.
  نقد: اکنون که میراث دولت پیشین به روایت سازمان برنامه و بودجه مطلوب نبوده، فرصت خوبی است تا این سازمان سند دخل و خرج سال آینده را به‌گونه‌ای تنظیم کند که شاهد بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی باشیم و اصلا دولت نیازی به استفاده از تنخواه و قرض گرفتن از بانک مرکزی نداشته باشد. شاه‌بیت موفقیت دولت سیزدهم این است که بودجه سال آینده را نه کاغذی که واقعی بدون کسری تراز عملیاتی و نیاز به استقراض مستقیم و غیرمستقیم از بانک مرکزی ببندد و بودجه‌ای ضدتورمی را تقدیم مجلس کند. بی‌تردید وقتی بودجه دچار پدیده شکنندگی منابع و پایداری مصارف باشد، نتیجه آن تکرار تورم‌های بالا خواهد بود و دولت ناچار می‌شود بخش قابل‌توجهی از منابع خود را صرف هزینه‌های جاری سازد و بودجه کافی برای فعالیت‌های عمرانی باقی نماند.
حل مشکلات اقتصادی جامعه و صیانت از سفره مردم در برابر امواج تورمی نه براساس گفته‌ها و وعده‌ها که بر پایه اعداد واقعی و روند متغیرهای کلان اقتصادی قابل سنجش است و دست‌کم برای قضاوت درباره کارنامه سازمان برنامه و بودجه باید منتظر رونمایی از سند بودجه1401 ماند و دید آیا این بودجه به جنگ تورم می‌رود یا اینکه در مسیر بودجه‌های گذشته حرکت خواهد کرد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید