• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147201
+
-

دوربعدی مذاکرات برجام، هفته آینده برگزار می‌شود

بی‌عملی اروپایی‌ها؛ پیشنهادهای ایران

آخرین نشست از دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین، پس‌از 3ماه وقفه، دیروز درحالی برگزار شد که معاونان سیاسی وزیران امور خارجه ایران و 1+4 در قالب «کمیسیون مشترک برجام» در هتل کوبورگ گرد هم آمدند و به جمع‌بندی 4روز مذاکره و رایزنی‌های دیپلماتیک پرداختند؛ رایزنی‌هایی که از دوشنبه هفته گذشته آغاز و پس‌از نشست افتتاحیه، در سطح کارشناسی و سیاسی پیگیری شد.
حالا اما آنگونه که از خبرها برمی‌آید، هیأت‌های دیپلماتیک حاضر در وین پس ‌از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرای امور خارجه، به پایتخت‌های خود بازگشتند تا پس‌ از جمع‌بندی بحث‌های دور هفتم مذاکرات در کشورهایشان، به‌زودی دوباره برای ازسرگیری گفت‌وگوها به وین بروند؛ رفت و برگشتی که گفته می‌شود براساس تقاضای طرف‌های اروپایی و با هدف رایزنی پیرامون پیشنهادهای مطرح شده از سوی جمهوری‌اسلامی ایران انجام می‌شود.
به‌گزارش ایرنا، رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پس‌از نشست پایانی دور هفتم مذاکرات، درباره این نشست گفت: در نشست پایانی، بررسی اجمالی از نتایج به‌دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به پیشنهادهای ارائه‌شده ازسوی ایران با محوریت لغو تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای انجام شد.
علی باقری‌کنی افزود: در این نشست، طرف‌های اروپایی اعلام کردند برای ارائه پاسخ‌های مستدل و مستند به پیشنهادهای ایران، نیاز است برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌های خود بازگردند. بنابراین قرار شد هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان مذاکرات از سر گرفته شود. ازسوی دیگر انریکه مورا، معاون سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست پایانی دور هفتم در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که مذاکرات از چهارشنبه یا پنجشنبه هفته آینده ازسر گرفته می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: من درباره جزئیات صحبت نمی‌کنم. مذاکرات هرگز به پایان نرسیده و ادامه خواهد داشت. هفته آینده همه طرفین اینجا خواهیم بود و کار را پیش خواهیم برد. بر این اساس پیش‌ از برگزاری کمیسیون مشترک برجام، علی باقری‌کنی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با انریکه مورا، معاون رئیس سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل فی مابین ایران و آژانس گفت‌وگو و بر عزم کشورمان برای مشارکت فعالانه و مثبت در گفت‌وگوهای وین تأکید کرد.

راهبرد 3وجهی ایران
هفتمین دور از مذاکرات در شرایطی برگزار شد که لغو تحریم‌ها اصلی‌ترین محور مورد بحث درمیان دیپلمات‌ها و هیأت‌های اعزامی بود و اخبار منتشر شده از جریان این نشست‌ها حاکی از آن است که ایران 2سند مربوط به اقدام‌های هسته‌ای و تحریم‌هایی که باید لغو شوند تا اجرای برجام مؤثر باشد را به طرف‌های مقابل ارائه کرده‌است. همچنین گفته می‌شود ایران سند سومی را هم به طرف‌های مقابل در برجام ارائه خواهد کرد که درباره مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌هاست و در آن نقطه نظرها و پیشنهادهای‌ کشورمان تشریح شده ‌است.
علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و سرپرست هیأت دیپلماتیک ایرانی در وین درباره محتوای سند سوم اعلام کرده است: «ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود، درباره مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان می‌کند.» وی همچنین تأکید کرده ‌است: « رفع تحریم‌ها گام به گام نخواهد بود و بر این اساس 3سند داریم و مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها در سند سوم است که هنوز تحویل طرف‌های مقابل نشده‌ است.»

بی‌ابتکاری اروپایی‌ها؛ بی‌اعتمادی ایران
کارشناسان معتقدند رفتار تناقض‌آمیز و پرابهام ایالات‌متحده آمریکا در قبال مذاکرات احیای برجام، اصلی‌ترین دلیل بی‌ابتکاری طرف‌های اروپایی در مقابل گام‌های مؤثر ایران برای دستیابی به نتیجه روشن از مذاکرات وین است؛ موضوعی که بی‌اعتمادی جمهوری‌اسلامی ایران به طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات را به ‌همراه داشت.
برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان درجریان گفت‌وگوی تلفنی با «هایاشی یوشیماسا»، وزیر امور خارجه ژاپن، اعلام کرد که نسبت به اراده و نیت آمریکا و 3کشور اروپایی حاضر در مذاکرات خوش‌بین نیست، چرا که مقام‌های آمریکایی از یک‌سو درخواست مذاکره و بازگشت به برجام را مطرح کرده، اما از سوی دیگر تحریم‌های جدیدی‌ علیه ایران وضع می‌کنند؛ موضوعی که در گفت‌وگوی دیروز امیرعبداللهیان و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نیز مورد تأکید قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو که با هدف بررسی روند مذاکرات وین انجام شد، مذاکرات را اگرچه در مجموع خوب ارزیابی کرد، اما روند آن را کند دانست و بر این نکته تأکید کرد که هیأت ایرانی با حسن‌نیت، اختیارات لازم و ابتکارات دست‌یافتنی و روبه‌جلو، به شکلی فعال در میز مذاکرات حضور دارد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگو اعلام کرد که به انریکه مورا (معاون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا) تأکید کرده‌ در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و همه هیأت‌ها، برای رسیدن به توافق تلاش کند.

ما را تهدید نکنید
ناظران معتقدند بی‌عملی طرف‌های اروپایی در جریان مذاکرات وین که بیشتر جنبه بهانه‌گیری دارد و همسو با سیاست‌های کاخ‌سفید و رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌شود، می‌تواند زمینه‌ساز انحراف مسیر گفت‌وگوها و ایجاد بن‌بست در مذاکرات شود؛ موضوعی که برخی اخبار منتشر شده پیرامون مذاکرات، گواهی بر این مدعاست. درچنین شرایطی بود که یک رسانه انگلیسی از واکنش تند تیم مذاکره‌کننده ایرانی به قرائت بیانیه مقام آمریکایی در مذاکرات وین خبر داد. براساس گزارش پایگاه میدل‌ایست‌آی، یک کشور اروپایی با قرائت بیانیه رابرت مالی، رئیس هیأت آمریکایی، ایران را عصبانی کرده ‌است. هیأت ایران اعتراض کرده و گفته آمریکا جزو گفت‌وگوها نیست و سپس خطاب به حاضران در اتاق گفته: «ما را تهدید نکنید.» میدل‌ایست‌آی همچنین نوشته نماینده کشور اروپایی مذکور عقب‌نشینی کرده و به ایرانی‌ها اطمینان داده بیانیه هیأت آمریکایی از آن به بعد قرائت نخواهد شد. این رسانه انگلیسی همچنین از بروز پاره‌ای اختلاف‌ها در هیأت ۱+۴ خبر داده‌ است. به نوشته این رسانه، هنگامی که نماینده یک کشور اروپایی از ایران انتقاد و این کشور را به انعطاف‌ناپذیری متهم کرد، هیأت چینی با اشاره به توافق «آکوس» از ریاکاری و سیاست‌های دوگانه غرب در مسائل منع اشاعه هسته‌ای انتقاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید