• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147153
+
-

به سوی آینده /پرده برداری از رقیب چینی لیلیوم

به سوی آینده /پرده برداری از رقیب چینی لیلیوم

تصاویر و جزئیاتی که اخیرا از یک پرنده eVTOL چینی منتشر شده، نشان می‌دهد که باید منتظر اخبار جدیدی درخصوص هواپیماهای برقی عمودپرواز باشیم. به گزارش وب‌سایت نیواطلس، کانسپت «پانتوئو پانتالا» اچ که از شانگهای می‌آید، ممکن است شبیه eVTOL آلمانی لیلیوم باشد، اما چینی‌ها قول داده‌اند که پرنده‌شان به‌مراتب سریع‌تر از نمونه آلمانی پرواز خواهد کرد. 
باوجود شباهت‌های بسیار، در عین حال باید به این مهم نیز اشاره کرد که تفاوت‌هایی بین این دو پرنده وجود دارد. درحالی‌که لیلیوم فقط غلاف‌های پیشرانه‌اش را کج می‌کند، پانتالا طوری طراحی شده است که کل بال‌هایش قابلیت منعطف‌ و کج‌شدن را دارند. در جایی که لیلیوم، 36فن برقی کوچک دارد و فلسفه فن‌های کوچک را پیش می‌برد، یانتوئو فقط با 22فن، هر کدام با قطر بسیار بزرگ‌تر، پرواز می‌کند. لیلیوم به ما می‌گوید که مزیت فن‌های بزرگ‌تر، شناور بودن با انرژی کارآمدتر است. از معایب آن هم می‌توان به پوسته‌پوسته‌شدن شدیدتر، سر و صدای بیشتر و سرعت بیشتر با کارآمدی کمتر، با کمی کشش اضافی در پرواز افقی اشاره کرد. البته این عملکرد به‌طور کامل قابل مقایسه نیست، زیرا یانتوئو یک کابین استاندارد 5نفره دارد و این در حالی است که لیلیوم یک هواپیمای هفت نفره است. ولی لیلیوم قول مسافت بیش از ۲۵۰کیلومتر را با سرعت ۲۸۰کیلومتر در ساعت می‌دهد، اما در کانسپت «پانتوئو پانتالا» اچ درحالی‌که برد تقریبا همان است، ولی سریع‌تر از ۳۰۰کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. این تقریبا همه جزئیاتی است که ما در این مرحله در اختیار داریم. لازم به ذکر است که لیلیوم یکی از پیشرفته‌ترین پروژه‌های eVTOL در جهان است که چند صد میلیون دلار در بانک دارد، چند صد کارمند استخدام کرده و چندین آزمایش پروازی از نمونه‌های اولیه را با موفقیت انجام داده است. پروژه تاکسی‌های هوایی چند وقتی می‌شود که پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای را از خود نشان داده است. کشورهای مختلف در تلاش هستند تا نمونه‌های بومی خود را برای این امر تولید کنند. در همین زمینه، استارت‌آپ آلمانی «لیلیوم» نخستین فاز از آزمایش تاکسی پرنده خود را 2سال پیش با موفقیت پشت‌سر گذاشته و از آن تاریخ به بعد به‌صورت مرتب در حال انجام آزمایش‌های تکمیلی به‌منظور به‌دست‌آوردن مجوزهای لازم برای پرواز است.

برنامه نورتون برای ارائه یک سوپربایک به بازار
شرکت «نورتون موتورسیکلت» یک نسخه اولیه از سوپربایک پرحجم V4 خود را معرفی کرده است که می‌تواند به سادگی نظر علاقه‌مندان به موتورهای سنگین را به‌خود جلب کند. نکته اینجاست که به‌نظر می‌رسد تولد دوباره شرکت «نورتون موتورسیکلت» تحت مالکیت جدید خود یعنی شرکت TVS هند، با تغییر و تحولات بسیاری روبه‌رو باشد و حالا موتورسیکلت قدرتمند V4CR آماده ورود به خیابان‌ها شده است. به گزارش وب‌سایت نیواطلس، با یک مرکز تولید جدید به مساحت 6782مترمربع در وست میدلندز، TVS خود را آماده می‌کند تا در سال‌های آینده، حجم قابل‌توجهی را از طریق شرکت نورتون وارد بازار موتورسیکلت اروپا و جهان کند. موتورسیکلت V4CR، یک کپی کامل و بدون مزاحمت از موتورسیکلت V4SVR است؛ 185اسب بخاری با موتور 4سیلندر 72درجه‌ای به گنجایش 1200سی‌سی. درخصوص این موتورسیکلت ادعا شده است که احتمالا با موتورهای قدرتمند و روز دنیا برابری می‌کند؛ موتورسیکلت‌هایی مانند کی‌تی‌ام 1290سوپردوک آر ازجمله آنها به‌شمار می‌آیند، اما تیم طراحی، قسمت جلو و کناری را جدا کرده و به جای آن یک چراغ جلوی کوچک و گرد LED تعبیه کرده است. می‌توان گفت که نگاه کردن به موتورهای 4سیلندر چندان جالب و خوب نیست؛ بنابراین نورتون، انجین را با یک شکم و چند روکش جانبی کوچک پوشانده که همه‌‌چیز را به‌جز دینام و کلاچ پنهان می‌کند. اینگونه، موتورسیکلت از پیچیدگی‌های درونش راحت شده و بسیار زیباتر به‌نظر می‌رسد. این در حالی است که می‌شود حدس زد، موقعیت و وضعیت سواری آن تقریبا با یک موتورسیکلت اسپرت یا همان سوپربایک‌ها یکسان است؛ با قاب، صندلی کوچک انفرادی و میله‌های گیره که تقریبا بدون تغییر ظاهر شده‌اند. به همین ترتیب، چرخ‌ها، اگزوز، سیستم تعلیق Ohlins و ترمزهای Brembo یکسان به‌نظر می‌رسند. در اینجا باید گفت که به‌عنوان یک نمونه اولیه، بدون داشتن آینه، نشانگرها، پلاک‌ها و بازتابنده‌های نارنجی‌رنگش، این وسیله نقلیه کمی ساده به‌نظر می‌رسد، اما در مجموع، چه خوب و چه بد، این موتورسیکلت بسیار جمع‌وجور شده است و شرکت نورتون می‌گوید که درصورت تولید و ارائه به بازار، در رنگ‌های مشکی یا نقره‌ای در دسترس خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید