• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 13 آذر 1400
کد مطلب : 147144
+
-

کاهش 60درصدی آتش در جنگل‌ها

تا سال 1410با همکاری مردم، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل به وسعت منابع طبیعی ایران اضافه می‌شود

منابع طبیعی
کاهش 60درصدی آتش در جنگل‌ها

 سیدمحمد فخار- خبر‌نگار

امسال آتش به اندازه یک سوم سال 99، جنگل‌ها را دستخوش حریق کرد. طبق اعلام رسمی سازمان جنگل‌ها، هر سال به‌طور متوسط 18هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور در آتش می‌سوزد. سال 99این عدد به 21هزار هکتار رسید تا شرایط برای کنترل آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی دشوارتر از گذشته باشد.
امسال نیز ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق شد و با آغاز فصل سرما و بارش‌ها، احتمال افزایش چندبرابری آن قطعا منتفی خواهد بود، با اعلام این آمار مشخص می‌شود که  حجم آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60درصد کاهش یافته است. دیروز رضا بیانی، قائم‌مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این‌باره به ایسنا گفت: امسال آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور کمتر بوده اما در برخی نقاط در مراتع این حوادث بیشتر بود.
او گفت: در قالب طرح پویش بذرکاری جنگل‌های کشور، اقدام به احیای دوباره جنگل‌هایی که دچار حریق شده، خواهیم کرد و این کار به‌طور قطع بسیار تأثیرگذار خواهد بود. قائم‌مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: در نواحی ای که جنگل‌های آن دچار آتش‌سوزی شده، با استفاده از روش‌های نهالکاری و بذرکاری، برای احیای جنگل‌ها اقدام می‌کنیم.
بیانی با اشاره به اینکه ایران چهل و پنجمین کشور از لحاظ داشتن مساحت جنگل در جهان است افزود: قاچاق چوب یکی از بحث‌هایی است که باید با جدیت با آن مقابله کرد و با استقرار نیروهای حفاظتی در عرصه‌های بحرانی و استفاده از تکنولوژی‌های نو قابل انجام است.
وی در ادامه بر لزوم افزایش زراعت چوب و کاهش قیمت آن تأکید کرد و گفت: تلاش ما این است که در اراضی که کمتر قابل استفاده است، زراعت چوب را انجام داده و گونه‌های درختی مانند صنوبررا در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم. قائم‌مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری زارعت چوب را از لحاظ اقتصادی به صرفه دانست و ادامه داد: گونه‌های درختی خوبی توسط مؤسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها شناسایی شده که بعد از3 سال از کشت می‌توان آن را برداشت کرد.

وسعت جنگل‌کاری
به گزارش همشهری، تاکنون 1.5میلیون هکتار جنگل کاری در کشور اجرا شده که روی تصاویر ماهواره‌ای قابل ارزیابی و پایش است. در پایان هفته گذشته طرح پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس آغاز شده است؛ برنامه‌ای ۱۰ ساله که از امسال شروع و تا سال ۱۴۱۰ با همکاری ۶۶ نهاد، ازجمله گروه‌های مردمی، بسیج، هلال احمر وآموزش و پرورش اجرا خواهد شد. مناطقی که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده، نقاطی هستند که بیش از ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و سالانه ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارند. پارسال ۲۴ هزار و ۷۰۰ هکتار زراعت چوب انجام شد و امسال هم پیش‌بینی شده ۴۰ هزار هکتار اجرا شود، ضمن اینکه براساس برنامه ششم توسعه، قرار است ۷۰ هزار هکتار اجرا شود که البته تا ۹۰ هزار هکتار هم قابل افزایش است. با توجه به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار جنگلکاری در کشور اجرا می‌شود، براین اساس در طول ۱۰ سال آینده، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل ایجاد خواهد شد.

آتش در نیزارهای زریبار
دیروز کمی بعد از اعلام خبر کاهش 60درصدی آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران، خبر رسید که آتش‌سوزی گسترده نیزارهای دریاچه زریبار مریوان وارد روز دوم شده و همچنان در حال گسترش و مهارنشده است. همزمان درخواست رسیدگی فوری به وضعیت دریاچه زریبار از سوی مجامع محیط‌زیستی آغاز شد. در این درخواست خطاب به علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست آمد: متأسفانه طی سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌های گسترده در اطراف دریاچه زریبار شهرستان مریوان آسیب‌های فراوانی به این دریاچه و محیط‌زیست منطقه رسانده است. آتش‌سوزی‌هایی که به‌گفته بسیاری از کارشناسان عمدی و با هدف تصرف زمین‌های اطراف دریاچه است رخ داده است. طی این آتش‌سوزی‌ها از طرفی بسیاری از حیوانات به شکلی دردناک جان خود را از دست داده‌اند و از طرفی دیگر نابودی نیزارها موجب آسیب جدی به دریاچه شده است. خواهشمندیم رسیدگی به وضعیت این دریاچه مهم را با قید فوریت در اولویت قرار داده و با برنامه‌ریزی و اقدامات جدی در این خصوص، محیط‌زیست مریوان و کردستان را نجات دهید.
دیروز ابراهیم همت، مدیر اداره محیط‌زیست مریوان گفت: این آتش‌سوزی بزرگ‌ترین آتش‌سوزی است که تاکنون در دریاچه زریبار اتفاق افتاده است تا جایی که آتش‌سوزی به نیزارهای اطراف شهر مریوان نیز رسیده و بسیار خطرناک و نگران‌کننده است. میزان خسارات هنوز مشخص نیست و به محض مهار آتش‌سوزی بررسی و اعلام خواهد شد.
دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان دارای 1200هکتار نیزار، 3400هکتار پناهگاه حیات وحش و 2300هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است. طول دریاچه زریبار حدود 5کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به‌دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به‌ترتیب ۲ و ۶ متر است. زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید