• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147074
+
-

استقبال مجلس از لایحه به‌جای طرح صیانت

سخنگوی کمیسیون طرح صیانت در گفت‌و‌گو با همشهری: از آنجا که این طرح از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود، کمیسیون تصمیم گرفت که پیشنهادهای دولت را هم لحاظ کند

فضای مجازی
استقبال مجلس از لایحه به‌جای طرح صیانت

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

پس از آنکه با رأی اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، این طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع یافت، ابهامات و پرسش‌هایی مطرح شد که چرا طرح، با قید ماده142 آیین‌نامه داخلی به این مرکز نرفته است. در جلسه روز سه‌شنبه، عده‌ای از اعضای کمیسیون اصرار داشتند که طرح موسوم به صیانت باید با قید این ماده به مرکز پژوهش‌ها ارجاع یابد و این درحالی بود که گروه دیگر، معتقد بودند که این موضوع در اختیار کمیسیون است و نیازی به قید این ماده نیست. درنهایت، نظر گروه دوم غالب می‌شود و طرح صیانت بدون قید ماده142 به مرکز پژوهش‌ها ارجاع می‌شود. علت این اختلاف نظر این بود که ماده142 فرصتی تا 45روز را برای مرکز پژوهش‌ها فراهم می‌کند؛ درحالی‌که اکنون تنها 10روز به این مرکز برای بررسی مجدد طرح فرصت داده شده است. همچنین در مورد بررسی طرح، 2پیشنهاد مطرح شد که یکی ارجاع به مرکز پژوهش‌ها و دیگری ارجاع به کمیته‌های تخصصی کمیسیون بود. این بار گروهی که معتقد به ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها بودند، توانستند اکثریت آرا را به‌دست آورند.

زمان تعیین شده کافی است؟
لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا 10روز فرصت به مرکز پژوهش‌ها برای بررسی نظرات دولت، بخش خصوصی و همه ذی نفعان طرح کافی است، می‌گوید: «قانون تا 45روز را برای این موضوع پیش‌بینی کرده است. با این حال، از آنجا که این طرح پیش از این، از سوی مرکز پژوهش‌ها بررسی شده و این مرکز به این طرح تسلط کامل دارد، این زمان می‌تواند کافی باشد.»  نماینده قزوین با اشاره به اینکه مشکلی از نظر زمان و فرصت بررسی مجدد طرح از سوی مرکز پژوهش‌ها وجود ندارد، می‌گوید: «ما 10روز را پیشنهاد داده‌ایم، اما اگر مرکز پژوهش‌ها نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، می‌تواند برای افزایش مهلت درخواست بدهد.»
سیاهکلی در مورد علت قید نشدن ماده142 آیین‌نامه داخلی در ارجاع طرح معتقد است: «این ماده هم شبیه همین اتفاقی است که افتاده. بعضی از دوستان اظهار می‌کردند که به استناد ماده142، طرح را ارجاع دهیم، اما عده‌ای دیگر معتقد بودند که این موضوع در حدود اختیارات کمیسیون است و کمیسیون با همین شرایط می‌تواند طرح را ارجاع دهد. به این ترتیب پیشنهاد دوستانی که معتقد بودند به ماده142 استناد شود، رأی نیاورد و پیشنهاد بقیه اعضا رأی آورد. این در حالی است که مفهوم هر دو پیشنهاد یکسان است».

ارجحیت لایحه بر طرح
او همچنین به پیشنهادهای دولت در قالب نامه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما به لایحه بیشتر از طرح راغب هستیم، چرا که لایحه بر طرح ارجح است. دلیل آن هم این است که چون لایحه را دولت ارائه می‌دهد و دولت هم از تیم کارشناسی و اجرایی بهره می‌برد، لایحه جامع‌تر از طرح خواهد بود.»
به‌گفتـه سیـاهــکلی «هرچند همیشه اینگونه نیست، اما علی‌القاعده لایحه، فراگیرتر، قوی‌تر و تخصصی‌تر است.»
سخنگوی کمیســیون مشترک با اشاره به اینکه دولت قبل، لایحه نداد و دولت فعلی هم پیشنهادهایی را مطرح کرده است، ادامه می‌دهد: «این در حالی است که پیشنهادها در کمیسیون‌ها و در صحن و فقط از سوی نمایندگان می‌تواند مطرح شود. بنابراین از آنجا که این طرح از درجه اهمیت بالایی برخوردار بود، کمیسیون تصمیم گرفت که پیشنهادهای دولت را هم لحاظ کند.»
او همچنین تأکید می‌کند که «نماینده‌ها یا باید قبول می‌کردند که این چند صفحه پیشنهاد را از طرف دولت ارائه دهند، یا اگر این موضوع را نمی‌پذیرفتند و در عین حال پیشنهادی را هم مطرح نمی‌کردند، هیچ تغییری رخ نمی‌داد».
سیاهکلی با اشاره به بحث‌های مطرح شده در جلسات روز دوشنبه و سه‌شنبه می‌گوید: «2پیشنهاد مطرح بود. نخستین پیشنهاد این بود که طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود و پیشنهاد دوم هم ارجاع طرح به کمیته‌های تخصصی بود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود.»
نماینده قزوین با درخواست کمک از رسانه‌ها برای اینکه طرح از جامعیت بیشتری برخوردار شود، می‌گوید: «از رسانه‌ها تقاضا می‌کنم که با کارشناسان و ذی‌نفعان گفت‌وگو کنند تا به ما کمک شود که قانونی دقیق‌تر و تخصصی‌تر بنویسیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید