• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147070
+
-

خبر کوتاه/شرط محیط‌زیست برای مازوت‌سوزی

داریوش گل‌علیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: وقتی نیروگاه‌ها سیستم کنترلی داشته باشند، مازوت‌سوزی اشکالی ندارد. در تمام دنیا نیروگاه‌ها هم مازوت و هم گازوئیل پرگوگرد مصرف می‌کنند ولی تجهیزات کنترل آلایندگی روی دودکش آنها نصب شده است و هوا آلوده نمی‌شود این در حالی است که هیچ‌یک از نیروگاه‌های ما این تجهیزات را ندارند.  به گزارش ایسنا، او افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نصب تجهیزات بارها نامه نوشته است نیروگاه‌ها هم بارها گفته‌اند که ساختار وسایل‌شان قدیمی است و امکان نصب تجهیزات کنترل آلایندگی روی آنها وجود ندارد. سولفورزدایی یکی از راهکارهای حل مشکل نیروگاه‌های مازوت‌سوز است. راهکار دیگر، استفاده از سیستم‌های کنترلی است که تاکنون هیچ‌کدام از این راهکارها عملیاتی نشده است.

زاگرس، علفزار می‌شود
قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های زاگرس سالانه ۶میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌کنند. عباسعلی نوبخت در مراسم پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس که در منطقه حفاظت شده چالابه برگزار شد، اعلام کرد: وسعت جنگل‌های زاگرس ۶میلیون هکتار است که از این میزان ۶۰۰هزار هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد. وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل به‌طور متوسط یک هزار مترمکعب آب را طی سال در خود ذخیره می‌کند، افزود: جنگل‌های زاگرس می‌توانند در سال اکسیژن مورد نیاز ۶۰میلیون انسان را تأمین کنند. نوبخت با بیان اینکه منطقه زاگرس ۱۴هزارو۸۰۰سال پیش علفزار بود که کم‌کم تبدیل به جنگل شد، گفت: این منطقه حدود 5 هزار سال پیش با دارا بودن 4 گونه از درختان بلوط به اوج رسید، اما ‌اکنون متأسفانه زاگرس به‌سمت علفزار شدن در حال حرکت است. نوبخت با تأکید بر اینکه اگر طبیعت زاگرس از دست برود، امنیت ملی و غذایی کشور دچار اختلال می‌شود، افزود: باید مانع قطع درختان این عرصه طبیعی خصوصا درختان بلوط برای تبدیل   به زغال شویم.

بیابان‌زدایی 8میلیون هکتاری
پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها به انجام بیش از ۳۰میلیون هکتار اقدامات آبخیزداری و ۸میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی تا پایان سال‌۹۹ در کشور اشاره کرد و گفت: این اقدامات و دیگر فعالیت‌های انجام شده در منابع طبیعی در جهت کاهش فرسایش و حفاظت خاک انجام شده است. به گزارش سازمان جنگل‌ها گرشاسبی کنترل فرسایش بادی و گردوغبار را از وظایف مهم سازمان جنگل‌ها دانست و یادآوری کرد: سازمان جنگل‌ها در تلاش است یافته‌ها و تجارب بین‌المللی در زمینه حفاظت از خاک را در پروژه‌های منابع طبیعی تعمیم دهد. وی افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اکنون در تمامی مراحل اجرایی پروژه‌های منابع طبیعی از دانش بومی و مشارکت مردم محلی بهره می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید