• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147067
+
-

نامه محیط‌زیستی به سران قوا

چهره روز
نامه محیط‌زیستی به سران قوا

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نامه‌ای به سران سه قوه نوشته و در آن به تبعات امنیتی مشکلات محیط‌زیستی کشور اشاره و از سران قوا خواسته است تدبیری برای حل مشکلات محیط‌زیستی داشته باشند. عباس مقتدایی حالا به‌دلیل ارسال همین نامه در ستون چهره روز همشهری قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه خود خطاب به سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس به وضعیت فعلی جامعه ایران و روند تخریب محیط‌زیست در کشور اشاره کرده و از آنها خواسته است، «درصورت صلاحدید» کمیته‌ای برای تحقق اصل50 قانون اساسی تشکیل شود. براساس اصل پنجاهم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این‌رو فعالیت‌های اقتصادی و غیرآن که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.
او در نامه‌اش به سران قوا نوشته است: سدهایی که در اطراف مرزهای ایران ساخته شد و یا درحال احداث است و یا توقف جریان رودخانه‌های مهم در فلات مرکزی ایران (از جمله زاینده‌رود) و سایر بخش‌های کشور و یا استفاده‌های بی‌رویه و ناموزون از معادن و تخریب‌های مرتبط با آن، مواردی هستند که هرگونه کوتاهی یا غفلت از چاره‌اندیشی بهنگام در مورد آنها، بحران‌هایی را پدید می‌آورد که منافی با اصل پنجاهم قانون اساسی است و اهتمام ویژه به این مسائل به‌طور قطع درحافظه تاریخی نسل‌های آینده ماندگار خواهد بود و شایان تقدیر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید