• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 آذر 1400
کد مطلب : 147065
+
-

آرزویی به نام «سفرکارت ملی»

کارت‌های 30میلیون تومانی سفر هنوز خاک می‌خورند و به‌دست گردشگران نمی‌رسند

گردشگری
آرزویی به نام «سفرکارت ملی»

 علی‌اصغر مونسان، وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در روزهای پایانی وزارت خود در تفاهمنامه‌ای که با بانک عامل به امضا‌ رساند، طرح ارائه سفرکارت با هدف حمایت از اصناف مرتبط با صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا را بار دیگر اجرایی کرد.
در این طرح قرار شد تسهیلات فردی با عنوان سفرکارت به مبلغ 30میلیون تومان با مدت زمان استفاده 6‌ماه تا یک‌سال به افراد متقاضی سفر برای بازگرداندن رونق به صنعت گردشگری کشور به کارمندان دولت ارائه شود. طرح سفرکارت او اما با تشدید وضعیت کرونا تعلیق شده است و حالا که ایران با واکسیناسیون گسترده محدودیت‌های کرونایی را برداشته است و تقاضای سفر در کشور افزایش یافته، هنوز خبری از سفرکارت‌‌های بانکی برای ارائه به کارکنان دولت نیست.

  طرح سفرکارت منحل شده است
ارائه تسهیلات 30میلیون تومانی سفر با نرخ سود 4درصد قرار بود صرف سفرهای داخلی، سفر به سوریه و عتبات عالیات در عراق شود.
پیگیری همشهری از معاونت گردشگری مشخص کرده ‌که تفاهمنامه سفرکارت ملی میان بانک عامل و وزارت میراث فرهنگی برای چندمین‌بار با شکست مواجه شده است و وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز فعلا توجهی به این موضوع نشان نداده است.
براساس آنچه از معاونت گردشگری به همشهری اطلاع داده شد، طرح ارائه سفرکارت ملی که در روزهای پایانی وزارت علی‌اصغر مونسان در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به‌صورت عجولانه با بانک عامل به امضا‌ رسید، هم‌اکنون تعطیل شده است و هیچ دستورالعمل جدیدی برای ارائه سفرکارت  ملی صادر نشده است.
طرح ارائه سفرکارت  نخستین‌بار در دولت نهم مطرح و زمینه اجرایی‌شدن آن نیز فراهم شد. آن‌زمان ارائه کارت سفر به کارمندان دولت در یک دوره بسیار کوتاه آزمایشی در یک مرحله انجام شد و با شکست در ادامه طرح به‌طور کامل تعطیل شد.

  ضعف در اجرا عامل تعطیلی
خبرگزاری فارس نیز دیروز در گزارشی به ارائه طرح سفرکارت ملی در سال‌86 پرداخت و با اشاره به انتقاداتی که همان‌زمان به این طرح مطرح بود، نوشت که این طرح به‌دلیل بدهی سازمان ایرانگردی و جهانگردی به صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی منحل شد و پس از اجرایی‌شدن هم نقدهای زیادی به آن وارد شد.
به نوشته این خبرگزاری، طرف قرارداد‌بودن واحدهای اقامتی گروه ایرانگردی و جهانگردی با طرح سفرکارت ملی به‌دلیل پایین‌بودن کیفیت هتل‌های این گروه در مقایسه با هتل‌های 3، 4 و 5ستاره موجب شد این طرح با شکست مواجه شود. یکی دیگر از مشکلات سفرکارت‌‌ها براساس اذعان خبرگزاری فارس، معرفی تورهای گردشگری در سایت سفرکارت ملی بود که تنها به رزرو واحد اقامتی محدود می‌شد و هیچ‌گونه خدمات سفر مرتبط با تور یا بسته سفر نیز در قبال آن ارائه نمی‌شد. به‌دلیل همین ضعف در اجرا بود که مسئولیت اجرای طرح از شرکت ایرانگردی و جهانگردی در آن سال گرفته شد و به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی واگذار شد.
14سال از نخستین اجرای طرح سفرکارت ملی و انحلال آن گذشته است که اوایل سال‌جاری هادی سجادی‌راد، مدیر گردشگری و صنایع‌دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران اعلام کرد، طرح سفرکارت ملی با ملاحظات جدید اجرایی می‌‌شود و قرار است از سفرکارت، بیشتر در حوزه صنایع‌دستی استفاده شود تا به‌دلیل شرایط کرونایی و رکود بازار صنایع‌دستی، کمکی به هنرمندان این عرصه باشد. اما همین وعده نیز اجرایی نشد و باز هم ماجرای طرح سفرکارت ملی معلق ماند.

  وعده بی‌سرانجام
ولی تیموری، معاون سابق گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگویی که در مورد اجرای طرح سفرکارت ملی با هدف اجرای سفر آسان داشت، به همشهری گفته بود که کارت‌های اعتباری سفر به‌‌گونه‌ای طراحی خواهند شد که تنها در مراکز اقامتی و هتل‌های دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی و همچنین برخی رستوران‌ها یا فروشگاه‌های صنایع‌دستی مشخص شده توسط وزارت میراث‌فرهنگی امکان برداشت داشته باشند تا این مبالغ تنها در حوزه گردشگری هزینه شوند و به خارج از چرخه گردشگری کشور تزریق نشوند.
ایده ارائه کارت اعتباری سفر درست همان ایده سفرکارت بود که نخستین‌بار جرقه آغاز آن در دولت نهم خورد و حالا که 14سال از نخستین زمزمه سفر با کارت‌های اعتباری یا همان سفرکارت گذشته، اجرای این طرح همچنان با مشکل مواجه است و حتی وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که آخرین تفاهمنامه اجرایی‌شدن سفرکارت ملی با یک بانک عامل را هم به امضا رساند، نتوانست گره کور اجرای طرح سفرکارت ملی را بگشاید و اجرای این طرح همچنان معطل مانده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید