• شنبه 22 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 3 ذی القعده 1445
  • 2024 May 11
چهار شنبه 10 آذر 1400
کد مطلب : 146921
+
-

سهم استان‌ها در اجرای طرح‌های صنعتی

یزد، خراسان‌رضوی و اصفهان بیشترین و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر کمترین تعداد طرح‌های صنعتی در دست اجرا را به‌خود اختصاص داده‌اند

سیده زهرا عباسی- خبرنگار



کهگیلویه‌وبویراحمد  محروم و مغفول در صنعت
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که کمترین طرح‌های در دست اجرای صنعتی را دارد در حالی‌که شاخص فقر در این استان جنوبی 42و حدود 10درصد بالاتر از میانگین کشوری و سهم آن از صنعت کشور زیر یک‌درصد است. هم‌اکنون 13شهرک و ناحیه صنعتی و همچنین 510واحد صنعتی در استان فعال است و 79پروانه بهره‌برداری معدنی هم صادر شده. از سوی دیگر حدود 30هزار واحد صنفی در کهگیلویه‌و بویراحمد مشغول به‌کار هستند که برای حدود 70هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند اما مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد معتقد است 574طرح صنعتی در دست اجرای این استان درصورت بهره‌برداری می‌توانند برای 14هزار نفر دیگر شغل ایجاد کنند.
سالار حسین‌پور البته تأکید می‌کند که این تعداد طرح کافی نیست و نمی‌تواند پاسخگوی توسعه‌نیافتگی و محرومیت‌های استان باشد و به همین منظور کهگیلویه‌وبویراحمد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.
او با بیان اینکه کهگیلویه‌وبویراحمد استان کوهستانی و با کمبود زیرساخت است به همشهری می‌گوید: نداشتن جاده ریلی، حمل‌ونقل ضعیف هوایی و جاده‌های دسترسی نامناسب موجب شده است سرمایه‌گذاران رغبتی به حضور در استان نداشته باشند. حسین‌پور توضیح می‌دهد که برای افزایش طرح‌های در دست اجرا و توسعه استان مکاتبه‌هایی انجام شده است تا پروژه‌هایی در استان تعریف شود اما همچنان سازمان‌های توسعه‌ای حضور کمرنگی در این منطقه دارند و حتی اگر سرمایه‌گذاری کردند سرمایه‌گذاری‌شان راکد است یا در مراحل ابتدایی قرار دارد.
مدیرکل صمت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهره‌برداری معدنی استان در یکی دو سال گذشته آغاز شده است، می‌افزاید: ظرفیت و ذخیره معادن ما به‌قدر کرمان یا یزد نیست که سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم برای سرمایه‌گذاری بیاید و هم مانند آنچه در یزد و کرمان برای انتقال آب خلیج‌فارس افتاد، برای توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.
حسین‌پور توسعه اصفهان، یزد، مرکزی یا هرمزگان را مدیون استقرار صنایع دولتی می‌داند و توضیح می‌دهد: با توجه به محرومیت‌های کهگیلویه و بویراحمد و اینکه بخش خصوصی رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در این استان ندارد، نیاز است که بخش دولتی حتما سرمایه‌گذاری کند. انتظار ما این است که شرکت‌های توسعه‌ای و دولتی بخشی از سرمایه خود را به استان ما بیاورند تا از ظرفیت آنها استفاده کنیم و در عین حال آمادگی داریم به بهترین شکل زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ارائه مشوق فراهم کنیم. در مقابل کهگیلویه‌وبویراحمد اما می‌توان به تجربه یزد اشاره کرد؛‌ استانی که امسال هم طبق اعلام صمت، بیشترین طرح‌های صنعتی در دست اجرا را دارد. به‌گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد، واحد‌های صنعتی این استان فقط از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰هزار شغل ایجاد کرده‌اند.
محمدرضا علمدار یزدی با ارائه گزارشی از وضعیت مجوز‌های صادر شده بخش صنعت استان یزد از ابتدای سال تا اول شهریور ۱۴۰۰ می‌گوید: در این مدت 3069پروانه بهره‌برداری معتبر در یزد با سرمایه‌گذاری ثابت 197.413.690میلیون ریال صادر شده است که این واحد‌ها برای ۱۰۰هزار و ۲۵۳نفر شغل ایجاد کرده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید