• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 آذر 1400
کد مطلب : 146809
+
-

شناسایی 121مبتلا به اچ‌آی‌وی در یک هفته

گزارش خبری
شناسایی 121مبتلا به اچ‌آی‌وی در یک هفته

در نشست خبری روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با موضوع روز جهانی کنترل ایدز که به‌صورت آنلاین برگزار شد، خبرنگاران سؤال کردند و محمدمهدی گویا پاسخ داد. در اینجا مهم‌ترین سؤال‌ها همراه پاسخ‌شان آمده است:

  تاکنون چه میزان مبتلا به اچ‌آی‌وی درکشور شناسایی شده‌اند؟
پیش‌بینی می‌شود 54هزار و850بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور وجود داشته باشد، از این تعداد 42هزار و933نفر شناسایی شده‌ و 20هزار و284نفر هم جانشان را از دست داده‌اند. بنابراین هم‌اکنون 22هزار و684مبتلا به عفونت اچ آی وی درکشور داریم که از این تعداد، 6هزار و885نفر به دلایل مختلف به مراکز مراقبتی و درمانی مراجعه نکرده‌ و 15هزار و800نفر هم تحت درمان‌‌ هستند و نزدیک به 14هزار نفر از این تعداد، کاملا درمان شده‌اند.
  میزان ابتلای زنان و مردان به این عفونت چقدر است؟
از ابتدای شیوع اچ‌آی‌وی تاکنون ۸۱درصد موارد ابتلا مربوط به مردان و ۱۹درصد مربوط به زنان بوده است. این روند در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته و درصد ابتلای زنان بالا رفته و حالا به 32درصد رسیده است.
  تیم‌های فعال برای شناسایی مبتلایان، تاکنون به چند مورد مثبت برخورده‌اند؟
طی یک هفته گذشته، 60هزار مورد آزمایش اچ‌آی وی‌گرفته شده که از این تعداد 121نفر تست‌شان مثبت شده است.
  چرا مانند گذشته آمار شناسایی و شیوع اچ‌آی‌وی به‌صورت دوره‌ای اعلام نمی‌شود؟
اعلام آمار موارد ایدز هر3‌ماه یک‌بار منتشر می‌شود. کمیته کشوری ایدز بین بخشی است که تمام سازمان‌ها در آنجا عضو هستند و تصمیمات‌شان به استان‌ها ابلاغ می‌شود و بر این اساس اقدام می‌کنند. کمیته، وظیفه نظارت بر برنامه HIV را درکشور دارد و مرتبا تشکیل جلسه می‌دهد. درباره انتشار آمار، شاید کوتاهی از طرف وزارت بهداشت است، آن‌هم به‌دلیل شرایط شیوع کروناست. ما هر 3‌ماه یک‌بار اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم.
  گفته می‌شود موارد ابتلا به  اچ‌آوی‌وی به‌رغم اقدامات خوبی که در گذشته انجام می‌شد، بالا رفته است. درآمار شناسایی جدید، با این مسئله مواجه شده‌اید؟
در داخل‌ زندان‌ها، موارد ایدز افزایش نیافته است. روند کنترل ایدز در زندان‌ها در سطح دنیا برجسته بوده و این موضوع توسط سازمان‌های بین‌المللی تأیید شده است. اقداماتی که در رابطه با اطلاع‌رسانی و شناسایی بیماران انجام شده، مثال زدنی است‌.
  با اجرای قانون جوانی جمعیت و محدودیت دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری، موضوعاتی درباره احتمال افزایش ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مطرح می‌شود. آیا این قانون بر افزایش موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی تأثیر می‌گذارد؟
آنچه برای پیشگیری از اچ‌آی‌وی در کشور انجام می‌شود با طرح جوانی جمعیت، کاملا متفاوت است. اینها را نباید به هم ارتباط داد. کسانی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند هم خودشان و هم همسرانشان شناسایی شده‌اند و تحت مراقبت و درمان هستند. به این افراد وسایل پیشگیری داده می‌شود و در برنامه شناسایی مبتلایان وقفه ای ایجاد نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :