• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 آذر 1400
کد مطلب : 146772
+
-

20پیشنهاد رئیسی به اجلاس اکو

رئیس‌جمهور: تحریم‌های ظالمانه آمریکا خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران برای تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نمی‌کند

20پیشنهاد رئیسی به اجلاس اکو

رئیس جمهور در سفر دیپلماسی اقتصادی اکو، طرح و برنامه‌های پررنگ و قابل‌ملاحظه‌ای به نشست ترکمنستان برد. این دومین تلاش سیدابراهیم رئیسی برای فعال‌سازی ظرفیت مناسبات منطقه‌ای پس از اجلاس شانگهای است که شهریورماه در تاجیکستان برگزار شد.
به گزارش سایت رئیس جمهور، او در سخنرانی خود در این اجلاس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به‌خصوص همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است، گفت: اینجانب   سیاست «تعامل حداکثری» با همسایگان را در دستور کار دولت خود قرار داده‌ام. بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به‌عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی اکوست. رئیسی تأکید داشت: «جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. ما معتقدیم که ابزارهای مؤثری برای جهش سازمان وجود دارد که درصورت اشتراک مساعی اعضا، می‌تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل‌های آینده را تضمین کند.» «جدیت در تجارت»، «شبکه مواصلاتی مکمل»، «انرژی و ظرفیت‌های تجاری و توسعه‌ای آن»، «اقتصاد دیجیتال» و «معماری جدید مالی در اکو» 5سرفصل اصلی سخنرانی رئیسی در این اجلاس بود که در مجموع 20پیشنهاد مشخص ایران در ارتباطات 10کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی را به همراه داشت. ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستا‌ن، آذربایجان، قزاقستا‌ن، ترکمنستا‌ن، قرقیزستا‌ن، ازبکستا‌ن و تا‌جیکستا‌ن عضو اکو هستند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است. تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز کوچک‌تر از آن است که خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد کند. ایالات‌متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه و همچنین استقرار این سیاست «ظلم حداکثری» نشان داد که منافعش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست. منفعت منطقه ما همکار‌های سودمند و برادری ملت‌های منطقه است. جمهوری اسلامی آماده است که تمام ظرفیت‌ خود را برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی به‌کار ببندد. رئیسی در این سفر با روسای جمهور ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان  و تاجیکستان دیدار و گفت و گو کرد.

امضای قرارداد  سه‌جانبه بین ایران ترکمنستان و آذربایجان
قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیسی و الهام علی‌اف، روسای جمهور ایران و آذربایجان به امضا رسید.
براساس این قرارداد که یکشنبه‌شب پس از پایان دیدار دوجانبه سیدابراهیم رئیسی و الهام علی‌اف، توسط وزرای نفت 2 کشور به امضا رسید، قرار است سالانه 1.5 تا ۲میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید