• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 7 آذر 1400
کد مطلب : 146691
+
-

رقابت ۲۳فیلم در بخش مسابقه مستند بلند سینماحقیقت

فیلم‌های «رادیوگرافی یک خانواده»، «سیاوش در آتش» و «علی مُسیو» از مهم‌ترین مستند‌هایی بودند که به بخش مسابقه راه نیافتند

رقابت ۲۳فیلم در بخش مسابقه مستند بلند سینماحقیقت

اسامی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه فیلم‌های بلند پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت در حالی دیروز منتشر شد که نام‌های آشنای خط‌خورده و فهرست غایبان به اندازه راه‌یافتگان قابل تامل و جالب توجه بودند. ‌در فهرست آثار راه‌یافته به بخش مسابقه مستند بلند، نام‌هایی چون علیرضا رسولی‌نژاد(ایستوود)، حسن نقاشی(دبستان پارسی)، امید نجوان(ساموئل خاچیکیان؛ یک گفت‌وگو) و محسن اسلام‌زاده(هیچ‌کس منتظرت نیست) جلب توجه می‌کند. از سوی دیگر اما چند مستند بلند که پیش از این گفته می‌شد بخت حضور در بخش مسابقه را دارند، مورد توجه هیأت انتخاب قرار نگرفتند. از میان این مستندها می‌توان به اینها اشاره کرد: «سیاوش در آتش»(کیوان مهرگان)، «علی مُسیو»(مسعود میر) و «رادیوگرافی یک خانواده»(فیروزه خسروانی). بخش مستند‌های بلند مسابقه ملی یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشنواره سینماحقیقت است و معمولا رقابت فشرده‌ای میان مستندسازان برای حضور در این بخش وجود دارد. عموما هم بعد از معرفی فیلم‌های بخش مسابقه، چند مستند مهم و شاخص بیرون فهرست می‌مانند؛ اتفاقی مسبوق به سابقه که امسال هم رخ داده است.

از قلم افتاده‌ها 

اما چند مستند هم که گفته می‌شد بخت حضور در بخش مسابقه جشنواره را دارند در نهایت به این رخداد سینمایی راه پیدا نکردند. «رادیوگرافی یک خانواده» یکی از این آثار است. این فیلم ساخته فیروزه خسروانی و محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس، اواخر سال۲۰۲۰ برنده جوایز بهترین مستند بلند و استفاده خلاقانه از تصاویر آرشیوی از فستیوال ایدفا در هلند شد و جایزه آینه‌نقره‌ای انتخاب مخاطبان فستیوال اُسلوی نروژ را هم گرفت. در شروع این فیلم که مستندی روایی است، از زبان راوی می‌شنویم: «مادر با عکس پدر ازدواج کرد.» در خلاصه روایت فیلم آمده‌ «این جمله، استعاری نیست. بلکه توصیف شکل واقعی ازدواج والدین خود کارگردان است»؛ «یه تابستون که پدر برای تعطیلات دانشگاه، از سوئیس به ایران اومده بود، با مادر توی یه مهمونی بزرگ خونوادگی آشنا شد؛ و ناغافل، عاشق شد.»
دیگر مستند ناکام از حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت «سیاوش در آتش» است. این مستند که توسط کیوان مهرگان کارگردانی شده با تمرکز بر زندگی و زمانه هنری محمدرضا شجریان، تحولات موسیقی و شعر فارسی را در بستر تاریخ اجتماعی ایران روایت می‌کند. در این مستند تعدادی از چهره‌های سرشناس موسیقی، سیاست و فرهنگ به‌عنوان شاهدان تاریخی وقایع، خاطرات و نگاه خود را روایت می‌کنند.
همچنین باید از مستند «علی مُسیو» ساخته مسعود میر نام برد که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، متولی جشنواره سینماحقیقت است ولی در نهایت به فستیوال راه پیدا نکرد. مستند «علی مُسیو» به کارگردانی مسعود میر درباره یکی از چهره‌های شاخص جنبش مشروطیت است. این مستند شناخت‌نامه‌ای است مصور برای معرفی و غبارزدایی از شخصیت‌های مهم جنبش مشروطه. علی مُسیو با سازماندهی ارتشی سری از میان وطن‌پرستان و آزادی‌خواهان آذربایجان تحت عنوان مرکز غیبی، سنگ مقاومت در تلاش برای وقوع انقلاب و البته شکستن محاصره تبریز را بنا گذاشت و در این راه از مال و جان و فرزندان خود گذشت. مستند نیمه بلند « اهواز بالای پایین شهر» ساخته حبیب باوی ساجد از دیگر فیلم‌های مهم راه نیافته به جشنواره سینما حقیقت امسال است. این مستند درباره مشکلات اقتصادی شهر اهواز است. جز اینها چندین مستند دیگر هم به دلایلی مورد توجه هیأت انتخاب قرار نگرفتند. 

23 مستند بلند بخش مسابقه ملی

آن مرد با اتوبوس آمد (نیما مهدیان)
 احتضار (حجت طاهری)
استخوان‌های شکسته (علیرضا معماریانی)
از رنج عاشقی (علی‌اکبر نوروزپور)
ایستوود (علیرضا رسولی‌نژاد)
برف‌گیر (کیارش اشراقی و مرتضی قاضیان)
برقه (اصغر برقه)
پهلوانان نمی‌میرند (شراره عطاری)
جابه‌جایی یا نابه‌جایی (پریسا گرگین)
چهره‌پرداز (جعفر نجفی)
دبستان پارسی (حسن نقاشی)
ریتم کند (محسن علیدادی)
سمفونی حمید (جعفر صادقی)
ساموئل خاچیکیان؛ یک گفت‌وگو (امید نجوان)
سرباز شماره صفر (محمد سلیمی‌‎راد)
شرق وحشی (مجتبی اسماعیل‌زاده)
کنترپوان (محمدرضا فرزین‌نیا)
گزارش یک کوچ (عبدالخالق طاهری)
مشق امشب (اشکان نجاتی و مهران نعمت‌الهی)
ننه مخمل (امیرحسین خلیل‌زاده)
هیچ‌کس منتظرت نیست (محسن اسلام‌زاده‌اسکستانی)
هنگامه ارکستر مجلسی سازها به رهبری قباد شیوا (سیدمجید حسینی‌همدانی)
یکی از رویاهای من (محسن هادی)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید