• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 6 آذر 1400
کد مطلب : 146581
+
-

آرامش کشاورزان، غوغای‌آشوبگران

تجمع کشاورزان اصفهانی با توافقات مهم با استانداری پایان یافت، اما حالا اوباش به خیابان‌ها آمده‌اند

سیاست داخلی
آرامش کشاورزان، غوغای‌آشوبگران

 اصفهان همچنان خبرساز است. تجمعات اعتراضی با مطالبات در زمینه آب و مشکلات ناشی از بی‌‌آبی گرچه از اصفهان آغاز شد، اما چندی بعد به چهارمحال و بختیاری هم کشیده شد؛ تجمعاتی که آرام شروع شد، آرام ادامه یافت و آرام هم به پایان رسید، اما پس از اعلام کشاورزان مبنی بر پایان اجتماع مدنی‌شان براساس توافق صورت‌گرفته با مسئولان و انتظار برای تحقق آنها، تجمعات متفاوتی در حال شکل‌گیری بود که پلیس مانع آنها شد.
 از دیگر سو تبعات و برخی تحرکات که در ادامه همین تجمع‌ها صورت گرفت، یزد را هم در‌برگرفت و با آسیبی که به خط لوله انتقال آب به این استان وارد شد، روز گذشته یزدی‌ها ساعاتی را بدون آب به سر بردند.  درحقیقت همین وقایع نشان می‌دهد که موضوع آبی این سه استان کاملا به هم وابسته است. ضمن اینکه استان چهارمی هم در این میان ذی‌نفع است؛ خوزستان  که اعتراضات مردم آن چند‌ماه پیش و در تابستان بود که خود را نشان داد؛ اعتراضاتی که به خیابان کشیده شد و نتایج ناگواری هم در پی داشت.
 به‌‌هرحال، مسئله فعلی دولت و کشور، اصفهان است و مطالبات کشاورزان این استان؛ موضوعی که البته در کوتاه‌مدت فقط این طیف کوچک را در‌بر‌‌می‌گیرد و قطعا هر تصمیمی گرفته شود، باید مردم هر 4استان در آن دیده شوند.

از شنبه هفته آینده مصوبات استانی به اجرا گذاشته می‌شود
پس از 2هفته از حضور کشاورزان در بستر زاینده‌رود، روز پنجشنبه شورای میرآب‌ها،  آب‌بران و کشاورزان در بیانیه‌ای از پایان تجمع خود خبر دادند و اعلام کردند با توجه به وضعیت ذخایر آبی به مسئولان فرصت می‌دهند تا اقدامات لازم برای حل مشکلات را در مهلت تعیین‌شده به انجام رسانند.
نماینده صنف کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به بیانیه شورای میرآب‌ها و آب‌بران گفت: روزهای گذشته جلسات متعددی گذاشته شد و از استاندار اصفهان یک مصوبه 7بندی که در بیانیه شماره‌4 آمده، گرفتند. حسین وحیدا افزود: امیدواریم هرچه زودتر این مصوبات اجرا شود و استاندار هم تأکید دارند از روز شنبه هفته آینده این مصوبات استانی به اجرا گذاشته شود.
نماینده صنف کشاورزان شهرستان اصفهان با بیان اینکه پیگیری سریع مصوبات بخش ملی خواسته استاندار اصفهان است، گفت: هر 15روز یک‌بار باید این گزارش به کشاورزان داده شود.  وی ادامه داد: اگر امروز تنش‌هایی بین کشاورزان پیش آمد، ناشی از اجرا‌نشدن مصوبات گذشته و بی‌اعتمادی بود ولی بیشتر آنها معتقدند باید به دولت جدید و استاندار فعلی ‌فرصت داده شود و اعتماد کرد تا هر چه زودتر این مصوبات اجرایی شود.
وحیدا تصریح کرد: مصوبات استانی توسط کمیته چهارجانبه اعم از صنف کشاورزی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای و استانداری پیگیری می‌شود و به‌زودی مصوباتی اجرا خواهد شد.

آتش به چادرها افتاد اما گسترش نیافت
تجمعات آرام کشاورزان برای آب، گرچه پایان یافت، اما شب جمعه و به‌رغم اعلام پایان‌یافتن اعتراض‌‌ها براساس توافق صورت‌گرفته با مسئولان، عده‌ای 2 چادر کشاورزان را به آتش کشیدند. براساس ویدئویی که تسنیم منتشر کرد، 2نفر از پشت چادرهای کشاورزان به‌گونه‌ای که دیده نمی‌شوند عبور می‌کنند و لحظاتی بعد آتش‌سوزی آغاز می‌شود. صبح جمعه هم تجمعات پراکنده‌ای برگزار شد که بنا به گزارش فارس، بدون حضور کشاورزان بود و با آتش‌زدن موتور پلیس و شکستن شیشه‌های آمبولانس به خشونت کشیده شد.
همین گزارش می‌افزاید: نوع این اعتراضات متفاوت از تجمع آرام روزهای گذشته بود به‌نحوی که در مواردی روشن‌کردن آتش در معابر اطراف، سنگ‌پرانی به پلیس و آتش‌زدن اموال عمومی توسط این افراد دیده می‌شود.
نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و مانع از بی‌نظمی و ناامنی شد. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس شیشه‌های آن را شکستند، یک موتور پلیس را به آتش کشیدند و با آتش‌زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه‌پل فضای رعب و‌ وحشت برای عابران ایجاد کردند. تعداد این افراد حدود ۳۰۰ نفر برآورد شده است.

مخالفت پلیس با برگزاری تجمع در پل خواجوی اصفهان
از دیگر سو و با توجه به فراخوان ضد‌انقلاب در روزهای اخیر و پایان اعتراض صنفی کشاورزان اصفهانی، پلیس به تجمع دیروز پایان داد. به گزارش فارس، نیروهای انتظامی برای تامین امنیت و جلوگیری از خشونت و تحرک فرصت‌طلبان، با استفاده از گاز اشک‌آور تجمع‌کنندگان را متفرق کردند.

چه‌کسی چادرها را آتش زد؟
در پی بیانیه پایانی معترضان، عناصر فرصت‌طلب و ضد‌انقلاب که از ابتدا تلاش کردند مسیر مطالبات کشاورزان را تغییر دهند و به فضای ناامنی و بی‌نظمی در اصفهان دامن بزنند، با حمله به چادرهای حاضران در بستر زاینده‌رود قصد داشتند مانع از پایان تجمع کشاورزان شوند.
کشاورزان اصفهانی خواهان اجرایی‌شدن مصوبات شورای‌عالی آب هستند و در توافق صنف کشاورزان و استانداری بر جمع‌آوری چادرها از بستر زاینده‌رود، اما برخی از کشاورزان بر ماندگاری چادرها در این مکان اصرار  کردند.  به گزارش تسنیم، در پی تنش بین کشاورزان مبنی بر ماندن یا نماندن در بستر رودخانه و ایجاد التهاب و هیجان 2نفر از کشاورزان حال نامساعد پیدا کردند که با حضور اورژانس و فوریت‌های پزشکی به مراکز درمانی انتقال داده شدند و یک نفر دیگر هم در محل امدادرسانی شد و تحت‌مداوا قرار گرفت.
 کشاورزانی که از مجاری قانون خواستار رسیدگی به مطالبات‌شان هستند، معتقدند هر‌چه زودتر مصوبات اجرایی شود.

اراذل و اوباش به‌دنبال سوءاستفاده از مطالبه کشاورزان
دادستان اصفهان هم در واکنش به این وقایع گفت: جمعه‌شب اراذل و اوباش مانع جمع‌کردن چادر کشاورزان توسط کشاورزان شدند و چادر کشاورزان را آتش زدند.  به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی اصفهانی گفت: بعد از بیانیه‌ای که صنف کشاورزی داد‌ و خاتمه تجمع کشاورزان را اعلام کرد، خود کشاورزان رفتند که چادرها را جمع کنند.  وی تصریح کرد: کشاورزان وسایل داخل چادرها را تخلیه کردند، اما وقتی می‌خواستند چادرها را برچینند، یک‌سری از افراد سودجو که آنجا بودند، مخالفت کردند و نگذاشتند چادرها جمع شود؛ اینها از کشاورزان نبودند و اهداف دیگری را دنبال می‌کردند. اصفهانی افزود: نیروی انتظامی تعدادی از این اراذل و اوباش را دستگیر  کرده ‌است.

ماجرای قطع جریان آب انتقالی به یزد
صبح جمعه و همزمان با برخی اخبار ناخوشایند از تجمعات اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد که خط انتقال آب به یزد مورد تعرض قرار گرفته و جریان آب انتقالی قطع شده است. جوادیان‌زاده افزود: حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و حجم خسارات زیادی را به‌وجود آورده ‌و آب انتقالی بر اثر این اتفاق هم‌اکنون قطع است. ساعاتی بعد، معاون حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: امروز صبح(دیروز) رفع عیب از خط لوله انتقال آب انجام شد و از ساعاتی قبل پمپ‌ها در آبگیر روشن شده و ایستگاه پمپاژ راه افتاده است. محمود چیتیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در گفت‌و‌گو با فارس درخصوص وضعیت خط انتقال آب به یزد، گفت: حدود ساعت یک بامداد خط انتقال آب به یزد تخریب شد و صبح جمعه حدود ساعت هشت‌و‌نیم مشکل برطرف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید