• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 آذر 1400
کد مطلب : 146538
+
-

پیش به‌سوی رونق در جنگل فندقلو

پیش به‌سوی رونق در جنگل فندقلو

جنگل فندقلوی اردبیل یکی از جنگل‌های زیبای کشور است که به لحاظ جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی و مرتعی معروف شده است. وجود این جنگل در منطقه گردنه زیبای حیران قابلیت بسیار ویژه‌ای را در صنعت اکوتوریسم این منطقه برای گردشگران فراهم کرده است. به‌تازگی این خبر درباره جنگل فندقلو رسیده که این منطقه ارزشمند و دیدنی به‌عنوان پناهگاه حیات وحش استان اردبیل معرفی می‌شود. جنگل فندقلو در ۳۰کیلومتری شهرستان اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد و وسعت آن ۱۵۰هکتار است.
یکی از جاذبه‌های گردشگری این جنگل، جشنواره گل‌های بابونه است که همه ساله همزمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در منطقه توریستی جنگل فندقلو برگزار می‌شود. مراتع بالادست فندقلو با وسعت 100هکتار مملو از گل‌های بابونه هستند و در هفته آخر خرداد هر سال میزبان گردشگرانی‌ می‌شوند که این گل‌ها را می‌بینند و از محصولات متنوع آن بهره‌مند می‌شوند. این جنگل همچنین تله‌کابینی دارد که گردشگران را به تماشای جاذبه‌های زیبای منطقه می‌نشاند.
سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل درباره رخداد مهم جنگل فندقلو می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده منطقه فندقلو به‌عنوان یکی دیگر از مناطق چهارگانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قرار می‌گیرد. در همین راستا برنامه مطالعه منطقه پیشنهادی، تعیین محدوده و مرز در دست بررسی است تا از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان محدوده منطقه پناهگاه حیات‌وحش مشخص و جهت طرح و تصویب به شورای‌عالی محیط‌زیست ارسال شود. پس از تصویب طرح، این منطقه از جنگل فندقلو به‌عنوان نخستین پناهگاه حیات وحش استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
مناطق حفاظت شده اردبیل هم‌اکنون ۱۷۳هزار هکتار است که شامل مناطق دیدنی آق‌داغ، نئور، انزان و مغان و 2 اثر طبیعی ملی، شامل اثر طبیعی ملی سبلان و غار یخکان است. پناهگاه حیات وحش محدوده‌ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه‌های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت، محیط‌های آبی و کوهستان است که زیستگاه طبیعی نمونه و شرایط اقلیمی خاص برای جانوران وحشی دارد و به‌منظور حفظ و یا احیای این زیستگاه‌ها تحت‌حفاظت قرار می‌گیرد. جنگل‌های فندقلوی اردبیل در ارتفاعات اردبیل قرار گرفته و به همین علت در تابستان دارای هوایی بسیار دلپذیر و در فصل زمستان جزو منطقه‌های سرد استان محسوب می‌شود. نوع درختان غالب این جنگل، فندق، سیب‌وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به و تمشک است. از سویی جانورانی نظیر خرس‌قهوه‌ای، سمور، قرقاول، کبک، عقاب طلایی، مارال، گرگ، روباه، خوک‌وحشی و خرگوش در آن زندگی می‌کنند و پیوستن آن به مناطق حفاظت شده کشور می‌تواند گام بزرگی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست گیاهی و جانوری شمال غرب کشور باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :