• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146282
+
-

تلاش برای تفاهم

با موافقت مدیران سالن‌های موسیقی، کنسرت‌های پایتخت آغاز می‌شود

تلاش برای تفاهم

فهیمه پناه‌آذر - روزنامه‌نگار

تلاش برای ازسر‌گیری کنسرت‌های موسیقی درحالی ادامه دارد که مسائل مربوط به اجاره سالن‌ها و توافق با کنسرت‌گزاران باید حل و فصل شود و به‌گفته محمدحسین توتونچیان با توجه به مذاکرات انجام شده به محض اینکه سالن‌های برگزاری بر سر قیمت‌ها موافقت‌شان را اعلام کنند، کنسرت‌گزاران درخواست مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها را به مرکز موسیقی خواهند داد.
هنوز هم کنسرت‌گزاران و تهیه‌کنندگان، برگزاری کنسرت‌ها در کیش و خارج از تهران را به برگزاری کنسرت در سالن‌های موسیقی پایتخت ترجیح می‌دهند. دلیلش هم بر سر قیمت اجاره‌بهای سالن‌هاست. مدیران سالن‌ها یک‌چهارم فروش را می‌خواهند برای اجاره‌بها بردارند؛ موضوعی که شاید به این زودی‌ها حل‌وفصل شود. محمدحسین توتونچیان، مدیر شرکت فرهنگی ققنوس و مدیر سایت ایران‌کنسرت از حل این مشکل به همشهری می‌گوید: «کنسرت‌گزاران و تهیه‌کنندگان تأکید دارند که قیمت بلیت‌ها حداقل تا پایان اسفند‌ماه تغییر نکند؛ چراکه افزایش قیمت بلیت باعث می‌شود که مردم توانایی حضور در سالن‌های موسیقی را نداشته باشند و از سوی دیگر سالن‌های خالی هم با توجه به شرایط امروز به ضرر همه ما ازجمله سالن‌دارها و گروه‌هاست.» وی در ادامه توضیح می‌دهد: «سالن‌های برگزاری کنسرت در نامه‌ای خواستار این شدند که از فروش، یک‌چهارم را بابت هزینه اجاره‌بها بردارند. با توجه به هزینه‌های کنسرت این اجاره بسیار بالا و درحقیقت غیرقابل انجام است. اگر بخواهیم این قیمت را بپذیریم رقمی که روی بلیت کنسرت کشیده می‌شود، وحشتناک خواهد بود و در نهایت ما با سالن‌های خالی مواجه خواهیم شد. نکته دیگر هم فروش 50درصد بلیت‌هاست که با این درخواست مدیران سالن‌ها منطقی نیست.»
توتونچیان توضیح می‌دهد: «این درخواست به لحاظ قانونی درست نیست و حتی اگر براساس اجاره‌ای که سالن‌ها قبل از شیوع کرونا داشتند بخواهیم هزینه را حساب کنید این افزایش باید براساس نرخ تورمی باشد که بانک مرکزی اعلام می‌کند؛ البته این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که سالن‌های کنسرت نیز هزینه‌های زیادی دارند؛ سالن‌ها هم به نوعی حق دارند علاوه بر هزینه سالن، هزینه تجهیزات هم وجود دارد. به لحاظ سخت‌افزاری که تجهیزات خارجی است اگر قطعه‌ای خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد صاحب سالن باید به دلار هزینه کند و مخارج سرسام‌آور می‌شود.»
وی یادآور می‌شود: «تصمیم گرفته‌ایم که تا پایان اسفند به فکر سود یا دستمزد نباشیم و با شرایطی کنسرت‌ها را برگزار کنیم که چرخه را به حرکت درآوریم. با توجه به موضوعات موجود وزارت ارشاد جلساتی را با مدیران سالن‌ها و تهیه‌کنندگان برگزار کرد. ما هم از وزارت ارشاد درخواست کردیم به این موضوع ورود نکنند و خودمان وارد مذاکره با سالن‌ها شدیم. با تمام مدیران سالن‌ها صحبت کردیم و موارد و مشکلات را گفتیم و در نهایت موافقت خود را نشان دادند. حالا هم نامه‌نگاری‌ها انجام و تقاضاها و قیمت‌های پیشنهادی ارسال شده و منتظر پاسخ هستیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید