• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146259
+
-

گزارش/ انتخاب استانداران در گام‌های پایانی

انتصاب مدیران ارشد اجرایی استان‌ها با معارفه و آغاز به‌کار حدود 90درصد استانداران کشور زودتر از آنچه تصور می‌شد، به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود. معرفی استانداران در ابتدای راه دولت «ایران قوی» همپای سفرهای استانی رئیس‌جمهور در هفته‌های نخست دنبال شد، اما به‌تدریج سرعت گرفت و در جلسات یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌های هیأت دولت در هر هفته تا 3استاندار نیز جابه‌جا شدند. عدد این تغییرات در هفته جاری در مجموع به 27استاندار رسید و تا تکمیل فهرست مدیران ارشد اجرایی دولت سیدابراهیم رئیسی انتصاب 4استاندار خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان و کرمانشاه باقی مانده است. اکثریت قریب به اتفاق استانداران منصوب‌شده با رویکرد بومی‌گزینی احمد وحیدی، وزیر کشور به استان محل تولد خود مأمور شده‌اند. برنامه دولت برای کاهش سنی مدیران و قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان تغییرات اساسی دیگر در کاهش سن استانداران را رقم زده است و میانگین سنی حدود 52 را برای آنان ثبت کرده است.
وزیر کشور درباره 2معیار جوانگرایی و بومی‌گزینی گفته بود «رویکرد وزارت کشور بر انتخاب چهره‌‌هایی است که بتوانند مسائل استان را پیش ببرند و پیشرفت و منافع استان را موجب شوند و در این میان بومی‌بودن استاندار به شرط توانمندی اولویت است.» او تأکید داشت: «مدیر انتخاب‌شده باید حتما کفایت لازم را داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشد‌ و در این انتصابات باید توجه به جوانگرایی هم باشد، اما مفهوم جوانگرایی این نیست که فرد بی‌کفایت را برای کاری انتخاب کنیم. در انتخاب مدیران باید به‌گونه‌ای انتخاب کنیم که هم جوانگرایی و هم کفایت همزمان محقق شود. اگر هم در مواردی امکان انتخاب همزمان محقق نشد، باید به‌طور تدریجی آن انتخاب منجر به جوانگرایی شود.»
او آبان‌ماه نیز در چارچوب بررسی و ارزیابی دقیق صلاحیت‌های مدیران در استان‌ها طی نامه‌ای خطاب به استانداران هرگونه انتصاب معاونان استاندار، فرمانداران و بخشداران را با طی‌کردن فرایند قانونی ملزم کرد. وحیدی در این نامه نوشته بود: «با عنایت به رویکرد و سیاست‌های دولت سیزدهم در اهتمام به عدالت‌محوری، انقلابی‌گری، مردمداری‌، پاکدستی و فسادستیزی....‌ هرگونه انتصاب معاونان استاندار، فرمانداران و بخشداران پس از طی فرایندهای قانونی مربوط، مصوبه شورای‌عالی اداری، صرفا با حکم وزیر کشور صورت می‌پذیرد.»
پیش از آن سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه سوم شهریورماه بررسی رأی اعتماد به کابینه در مجلس، از نظر مستقیم خود درباره انتصابات استانداران نیز سخن گفته بود. او با بیان اینکه وزیری که وارد یک مجموعه شود تنها نیست، گفت: در کنار وزیر، تیمی که می‌خواهد وزارتخانه را اداره کند، برای ما بسیار مهم است یعنی بنده علاوه بر وزیر نسبت به تیم وزارتخانه هم حتما نظر خواهم داشت که وزرا، معاونینی کارآمد داشته باشند. اگر معاون، کارآمد نباشد، اگر استانداران کارآمد نباشند و اگر سفرا کارآمد نباشند، وزیران ما هر چند وزیر خوبی باشند، اتفاقی نمی‌افتد. لذا حتما نسبت به معاونین وزرا و مدیران کل و همینطور بخش‌های مختلف نظر خواهیم داشت و از مشورت دوستان هم بهره‌‌مند خواهیم شد تا بتوانیم یک وزارتخانه حقیقتا قوی داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید