• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 2 آذر 1400
کد مطلب : 146242
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9rWNZ
+
-

مطالعه میکروسکوپی روی ماسک‌های مرطوب

به سوی آینده
مطالعه میکروسکوپی روی ماسک‌های مرطوب

 پس از مطالعات فراوان روی اثربخشی لایه‌های مختلف ماسک‌های تنفسی در جلوگیری از خروج قطرات ویروسی تنفسی، یک تیم بین‌المللی از محققان حالا توجه خود را به مدل‌سازی‌ این قطرات برای کشف اتفاقی که پس از تماس با ماسک مرطوب می‌افتد، معطوف کرده‌اند. به گزارش وب‌سایت فیز، نتایج این تحقیقات نشان داد که ماسک‌های مرطوب همچنان در جلوگیری از خروج این قطرات از ماسک و اتمیزه شدن آنها به ذرات آئروسل کوچک‌تر با انتشار آسان‌تر مؤثر هستند.
محققان در نتیجه این مطالعات، هشدار دادند که افراد باید حتما پس از مرطوب‌شدن ماسک، آن را عوض کنند. از آنجایی که تنفس کردن با ماسک خیس سخت‌تر است و در فیلتر کردن هوای استنشاقی کارایی کمتری دارد نسبت به ماسک‌های خشک می‌تواند هوای بیشتری را در اطراف لبه ماسک تخلیه کند.
تیم‌هایی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌‎گو، مؤسسه علمی هندی و دانشگاه تورنتو درباره این تحقیق نوشتند: از زمان اجبار استفاده از ماسک، می‌بینیم که بسیاری از مردم در ساعت‌های طولانی از ماسک استفاده می‌کنند و در این مدت ماتریکس ماسک به‌دلیل قطرات تنفسی حاصل از بازدم، سرفه، عطسه و... مرطوب می‌شود.
آنها دریافتند که ماسک مرطوب در واقع کار را برای قطرات تنفسی در نفوذ و خروج از ماسک سخت می‌کند و بنابراین به قطرات کوچک‌تر و ذرات آئروسل تبدیل می‌شود. تحقیق نشان می‌دهد قطرات کوچک‌تر بیشتر احتمال دارد که ویروس SARS-CoV-2 را در هوا منتشر کند و ذرات کوچک‌تر طولانی‌تر از قطرات بزرگ‌تر در هوا مانده و شناور می‌شوند و دیرتر به زمین می‌افتند.
آنها دریافتند که در ماسک‌های آبگریز با جذب کم، مانند ماسک‌های جراحی، قطرات تنفسی دانه‌های کوچکی را روی سطح ماسک تشکیل می‌دهند و مقاومت بیشتری را برای قطرات نهفته در برابر نفوذ احتمالی ایجاد می‌کنند. به‌طور خلاصه، این تحقیق نشان داد که ماسک‌های مرطوب بهتر از ماسک‌های خشک می‌توانند قطرات تنفسی بالستیک را محدود کنند. با این حال توصیه اکید این است که درصورت مرطوب‌شدن ماسک در نخستین فرصت ماسک عوض شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید