• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213253
+
-

راهنمای انتخاب مرطوب‌کننده پوست در هوای سرد

علی ملائکه

فصل زمستان با هوای سرد و خشکش نیاز به استفاده از فرآورده‌های مرطوب‌کننده برای پوست را بیشتر می‌کند، اما انواع گوناگونی از فرآورده‌های مرطوب‌کننده در بازار با نام‌های گوناگون و حاوی ترکیبات گوناگون موجود هستند که مدعی دارا بودن خواص گوناگون هستند. بنابراین ممکن است انتخاب بهترین مرطوب‌کننده برای شما مشکل باشد. یکی از پرسش‌های رایج، انتخاب نوع فرآورده مرطوب‌کننده است که ممکن است به شکل لوسیون، کرم یا پماد در بازار موجود باشد.
لوسیون‌های آب‌رسان رقیق‌ترین نوع در میان این فرآورده‌ها هستند، یعنی درصد آب بالاتری دارند و معمولا سبک‌تر هستند. از آنجا که درصد آب بالاتری دارند، سریع‌تر جذب پوست می‌شوند و ظاهری چرب روی پوست ایجاد نمی‌کنند و بهترین انتخاب برای افراد با پوست عادی یا چرب هستند.
کرم‌های مرطوب‌کننده ترکیبی از روغن و آب هستند و بافت غنی‌تری دارند. این کرم‌ها قوامی غلیظ‌تر دارند و بهترین انتخاب برای افراد با پوست عادی یا خشک هستند. بالاخره پمادها غلیظ‌ترین نوع در میان این فرآورده‌ها هستند و میزان چربی بیشتری دارند و باز برای پوست‌های خشک و خارش‌دار مناسب هستند.همچنین غلظت مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید باید براساس زمان استفاده و جایی از بدن که روی آن فرآورده را به‌کار می‌برید، متفاوت باشد. مرطوب‌کننده‌های رقیق‌تر برای روز و مرطوب‌کننده‌های غلیظ‌تر برای شب مناسب هستند. همچنین می‌توانید از پماد یا کرم مرطوب‌کننده غلیظ برای بدن و لوسیون مرطوب‌کننده رقیق‌تر روی صورت استفاده کنید. در ماه‌های تابستان از مرطوب‌کننده‌های رقیق‌تر و دارای آب بیشتر استفاده کنید.
بیشتر فرآورده‌های مرطوب‌کننده به جز آب حاوی گروهی از مواد روغنی به نام هومکتانت‌ها هستند که ازجمله شامل گلیسیرین، پترولاتوم (وازلین)، اسید استئاریک، پروپیلن گلیکول و لانولین می‌شوندو آب را به پوست متصل می‌کنند؛ بنابراین اثرات نرم‌کننده آنها دوام بیشتری دارد. بعضی حاوی مواد گیاهی مانند روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن کتان و اسید لینولئیک هستند که به حفظ لایه بیرونی شاخی پوست و نرم نگهداشتن آن کمک می‌کنند. همچنین ممکن است مواد دیگری مانند الکل‌استیل، اسید پالمیتیک و دایمتیکون به مرطوب‌کننده‌ها اضافه شود تا به آنها ظاهر و احساس کرم‌مانند، مخملی یا شفاف بدهد و ماده ملات‌مانند میان سلول‌های پوستی را تقویت کند تا پوست، ظاهری نرم و هموار پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید