• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 آبان 1400
کد مطلب : 145965
+
-

نیمه پنهان کرسنت چگونه شفاف می‌شود

چهره روز
نیمه پنهان کرسنت چگونه شفاف می‌شود

اگر تغییری پیش نیاید قرار است بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت ایران، دوشنبه به سازمان صدا و سیما برود و به ابهام‌ها درباره قرارداد گازی ایران با امارات موسوم به کرسنت پاسخ دهد. همانطور که یک‌طرفه به قاضی رفتن منتقدان قابل نقد است، پاسخ یک‌طرفه به نقدها هم در فضای رسانه‌ای فعلی راهگشا نخواهد بود. با توجه به رویکرد تازه سازمان صدا و سیما در دوره جدید مدیریت آن، ضرورت دارد به جای دعوت جداگانه از افراد دخیل در موضوع، از همه مسئولان ارشد مطلع از کم و کیف قرارداد، ازجمله همه وزیران نفت 2دهه گذشته، به همراه 3رئیس‌جمهوری گذشته و دبیران شورای‌عالی امنیت ملی در این مقطع زمانی برای حضور در مناظره‌هایی شفاف، دعوت شود تا همه آنها در مقابل یکدیگر و در برابر ملت پاسخگو باشند.
اقتصاد ایران در سال‌های گذشته، درگیر پرونده‌های مبهم بسیاری بوده که سخنان ضد و نقیض نتوانسته این ابهام‌ها را نزد افکار عمومی کاهش دهد، به همین دلیل رسانه ملی می‌تواند در قامت مطالبه‌گر ملی ظاهر شود و اجازه دهد همه طرفین ماجرا در قالب برنامه‌های زنده، چه به‌صورت پرسش و پاسخ و چه در قالب نشست‌های مناظره، حاضر شده و بگویند پشت صحنه این ابهام‌ها چیست و انحراف‌ها و خطاها چه بوده شاید که دست‌کم جلوی تکرار اشتباه‌ها و خطاها در آینده گرفته شود. بی‌تردید قرارداد کرسنت، می‌تواند سنگ محکی جدی، هم برای صدا و سیما و هم برای مقامات ارشد و تصمیم‌ساز 2دهه گذشته در آزمون شفافیت باشد، البته نتیجه، هرچه باشد، به افزایش سطح اعتماد عمومی به نظام کمک خواهد کرد.
افزون بر این مصلحت و منفعت ملی اقتضا می‌کند، پرونده‌های حساس و دارای ضرایب امنیتی بالا از معرکه‌های سیاسی بیرون کشیده شود. اکنون که صدا و سیما به این موضوع توجه نشان داده باید مکانیزم ارائه رسانه‌ای به‌گونه‌ای باشد که همه طرف‌های دخیل در ماجرا تریبون پیدا کنند تا روایت خود را باز گویند و درعین حال پاسخ بشنوند، در نهایت این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید