• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 27 آبان 1400
کد مطلب : 145855
+
-

«قوت لایموت» مشکل روز گیلانی‌ها

کمبود آرد، تخلف نانواها یا افزایش مصرف نان کدام‌یک باعث کمبود نان در استان گیلان شده است؟

شهری
«قوت لایموت» مشکل روز گیلانی‌ها

پرنیان سلطانی- خبر‌نگار
چند هفته‌ای است ساکنان استان گیلان با کمبود نان مواجه هستند؛ به‌طوری که برخی اوقات با درهای بسته و کرکره‌های کشیده شده نانوایی‌ها مواجه می‌شوند و گاهی مدت‌ها در صف‌های طولانی می‌ایستند تا بتوانند این قوت لایموت را سر سفره‌هایشان ببرند. واقعیت این است که نان این روزها به یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم گیلان تبدیل شده است. نانواها می‌گویند سهمیه آردشان کم است و درواقع کمبود آرد موجب این مشکلات شده است. اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان تقصیر را گردن نانوایان متخلف می‌اندازد و خارج‌شدن آرد از شبکه توزیع را دلیل کمبود آرد معرفی می‌کند. مدیر اتحادیه نانوایان گیلان معتقد است افزایش قیمت برنج و روی آوردن ساکنان گیلان به غذاهای به‌اصطلاح نانی موجب افزایش مصرف نان در این استان شده است.

اعتراض نانوایان
مرتضی محمدپور، یکی از شهروندان ساکن در لنگرود می‌گوید: «در روستای ما مشکلی از بابت تعطیلی نانوایی‌ها وجود ندارد، اما نان‌هایی که در نانوایی‌هایمان پخت می‌شود، کیفیت چندان جالبی ندارند.»
اما مرتضی شفیعی که ساکن رودسر است، ابعاد مختلفی را از مشکل نان در این استان بازگو می‌کند: «ما با اینکه در شهرمان کارخانه آرد داریم، اما به‌نظر می‌رسد با کمبود آرد مواجه هستیم. همین چند وقت پیش چند نفر از نانوایان ما به فرمانداری رفته و دست به اعتراض زدند. آنها می‌گفتند حواله آرد برایشان صادر شده؛ حتی آرد از کارخانه بارگیری هم شده، اما به دست‌شان نرسیده است! درواقع مشخص نیست آردی که حتی حواله‌اش هم برای نانوایی‌ها صادر شده درنهایت کجا رفته است.»

برای 4‌ماه آینده هم آرد داریم
برخی از شهروندان و نانوایان گیلان در حالی از کمبود آرد در این استان خبر می‌دهند که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گیلان به‌تازگی این خبر را تکذیب کرده و گفته است: «وظیفه شرکت بازرگانی دولتی ایران و اداره کل غله استان‌ها، تامین کالای اساسی ازجمله گندم و آرد است و ما برای 4ماه آینده نیز ذخیره‌سازی گندم و آرد مورد نیاز را انجام داده‌ایم. در نتیجه ذخیره گندم و آرد گیلان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و هیچ جای نگرانی در این زمینه نیست.»
فرزاد اسدی با بیان این مطلب که سرانه مصرف آرد برای هر نفر در استان گیلان حدود 10کیلوگرم است و سهمیه آرد هیچ نانوایی کم نشده، ادامه داده است: «تخلف برخی از نانوایان و خارج‌شدن آرد از شبکه توزیع، دلیل اصلی کمبود آرد در استان است. قیمت نهاده‌های دامی افزایش پیدا کرده و این مسئله موجب شده برخی از نانوایان آردهای خود را از شبکه توزیع خارج کنند و به این بخش اختصاص دهند. بررسی تخلفات مشاهده شده در این بخش در دستور کار قرار دارد و به‌زودی سهمیه نانوایان متخلف کاهش داده شده یا حتی قطع می‌شود و این سهمیه به نانوایی دیگری در همان منطقه اختصاص می‌یابد تا به این ترتیب نان موردنیاز مردم تامین شود.»

افزایش مصرف نان در پی افزایش قیمت برنج
برخی از نانوایان در حالی از کاهش سهمیه آرد خود صحبت می‌کنند و در مقابل نظر آنان؛ اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان از تخلف برخی از نانوایان پرده برمی‌دارد که رئیس اتحادیه نانوایان گیلان اساسا افزایش مصرف نان در این استان را عامل اصلی مشکلات نان می‌داند.
عادل محمدی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «ما در استان به هیچ عنوان با موضوع کمبود آرد مواجه نیستیم، بلکه مشکل ما هم‌اکنون افزایش مصرف نان است. به هر حال قوت غالب مردم گیلان از گذشته برنج بوده که این روزها به‌دلیل افزایش قیمت برنج، مردم بیشتر به نان روی آورده‌اند و همین موجب شده مصرف نان در چند‌ماه اخیر نسبت به قبل بیشتر شود.»
رئیس اتحادیه نانوایان گیلان همچنین از گران شدن نهاده‌های دامی به‌عنوان یکی از دلایل افزایش مصرف نان در گیلان نام می‌برد و می‌افزاید: «افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کنار قیمت پایین نان موجب شده بسیاری از ساکنان روستاهای ما از نان به‌عنوان خوراک دام و طیور استفاده کنند. این موضوع در کنار گرانی برنج و تغییر سبک خوراک مردم گیلان از برنج به نان درمجموع موجب افزایش مصرف نان در استان ما
شده است.»

کشوری ‌شدن نرخ نان؛ دوای درد
از محمدی درباره راهکار رفع این مشکل در استان می‌پرسیم که به کشوری‌شدن نرخ نان اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در این زمینه، نرخ‌های متفاوت نان در استان‌های کشور است. هم‌اکنون که مصرف نان در استان ما بیشتر از قبل شده، برخی از نانوایی‌های ما حتی تا نیمه‌شب هم به‌کار پخت نان می‌پردازند، اما واقعیت این است که هم‌اکنون پرداختن به شغل نانوایی در برخی استان‌ها ازجمله استان ما، توجیه اقتصادی کافی ندارد؛ چون با وجود یکسان بودن قیمت آرد و هزینه کارگر در سرتاسر کشور، نرخ نان در استان ما پایین‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر است؛ به همین دلیل اگر نرخ نان هم مانند برخی از کالاهای موردنیاز مردم ازجمله مرغ، بنزین و... کشوری شود، شرایط به‌مراتب بهتری در این حوزه
خواهیم داشت. هم‌اکنون به‌دلیل قیمت پایین نان در استان، نانوایان ما نمی‌توانند درصورت نیاز، آرد آزاد تهیه کنند، اما اگر این مشکل رفع و نرخ نان به‌صورت کشوری اعلام شود، دست نانواهای ما نیز بازتر خواهد شد و درنتیجه مشکل کمبود نان در استان از بین خواهد رفت.»

این خبر را به اشتراک بگذارید