• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 آبان 1400
کد مطلب : 145484
+
-

طرحی نو دراندازیم

چهره روز
طرحی نو دراندازیم

به‌گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی بخش باقی‌مانده سهام دولت برای واگذاری تا پایان سال تعیین‌تکلیف می‌شود. حسین قربان‌زاده همچنین تأکید کرده است: سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام پالایشگاه‌ها و تولیدکننده‌های پتروشیمی را که تاکنون وارد بورس نشده‌اند در این بازار عرضه کند.
سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد دولت عزم خود را جزم کرده که با واگذاری سهام شرکت‌ها بدنه خود را سبک کند. این کوچک‌سازی‌ در شرایطی که دولت با مشکلات زیادی مواجه است، می‌تواند منشا برکات زیادی باشد؛ با این حال باید دقت کرد که از اواسط دهه 80که سازمان خصوصی‌سازی‌ همزمان با تصویب قوانین اصل 44فعالیتش توسعه پیدا کرده، بخش عمده تمرکز این سازمان صرفا بر واگذاری سهام شرکت‌ها بوده و این سازمان کمتر به سمت خلق رویه‌ها، کمک به تولید قوانین جدید و حتی افزایش جایگاه خود در بدنه اقتصادی گام برداشته است.
ساختار اقتصاد ایران تا حدود بسیار زیادی دولتی است؛ به همین دلیل واگذاری صرف سهام در یک ساختار دولتی چندان دردی را دوا نمی‌کند و حتی می‌تواند مانند گذشته مشکل‌زا باشد. شاید بهتر باشد که سازمان خصوصی‌سازی‌ طرحی نو دراندازد و به سمت تدوین طرح‌های کارشناسی برای خلق قوانین تازه برای عبور به اقتصاد غیردولتی برود.
ضمن اینکه یکی دیگر از مشکلات سازمان خصوصی‌سازی‌ در طول سال‌های گذشته عبور نهادهای دولتی و شبه‌دولتی از رویه‌های قانونی این سازمان و حتی مصوبات هیأت عالی واگذاری بوده است. به همین دلیل تقویت جایگاه و قدرت سازمان خصوصی‌سازی‌ در عرصه قوانین و مقررات یک ضرورت است تا از این طریق راه بر بنگاه‌های اقتصادی دولتی که خود را از شمول قانون خارج می‌کنند، بسته شود.
از طرف دیگر اگرچه واگذاری بنگاه‌های دولتی، همانطور که رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ تأکید کرده است، می‌تواند به بهبود عملکرد دولت و کاهش تصدی‌گری منجر شود، اما باید توجه کرد در شرایطی که بازار سهام رو به نزول است و چشم‌انداز چندان روشنی برای بهبود شاخص‌های بورس دیده نمی‌شود، پتانسیل عرضه سهام شرکت‌های جدید به حداقل رسیده و در شرایط فعلی امکان زیادی برای عرضه سهام در بورس وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :