• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14502
+
-

فصل تازه لیگ پیرمردها

جواد نکونام و محمود فکری، در انتظار آزمون بزرگ

فصل تازه لیگ پیرمردها

میانگین سنی 3مربی برتر لیگ هفدهم، 62سال است. برانکو در 64سالگی قرمزها را برای دومین فصل متوالی در جایگاه تیم قهرمان قرار داده، امیر قلعه‌نویی 54ساله با ذوب نایب‌قهرمان شده و وینفرد شفر 68ساله با استقلال در رده سوم جدول نهایی لیگ ایستاده است. لیگ‌برتر، در تسخیر پیرمردها قرار دارد و به‌نظر می‌رسد این چهره‌های کهنه‌کار در مسیر رسیدن به موفقیت، چالش نبرد با مربیان تازه‌نفس و پرانگیزه را در اطراف خودشان احساس نمی‌کنند. علی دایی، مهدی تارتار، سیروس پورموسوی و فراز کمالوند و عبدالله ویسی به‌عنوان مربیان نسبتا جوان لیگ، از چندین سال قبل مربیگری در باشگاه‌های مختلف را آغاز کرده‌اند. علی کریمی اما اولین تجربه جدی سرمربیگری را در لیگ هفدهم پشت‌سر گذاشته و آن را به‌پایان خوش بقای سپیدرود گره زده است. حتی با وجود رسیدن جادوگر به هدف بزرگ‌اش در این فصل، او هنوز امتحان‌اش را به‌عنوان یک مربی پس نداده و همچنان این پیرمردها هستند که مطمئن‌ترین مردان نیمکت‌های لیگ‌برتر به شمار می‌روند. این روند اما شاید در چند فصل آینده به تدریج دستخوش تغییر شود. اضافه‌شدن دو مربی جوان به لیگ برتر در پایان رقابت‌های لیگ یک، می‌تواند شروع تازه‌ای برای جوانگرایی روی نیمکت‌ها باشد.
درگیری با قطری‌ها و چند جلسه محرومیت از نشستن روی نیمکت، تنها حرکت مهم جواد نکونام در دوران کوتاه دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی بود. تصور می‌شد نکو حداقل تا جام‌جهانی این پست را حفظ کند اما آن‌چه در اطراف تیم‌ملی اتفاق افتاد، موجب شد خیلی زود بین کارلوس و فوتبالیست محبوب‌اش در ایران فاصله ایجاد شود. جواد تیم‌ملی را ترک کرد و در شرایطی که گزینه جدی نیمکت تراکتورسازی بود، به باشگاه لیگ یکی خونه‌به‌خونه پیوست. او نمی‌خواست «نفر دوم‌« باشد و تصمیم داشت از تجربه طولانی بازی در لالیگا برای مربیگری در دسته اول استفاده کند. نتایج نکو با باشگاه بابلی، فراتر از حد انتظار به‌نظر می‌رسیدند. او تیمش را به نیمه‌نهایی جام‌حذفی رساند و در لیگ یک، بابلی‌ها را به لیگ‌برتری شدن امیدوار کرد. مشکلات جدی با مالک باشگاه اما شرایطی را به‌وجود آورد که پروژه نکو در مازندران نیمه‌تمام بماند. کاپیتان سابق تیم‌ملی خیلی زود به استان شمالی برگشت و این‌بار هدایت اصلی‌ترین دشمن خونه‌به‌خونه را بر عهده گرفت. او سرمربی تیمی شد که فصل را با پاشازاده عالی شروع کرده اما با داود مهابادی در بن‌بست قرار داشت. این انتخاب در حالی صورت گرفت که شانس لیگ‌برتری شدن نساجی به‌شدت دشوار به‌نظر می‌رسید اما 7پیروزی در 9بازی، همه چیز را به‌سود قرمزها تغییر داد. نکو که 28امتیاز نیز برای خونه‌به‌خونه تصاحب کرده بود، در هفته پایانی دراماتیک لیگ یک، نساجی را بعد از 24سال به سطح اول رساند. او فصل جدید را در لیگ‌برتر آغاز خواهد کرد. درست مثل محمود فکری که یک فصل رویایی را در مسجدسلیمان پشت‌سر گذاشته است. نفت مسجدسلیمان با این مربی تقریبا در تمام فصل صدرنشین بود و سرانجام در هفته پایانی صعودش را جشن گرفت. فکری 48ساله بعد از چندین سال دستیاری، در نساجی خودی نشان داد و در مسجدسلیمان بالاخره به یک مربی تاثیرگذار تبدیل شد.
چهره‌های درخشان لیگ یک، خیلی زود کارشان را در لیگ‌برتر کلید خواهند زد. نکو و فکری به‌زودی در لیگ پیرمردها، با یک آزمایش بزرگ روبه‌رو می‌‎شوند. اگر اعتماد به آنها در رقابت‌های دشوار لیگ‌برتر برای نساجی و نفت کارساز باشد، سایر باشگاه‌ها نیز به تدریج برای نیمکت‌شان دست به جوانگرایی خواهند زد. اگر این تجربه با شکست روبه‌رو شود اما همچنان خبری از جوان‌ها در قامت سرمربی باشگاه‌های مختلف نخواهد بود. در لیگ هفدهم، رضا عنایتی تجربه ناموفقی در سیاه‌جامگان مشهد داشت اما علی کریمی، در سپیدرود مایه‌هایی از یک مربی بااستعداد را بروز داد. اگر این دو مربی به دو دسته مربیان جوان ناموفق و موفق لیگ تعلق داشته باشند، جواد نکونام و محمود فکری در پایان فصل در کدام دسته‌ قرار
خواهند گرفت؟‌

این خبر را به اشتراک بگذارید