کولهبری در سیستانوبلوچستان روزنهای در تاریکی
سیدهزهرا عباسی- خبرنگار
چند هفته پیش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد که پس از موافقت افغانستان، مرز گمشاد هم برای فعالیت کولهبران بازگشایی شده است و مرزنشینان میتوانند برای حمل کالا با چرخدستی در این مرز فعالیت داشته باشند.
البته کولهبری فقط در مرز گمشاد نیست و در مرزهای میرجاوه، میلک و کوهک(سراوان) هم اجازه کولهبری داده شده است. با وجود این اتفاق خوب، اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان معتقد است رفع بیکاری در مناطق مرزی این استان به مشوقهای سرمایهگذاری، ایجاد صنایع بزرگ و اشتغالزایی نیاز دارد.
کولهبری متفاوت در جنوبشرق
ماندانا زنگنه در گفتوگو با همشهری با بیان اینکه رویه کولهبری پس از میلک، میرجاوه و کوهک با موافقت کابل در مرز گمشاد هم فعال شده است به همشهری میگوید: کولهبران هماکنون میتوانند با چرخدستی از این مرز مبادله کالا داشته باشند و پس از فعال شدن گمرک افغانستان هم قادر به حمل کالا با خودرو خواهند بود.
وی توضیح میدهد که با وجود نام کولهبری اما این رویه در سیستان و بلوچستان با آنچه در استانهای کردنشین اتفاق میافتاد متفاوت است و قرار نیست مانند آن کولهبران چیزی را روی دوش حمل کنند.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه عنوان کولهبری به اشتباه در مصوبه هیأت وزیران قید شده است، میگوید: از گذشته در مرز میرجاوه در معبری که مختص کولهبری بود یکسری از مرزنشینان ایرانی یا پاکستانی کالاهایی را روی کول خود یا چرخدستی حمل میکردند که این دقیقا مشابه همان کولهبری است که در غرب کشور رخ میدهد و کارگر فقط دستمزد همین باربری را میگیرد و نیروی یدی محسوب میشود، اما اینکه میگوییم مرز برای رویه کولهبری باز شده به این معناست که مرزنشینان بدون عوارض گمرکی تا سقف مشخصی از میان 800کالا مثل لوازم یدکی و لوازم خانگی که ممنوعیت واردات دارند و برای هر خانوار تا سقف 4نفر، معافیت واردات دارند.زنگنه با بیان اینکه این رویه بهتازگی در 4مرز فعال شده است، میافزاید: فعلا قرار شد رویه کولهبری در این مرزها باز شود و بعد از بررسی مزایا و معایب برای مرزهای دیگر هم فعال خواهد شد.بهگفته وی، رویه کولهبری تا شعاع 50کیلومتری برای 4استان فعال شده و طبق آن، روستاییان میتوانند رویه کولهبری را روی کارتهای مرزنشینی فعال کنند.
صنایع کوچک در استان بزرگ
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فعال شدن رویه کولهبری نمیتواند بهتنهایی جوابگوی حذف سوختبری باشد، میگوید: سوختبری سود بالایی دارد و سریعالجواب است و سوختبران همان موقع پول خود را میگیرند و طبیعی است که بهتنهایی با رویه کولهبری نمیتوان سوختبری را بهطور کامل رفع کرد.زنگنه با بیان اینکه مناطق مرزی بهویژه در سیستان و بلوچستان نیاز به اشتغالزایی و مشوق برای سرمایهگذاری دارند، میافزاید: در این استان بهویژه مناطق مرزی انگیزه لازم برای سرمایهگذاری بخش خصوصی وجود ندارد درحالیکه اگر مسئولان، مشوق خاصی بگذارند حداقل میتوان بومیهایی که تمایل دارند را به سرمایهگذاری جذب کرد، اما متأسفانه ، هم محدودیت زیرساخت داریم و هم مشوق خاصی برای بخش وجود ندارد.او در ادامه تصریح میکند: کولهبری برای روستاییان مرزنشین فعال شده است، اما تکلیف شهرنشینان مرزی که اتفاقا محروم هم هستند، چیست؟ شهرهای مرزی هیچیک تحت پوشش کولهبری نیستند.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان از نبود صنایع بزرگ و کارخانهها در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان هم گلایه و اظهار میکند: در محدوده مرزها واحدهای کوچکی که برای زیر 50نفر اشتغالزایی کردهاند وجود دارند، اما کارخانههای بزرگ یا واحدهای صنعتی اشتغالزا نداریم و در واقع 96درصد واحدهای صنعتی استان، کوچک هستند. این در حالی است که سیستان و بلوچستان به جمعیت جوان و پهناوری خود شهره است که باید فکری برای اشتغال آنها کرد.
مکث
رونق مبادلات پایانههای مرزی سیستان و بلوچستان
مدیرکل حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت در پایانههای مرزی میلک و میرجاوه در ۷ماه نخست امسال به یکمیلیون و ۴۱۴هزار و ۳۶۶تن رسیده است، گفت: بیشترین حجم مبادلات اقتصادی این مدت در پایانه مرزی میلک و میرجاوه با وجود شیوع ویروس کرونا با 919هزار و 796تن کالا به صادرات اختصاص دارد که نسبت بهمدت مشابه سال گذشته افزایش 30درصدی را نشان میدهد.
ایوب کرد، عمده کالاهای صادراتی از پایانههای مرزی استان را گاز مایع، هیدروکربن، بنزین، گازوئیل و مواد غذایی عنوان کرد و افزود: صادرات در این مدت توسط 40هزار و 66کامیون انجام شده است.
او البته با اشاره به ظرفیتهای صادراتی پایانههای مرزی استان توضیح داد: مرزهای طولانی آبی و خاکی، برخورداری از سابقه تاریخی در مبادلات تجاری، قرار داشتن در مهمترین مسیر تجاری دنیای قدیم(جاده ابریشم) در کنار مراودات قومی، فرهنگی و اجتماعی مردم استان با مردمان آن سوی مرز موقعیت خاص صادراتی را برای این استان فراهم کرده است بهطوری که با وجود شیوع کرونا شاهد مبادلات تجاری قابل توجهی با کشورهای منطقه هستیم.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان بر افزایش مبادلات اقتصادی سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان تأکید کرد و گفت: بهمنظور بهرهگیری هر چه بهتر از ظرفیتهای موجود، عملیات توسعه محوطه پایانه مرزی میلک و طرح توسعه سالن مسافر پایانه مرزی میرجاوه توسط این ادارهکل در حال انجام است.