• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193959
+
-

چطور کوله‌پشتی خود را آماده کنیم؟

کوله‌گردی با کوله‌ای سبک اما مجهز

هر هفته یک مهارت
کوله‌گردی با کوله‌ای سبک اما مجهز

گاهی نیاز است که برای سفری کوتاه در دل طبیعت، برنامه‌ریزی کنیم؛ سفری که اگر در فاصله و برای مدت کوتاهی در نظر گرفته شود به آن کوله‌گردی هم می‌گویند؛ سفری ماجراجویانه که باید همه مقدمات و لوازم مورد نیاز آن را در یک کوله کوچک جای داد؛ چرا که قرار است راحت، سبک و کم‌هزینه سفر کنیم تا بیشتر لذت ببریم، اما این سبکی و راحتی به‌معنای مجهز نبودن نیست! اینکه چه وسایل و لوازمی را در کوله کوچک خود جای دهیم، یک مهارت است که به نکات اصلی آن اشاره می‌کنیم.

پیش از سفر با کوله یا همان کوله‌گردی بهتر است با گردشگرانی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند، گفت‌وگو کنید. یا به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید و از فوت و فن‌های کمتر شناخته شده آن مطلع شوید. با وجود این آگاهی، بار سفرتان ضمن سبک بودن، شامل لوازمی خواهد شد که حین سفر ماجراجویانه‌تان حسابی به ‌کار می‌آید.

حالا زمان آن است که کوله مناسبی تهیه کنیم. ظرفیت، تناسب و جنس کوله به کیفیت سفرمان کمک می‌کند. ظرفیت کوله را با واحد لیتر بیان می‌کنند؛ از 30لیتر تا 80لیتر که به ‌مدت زمان سفر و اینکه چه مقدار وسیله می‌خواهیم همراه خود ببریم، بستگی دارد. تناسب آن نیز به اینکه با فرم و وزن بدن هماهنگ باشد، بازمی‌گردد.

فریم داخلی و خارجی کوله، سیستم تهویه آن براساس شیارها و برآمدگی‌های آن، دسترسی به محتویات داخل کوله، انواع جیب‌های جانبی، پدهای ضربه‌گیر و نقاط اتصال از جمله ویژگی‌های کوله‌های گردشگری است که در فرایند طراحی و تولیدشان به استانداردهای نخست آقایان، خانم‌ها و کودکان توجه می‌شود.

یکی از لوازمی که باید در کوله مسافرتی جای داد، چادر سفر است. چادرهای کوله‌گردی بسیار سبک‌تر از چادرهای کمپ ماشینی تولید می‌شوند. به این دلیل که باید در فضای محدودی قرار گیرند؛  بنابراین چادرهای کوله، فشرده‌تر هستند و در ساخت آنها از مواد و ستون‌های فلزی بسیار سبکی استفاده می‌شود.

برای لذت بردن و داشتن انرژی کافی در سفر، به غذا نیاز است. قرار نیست حالا که بار سفرتان را در کوله‌ای کوچک جای داده‌اید، از طبخ و میل غذا خبری نباشد. برای کوله‌گردی، اجاق‌های گاز کوچک و ویژه‌ای در بازار عرضه می‌شوند. البته سایز و وزن آن به‌ مدت سفر و تعداد همسفران‌تان نیز بستگی دارد.

کتری و ظرف مخصوص طبخ غذا را فراموش نکنید. هر نفر به یک ماگ، ظرف، قاشق و چنگال نیاز خواهد داشت. اسپاتول یا قاشقک چند کاره نیز توصیه می‌شود.

بسیاری از کوله‌گردان برای اینکه وزن کوله‌‌ خود را سبک نگه دارند، غذا را به ‌صورت فریز‌شده و خشک همراه خود می‌برند تا فقط با افزودن آب جوش بتوانند از آنها استفاده کنند. با این حال می‌توانید مواد اولیه‌ برخی غذاهای ساده و زود آماده را نیز در کوله‌تان بگذارید؛ مانند اسنک‌هایی با کالری و پروتئین کافی که سطح انرژی‌تان را در سفر بالا نگه می‌دارد.

برخی از کوله‌گردان‌ها آب مورد نیاز چند روزشان را همراه خود می‌برند که این کار فقط کوله‌شان را‌ سنگین می‌کند. برای جلوگیری از این سنگینی که گاهی ممکن است دردسرساز هم شود، بهتر است از دستگاه جمع و جور تصفیه‌ آب استفاده کرد. با وجود این دستگاه می‌توانید از آب رودخانه‌ها و برکه‌ها با خیالی آسوده استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند یک یا چند شب در طبیعت باشید. در هر صورت به کیسه‌ خواب و بالش مخصوص نیاز دارید تا استراحت کنید. یادتان باشد لباس‌های مخصوص کوله‌گردی هم باید سبک و با الیاف طبیعی باشند تا درصورت خیس شدن، سریع خشک شوند. یک دست لباس اضافه در داخل کیسه و بعد داخل کوله قرار دهید. لباس عایق و ضد‌آب نیز فراموش نشود. از آنجایی که در این سفرها مسافت بیشتری را پیاده تردد می‌کنید، پس کفش‌های کوله‌گردی و جوراب‌ها در آن باید سبک، مقاوم و ساق بلند انتخاب شوند.

در نهایت برای اطمینان خاطر بهتر است یک جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه و چراغ پیشانی‌بند نیز در کوله قرار دهیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید