• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 16 آبان 1400
کد مطلب : 144862
+
-

رشد مصرف گاز برابر با 2فاز پارس جنوبی

هنوز زمستان نرسیده و سرمای هوا بیشتر نشده، رشد مصرف روزانه گاز ایران به قدری زیاد شده که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید:  رشد مصرف گاز در بخش خانگی معادل 2فاز پارس جنوبی شده است. با این حساب از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که فشار گاز در برخی مناطق شهری و روستایی ایران کاهش یابد؛ هرچند سیاست دولت این است که بخش خانگی با کمبود گاز مواجه نشود. همزمان یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران گفته اگر قیمت گاز را 2.5برابر افزایش دهیم، مصرف 10درصد کمتر می‌شود. هرچند بعید است که چنین پیشنهادی دست‌کم در سال جاری روی میز دولت قرار گیرد اما به نظر می‌رسد که روزهای سخت گازی در پیش است و نخستین ترکش آن به مصرف صنایع برخورد خواهد کرد.

رشد مصرف در 5 استان
به گزارش همشهری، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  از افزایش فشار روی شبکه گاز خبر داده و می‌گوید: بیشترین مصارف در مناطق شمالی کشور در 3استان مازندران، گلستان و گیلان و همچنین خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بوده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با توجه به برودت هوا، مصرف طی 2روز آینده به بیش از ۴۰۰میلیون مترمکعب در روز برسد، می‌افزاید: سعی کردیم شبکه را پرفشار نگاه داریم تا بتوانیم با قدرت وارد این موج سرما شویم و بدون مشکل از آن عبور کنیم. معاون وزیر نفت با بیان اینکه اولویت نخست، تامین گاز بخش خانگی است می‌گوید: اگر نتوانیم گاز را از شبکه خودمان تأمین کنیم، باید به صنعت و نیروگاه‌ها محدودیت بدهیم که طبیعتاً این به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

احتمال  کاهش مصرف باافزایش قیمت
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه رفتار مردم در رویارویی با افزایش قیمت بنزین و گاز طبیعی متفاوت خواهد بود، می‌گوید: افزایش ۲.۵برابری قیمت گاز طبیعی سبب صرفه‌جویی ۱۰درصدی می‌شود.
محسن مظلوم فارسی‌باف می افزاید: هم‌اکنون در زمان اوج مصرف در بخش خانگی بیش از ۶۰۰میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی مصرف می‌شود که این ۱۰درصد حدود ۶۵میلیون مترمکعب می‌شود که این مقدار می‌تواند به سبد نیروگاهی کشوراضافه شود. وی با تأکید بر اینکه این افزایش تعرفه گاز طبیعی هم باید به سبد اقتصاد خانواده چند دهک پایین بازگردانده شود، گفت: یک کالای رایگان تا زمانی که مجانی باشد ارزشش را از دست می‌دهد؛ بنابراین به جای اینکه گاز را رایگان کنیم باید از آن دهک‌هایی که مقداری وضع درآمدی بهتری دارند، هزینه بگیریم و در سبد خانواری که صرفه‌جویی می‌کند و دهک پایین‌تری است هزینه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید