• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 آبان 1400
کد مطلب : 144584
+
-

مجلس پرونده روحانی را به دستگاه قضا سپرد

روز گذشته مجلس با تصمیم نمایندگان، گزارش عملکرد روحانی در ستاد مقابله با کرونا را به قوه قضاییه ارجاع داد

دیروز 2 گزارش مهم در حوزه‌ عملکرد دولت پیشین در مقابله با کرونا و خاموشی‌های تابستان امسال در صحن مجلس شورای اسلامی خوانده شد؛ 2 موضوعی که هر دو به دولت قبل بازمی‌گردد و موجب نارضایتی‌های جدی در جامعه شد.
گزارش نخست را کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کرد و گزارش دوم ازسوی کمیسیون اصل‌90 خوانده شد. نتیجه گزارش نخست که در واقع مهم‌ترین اتفاق روز گذشته مجلس هم بود، این شد که پرونده رئیس‌جمهور سابق به قوه قضاییه ارجاع شود و نمایندگان در گزارش خود خواستار «برخورد قاطع و قانونی» با حسن روحانی به‌عنوان رئیس سابق ستاد کرونا شدند.

شکایت از روحانی چگونه آغاز شد و به نتیجه رسید؟
نخستین دستور کار رسمی جلسه دیروز مجلس، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عملکرد رئیس وقت ستاد ملی مقابله با کرونا (رئیس‌جمهور سابق) در راستای اجرای ماده‌234 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بود که این گزارش به موضوعات مهمی ازجمله تصمیمات اشتباه رئیس‌جمهور در پایان سال‌1399 و عادی‌انگاری وضعیت بیماری در نوروز 1400 اشاره داشت. این گزارش تخلفات نهایتا با 167رأی موافق، 28رأی مخالف و 15رأی ممتنع، به قوه قضاییه ارجاع شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی به‌دلیل آنچه‌ مدیریت نادرست رئیس‌جمهوری سابق در ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌دانند، خواستار برخورد با حسن روحانی شدند که پیش از این هم اعضای کمیسیون اصل‌90 بارها از شکایت این کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق خبر داده بودند.
موضوع شکایت از حسن روحانی در حالی دیروز (11آبان) با گزارش کمیسیون بهداشت هم به نتیجه رسید که نخستین‌بار کمتر از یک سال پیش یعنی 25آذرماه سال‌99 در مجلس مطرح شد و نخستین شکایت هم 22فروردین‌ماه به قوه قضاییه ارجاع داده شد. درپی آن نیز مکررا خبرهایی از بررسی ترک‌فعل یا تخلفات رئیس‌جمهور سابق و وزرایش مطرح شد. به‌رغم بیان مکرر ارجاع شکایت از حسن روحانی از سوی نمایندگان، ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که رئیس‌جمهور سابق پرونده قضایی ندارد. او همچنین تأکید کرد که در مورد رئیس‌جمهور سابق با توجه به روحانی‌بودن ایشان اگر چنانچه گزارشی تهیه شود، باید به دادگاه ویژه روحانیت برود و باید از آن مرجع سؤال شود و طبق بررسی‌ای که ما داشتیم، در این خصوص پرونده‌‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده است.
درپی این اظهارات، نصرالله پژمان‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون اصل90 در پاسخ به اینکه چرا سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرده که چنین شکایتی هنوز به‌دست آنها نرسیده، به همشهری گفته بود: ما در کمیسیون اصل90 شکایت را برای دادستانی کل ارسال کرده‌ایم نه دادستانی تهران.
وی افزود: سخنگوی قوه‌قضاییه هم گفتند «پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل نشده» که درست هم بود، چراکه ما شکایت را به دادستانی کل ارسال کرده‌ایم.
از دیگر سو، روز گذشته محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که ریاست دادگاه ویژه روحانیت را هم بر عهده دارد، در پاسخ خبرنگاران در مورد ترک‌فعل دولت قبلی در مورد کرونا، پاسخ مشخصی نداد و با گفتن این جمله که «ان‌شاءالله بعدا پاسخ می‌دهیم.» آن را به بعدا موکول کرد.

اتهامات روحانی در گزارش مجلس
از مجموع گزارش‌هایی که تا‌کنون نمایندگان از آنها سخن گفته‌اند، فقط گزارش کمیسیون بهداشت در صحن علنی ارائه و در نهایت به قوه قضاییه ارجاع شد. اما موضوع این گزارش و اتهامات نمایندگان علیه رئیس‌جمهوری سابق چیست؟ گزارش مجلس در مورد دلایل شکایت از حسن روحانی با این مقدمه آغاز شده که «عموم مردم ایران از عملکرد ستاد ملی کرونا و وزارتخانه‌ها و در رأس آن شخص رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر روحانی در کنترل و درمان بیماری کرونا رضایت نسبی نداشته‌اند».
این گزارش در ادامه به مواردی چون «تصمیمات اشتباه رئیس‌جمهور در ایام پایانی  سال۱۳۹۹ و عادی‌انگاری وضعیت بیماری در نوروز۱۴۰۰، برخورد ناشایست رئیس‎جمهور در مقابل هشدارهای نظارتی، بی‌توجهی رئیس جمهور به تذکرات وزیر بهداشت، تغییر موضع رئیس‌جمهور پس از قرمز‌شدن اکثر استان‌ها، نگاه خوش‌بینانه به خارج از کشور و عدم‌سرمایه‌گذاری اساسی روی تولید داخل، تصمیمات نامناسب و متناقض ایشان به‌عنوان رئیس ستاد و عملکرد بسیار ضعیف ایشان در مدیریت واردات، تولید و توزیع واکسن کرونا» به‌عنوان اتهامات حسن روحانی در مقام رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و برای هر کدام به تفصیل توضیحاتی آمده است.
در پایان این گزارش هم با اشاره به اینکه «در ستاد ملی کرونا اعضا فقط اظهارنظر می‌کنند اما رأی‌گیری نمی‌شود و رئیس‌جمهور جمع‌بندی می‌کند، بنابراین اینطور نیست که افراد متخصص در ستاد کرونا بتوانند نظر خود را با رأی به نتیجه برسانند، رئیس‌جمهور هر طور که بخواهد جمع‌بندی می‌کند و تصمیم نهایی با ایشان است.» تأکید شده است که «از آنجایی که تصمیمات و اقدامات متناقض و غیرکارشناسانه و حتی ترک‌فعل‌های صورت‌گرفته توسط ایشان منجر به فوت هموطنان عزیز و صدمات عدیده جانی، مالی و روحی برای مردم شده و نهایتاً نارضایتی شدید مردم از نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم نموده است، لذا لازم است برخورد قاطع و قانونی با ایشان صورت گیرد.»

مکث
شکایت از روحانی و انتظار مجلس از قوه قضاییه

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد روند بررسی گزارش ارجاع شده این کمیسیون به قوه قضاییه با موضوع تخلفات رئیس‌جمهور سابق، گفت: ما گزارش تحقیق و تفحص خود را به قوه‌قضاییه داده‌ایم و این قوه باید پس از بررسی، به مجلس نتیجه را گزارش بدهد. شهریاری در ادامه با لحنی انتقادآمیز گفت: البته من در این 15، 16سالی که در مجلس هستم تا حالا ندیده‌ام که این قوه جوابی به گزارش‌ها و تحقیق و تفحص‌های مجلس بدهد. حال امیدواریم که دستگاه قضا این بار و در دوره آقای محسنی‌اژه‌ای پاسخی به مجلس بدهد. بالاخره ما وقتی تخلفات آقای رئیس‌جمهور را به این قوه ارجاع داده‌ایم باید حداقل برای اطلاع هم که شده به ما پاسخی بدهند؛ چون ما به نوعی اعلام جرم کرده‌ایم و قاعدتا باید بدانیم نتیجه آن چه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید