• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14420
+
-

جاده‌سازی‌ و عملیات نفتی، رویشگاه‌های مانگرو را تهدید می‌کند

محیط زیست
جاده‌سازی‌ و عملیات نفتی، رویشگاه‌های مانگرو را تهدید می‌کند

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس با اشاره به رویشگاه‌های مانگرو در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان گفت: مانگروها از مهم‌ترین اکوسیستم‌های خلیج‌فارس به شمار می‌روند اما با وجود این، رویشگاه‌های مانگرو در استان بوشهر به‌دلیل مجاورت با تاسیسات نفتی و جاده‌سازی‌ درمعرض تهدید قرار دارند.

مریم قائمی با تأکید بر اینکه بیشترین پراکندگی مانگرو در استان بوشهر مربوط به خلیج نایبند و بردستان است، به ایسنا گفت: این درختان نقش مهمی در تعدیل فرایند تغییرات اقلیمی دارند. با وجود این، جاده‌سازی‌ و دیگر ساخت وسازهای پارس‌جنوبی و نیز چرای دام از سوی مردم محلی، این درختان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه پراکندگی این رویشگاه جنگلی نسبت به گذشته کاهش یافته است، ادامه داد: بسیاری از درختان این جنگل بر اثر عوامل انسانی از بین رفته‌اند، به‌دلیل اینکه در میان این جنگل جاده‌سازی رخ داده و ارتباط این درختان را با دریا قطع کرده است. رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس تأکید کرد: به‌منظور جلوگیری از تخریب این رویشگاه اقدام به کاشت درختان مانگرو در بخشی از سواحل بوشهر شده است.

  قائمی، همزمان با روز ملی خلیج‌فارس با بیان اینکه مطالعاتی در زمینه اثرات تغییرات اقلیمی روی اکوسیستم‌های خلیج‌فارس در دستور کار محققان مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس قرار دارد، تصریح کرد: اکوسیستم مانگرو در خلیج نایبند در استان بوشهر با تاسیسات نفتی پارس‌جنوبی مجاورت دارد؛ به همین دلیل گازهای گلخانه‌ای که در این منطقه تولید می‌شود بعد از حل شدن در آب دریا، شرایط اسیدی در آب دریا ایجاد می‌کنند.

درحالی که اسیدی شدن آب دریا هم مرجان‌های منطقه و هم اکوسیستم مانگروها را که در مجاورت تاسیسات پارس‌جنوبی قرار دارند، تهدید می‌کند. رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس به اثرات اقلیم روی اکوسیستم‌های مرجانی اشاره کرد و گفت: در جزیره خارک اکوسیستم مرجانی در مجاورت تاسیسات نفتی، واقع شده اما اینکه چه تغییراتی روی این اکوسیستم‌ها به‌دلیل آلودگی‌های زیستی و تغییرات اقلیمی رخ داده است، نیاز به مطالعات بیشتری دارد.جنگل‌های مانگرواکوسیستم های   ویژه ای هستند که اجتماعات گیاهی و جانوری آنها در ارتباط با شرایط خاصی  شکل می‌گیرد.جنگل های حرا درجنوب ایران و در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان آخرین پراکنش جنگل های مانگرو در جنوب شرقی آسیا به شمار می روند.  این جنگل‌ها،   بستری  مناسب براى تخم‌ریزى ماهیان  است.

این خبر را به اشتراک بگذارید