• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14393
+
-

برای نخستین بار در یک سال گذشته

کاهش دوباره سود صنایع بورس

تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد مجموع سود شرکت‌های فعال در بورس تهران بار دیگر وارد فاز نزولی شده است.

به گزارش همشهری، در نخستین‌ماه از بهار 97مجموع کل سود پیش‌بینی شده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران باردیگر از مرز 45هزار میلیارد تومان پایین‌تر آمد و در سطح 44هزار و 500میلیارد تومان ایستاد. پیش‌تر آمارها نشان می‌داد در یک سال اخیر روند کاهش سود در صنایع فعال بورس روند صعودی به‌خود گرفته است. به‌طوری که در طول سال 96عموما این مولفه بنیادی در تحلیل اوضاع صنعتگران در اقتصاد ایران همواره چشم‌اندازی روشن از آینده ارائه می‌داد. مجموع سود شرکت‌های بورس تهران در بالاترین سطح خود، طی سال 92از مرز 59هزار واحد گذشت اما پس از آن تا سال 95این رقم به‌طور مدام کاهش یافت و در مقاطعی به زیر سطح 40هزار میلیارد تومان هم سقوط کرد.



اوضاع صنایع

با وجود ارقام بدبینانه اعلام شده در پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در آغاز سال 97همچنان در بین 37صنعت فعال در بورس فقط 3صنعت برای امسال زیان پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان صنعت بانکداری با پیش‌بینی 88هزار میلیارد ریال زیان در صدر جدول ایستاده است. بالاترین سود را هم شرکت‌های فعال در صنعت تولید محصولات شیمیایی به سهامداران خود وعده داده‌اند. مجموع پیش‌بینی سود شرکت‌های فعال در این صنعت 139هزار میلیارد تومان است. البته به‌نظر می‌رسد این سود بالا پیش از تصمیم جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار در محدوده 4هزار و 200تومان به بازار ارائه شده باشد. برخی تحلیلگران معتقدند اثر واقعی سیاست کنترل بازار ارز و همچنین تصمیم آمریکا در باقی ماندن یا خروج از برجام در تیرماه امسال یعنی زمان ارائه گزارش‌های عملکرد فصل بهار شرکت‌ها مشخص و روشن خواهد شد.



کارنامه فروردین 97

طبق آمار رسمی بورس تهران، علاوه بر ارقام مولفه‌های بنیادین نظیر پیش‌بینی سود، در 15روز کاری فروردین 97، ارزش معاملات هم در مقایسه با اسفند، 78درصد کاهش یافته و از محدوده 95هزار میلیارد ریال به سطح 21هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین در این دوره حجم سهام معامله شده هم از محدوده 48میلیارد سهم به سطح 10میلیارد سهم رسیده و معادل 79درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، در نخستین‌ماه از بهار 97، میانگین روزانه حجم دادوستدها در بورس به 640میلیون سهم کاهش یافته و میانگین ارزش معاملات هم در سطح 111میلیارد تومان متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید