• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14391
+
-

تداوم نزول شاخص‌ها در بورس

کارشناسان ادامه نزول شاخص را تا مرز 90هزار واحد دور از ذهن نمی‌دانند

روند نزول شاخص‌ها در بازار سهام روز دوشنبه هم ادامه یافت. شاخص‌های عملکرد بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از اول امسال به این سو دست‌کم 2درصد نزول کرده است.

 به گزارش همشهری، در جریان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سهام همزمان با افت منحنی شاخص، عملکرد ارزش کل مبادلات هم کاهش یافت؛ به‌طوری‌که دیروز فقط 577میلیون سهم به‌ارزش 185میلیارد تومان در تالارهای بورس دادوستد شد. میانگین روزانه ارزش مبادلات در سال96 در محدوده 250میلیارد تومان نوسان می‌کرد. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با توجه به مولفه‌های ریسک‌ساز سیاسی این روزها با اندکی احتیاط نقدینگی خود را در بازارسهام به گردش درمی‌آورند. همزمان نزول مولفه‌های کلیدی در حجم و ارزش مبادلات دیروز شاخص کل بورس هم افت 218واحدی را تجربه کرد و در سطح 93هزار و 586واحد ایستاد.

دیروز معاملات انجام شده بر سهام شرکت‌های پتروشیمی جم، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تأثیر منفی را در روند نزول شاخص بورس برجای گذاشت.
روز دوشنبه در فرابورس اوضاع اندکی از وضع بورس بهتر بود، به‌طوری که در این بازار 232میلیون سهم و اوراق بهادار به‌ارزش 301میلیارد تومان مبادله شد و همین موضوع موجبات رشد 1.2واحدی شاخص این بازار را فراهم کرد. دیروز شاخص فرابورس موسوم به آیفکس در محدوده 1052واحد قرار گرفت. در فرابورس شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و تبرک، با روند منفی به‌کار خود پایان دادند.



ریزش بورس تا کجا ادامه دارد؟

روند ریزش و اصلاح شاخص کل و سطح عمومی قیمت‌ها در بازارسهام در روزهای اخیر شتاب بیشتری یافته و سرمایه‌گذاران خرد عموما ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی بیشتر فروشنده باشند تا خریدار. آمارهای رسمی سازمان بورس هم موید همین واقعیت است. براساس اطلاعات رسمی از اردیبهشت پارسال به این سو به‌تدریج سهم مشارکت سرمایه‌گذاران خرد موسوم به حقیقی‌ها در بازارسهام کاهش یافته و در مقابل سرمایه‌گذاران بزرگ موسوم به حقوقی‌ها نبض بازار را در چرخه معاملات به‌دست گرفته‌اند تا جایی که در اسفند96 از مجموع کل مبادلات بازار سهام 90درصد را حقوقی‌ها انجام دادند و فقط 10درصد سهم حقیقی‌ها بود. در چنین شرایطی تحلیلگران بازارسهام انتظار ریزش شاخص بورس تا مرز 90هزار واحد را دور از ذهن نمی‌بینند. به‌نظر می‌رسد در روزهای نزدیک به موعد 22اردیبهشت‌ماه یعنی زمان اعلام نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره باقی ماندن یا خروج از برجام، بورس تهران بار دیگر در لاک دفاعی فرو رفته و قیمت‌ها با شیب تندی در حال ریزش است.



   تالار شیشه‌ای در انتظار آینده «برجام»

ابراهیم خلیلی از کارشناسان بازار سرمایه در تحلیل اثر ریسک ترامپ بر بورس گفت: تصمیم آمریکا درخصوص ادامه یا لغو اجرای «برجام» اثرات کوتاه‌مدتی بر معاملات بازار سرمایه خواهد داشت و بازار سهام دوباره راه خود را در پیش خواهد گرفت. ابراهیم خلیلی با اشاره به اینکه یکی از ریسک‌های پیش روی معامله‌گران در اردیبهشت امسال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن یا خروج از «برجام» است، گفت: تصمیمات بین‌المللی به‌ویژه موضوعات مربوط به «برجام» و رفع یا اعمال تحریم‌ها همواره موضوعی بوده که اثرات خود را بر اقتصاد و بازار سرمایه گذاشته است. او افزود: بر این اساس رفتار معامله‌گران بازار سهام در قبال تصمیم ترامپ در روز ۲۲ اردیبهشت درخصوص لغو یا ادامه «برجام» تردیدآمیز و همراه با احتیاط خواهد بود. او درباره میزان تأثیرپذیری معاملات بورس از این تصمیم گفت: بدون شک هر نوع واکنش سرمایه‌گذاران به تصمیم نهایی ترامپ درخصوص «برجام»، موقتی و زودگذر خواهد بود و معاملات بازار سهام راه خود را در پیش خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :