• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143462
+
-

مقابله با بحران آلودگی قبل از وقوع


رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه دیروز، نطق خود را که مربوط به معضل آلودگی هوا در پایتخت بود، قرائت کرد و گفت که این پدیده یکی از رهاوردهای توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه حریم شهرها، تردد بی‌قاعده خودروهای شخصی و مصرف بالای سوخت است که به بحرانی‌ترین معضل شهری تبدیل شده و چون کلاف سردرگمی هر روز رشته‌هایش از دست مردم و مسئولان خارج می‌شود. مهدی پیرهادی تأکید کرد: «در تهران سالانه افراد زیادی به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و براساس آمار موجود سالانه حدود ۴هزار مرگ زودرس در شهر تهران خسارات هنگفتی به بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.»
 او در گفت‌وگو با همشهری سوءمدیریت و چندپارگی قانون و اجرا و کشمکش‌های تمام‌نشدنی میان نهادهای مسئول را عامل لاینحل ماندن این پدیده دانست و گفت: «شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در زمینه سنجش و پایش ذرات آلاینده اقدامات تخصصی خوبی انجام می‌دهد و یکی از گروه‌های مرجع محسوب می‌شود. مطلع هستم که برنامه‌هایی برای توسعه ایستگاه‌های اندازه‌گیری و سنجش آلودگی هوا، پیش‌بینی شده است که قطعا می‌تواند در پایش دقیق و برنامه‌ریزی اصولی برای مقابله با آلودگی هوا مؤثر باشد.» این عضو شورای شهر تهران به حوزه حمل‌ونقل هم اشاره و عنوان کرد: «توسعه حمل‌ونقل عمومی و اتخاذ تمهیدات لازم در حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی از سوی مدیریت شهری تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت. درواقع این اقدامات نیاز به پیگیری دارد که اعضای شورای شهر و مدیریت شهری باید به جد آن را مدنظر قرار دهند.» به‌گفته پیرهادی 21سازمان، نهاد و دستگاه برای مقابله با آلودگی هوا مسئولیت دارند، اما در وهله اول باید دولت به این موضوع ورود کند و اقدامات تحول‌خواهانه انجام دهد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گریزی هم به افزایش قیمت خودرو زد و گفت: «به‌دلیل افزایش قیمت خودرو، از یک‌سو اسقاط خودروهای فرسوده به‌ویژه در مجموعه‌های دولتی در دستور کار نیست و از سوی دیگر شهروندان قدرت مالی برای نوسازی خودروها ندارند؛ بنابراین وجود خودروی فرسوده یعنی افزایش آلودگی و تا این موضوع پیگیری نشود، نمی‌توان انتظار کاهش آلودگی داشت.» او با بیان اینکه بخشی از آلودگی‌ها مربوط به صنایع هستند، گفت: «برخی از صنایع وابسته به مجموعه‌های دولتی هستند و نظارت کاملی در این زمینه وجود ندارد و یکی از ضعف‌های مهم در کاهش آلودگی هوا همین بخش است که باید با تدابیر خاص مدیریت شود.» مهدی پیرهادی در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: «هر سال در فصول پاییز و زمستان با پدیده آلودگی هوا مواجه می‌شویم و تا‌کنون هیچ‌گاه اقدام اصولی صورت نگرفته است؛ بنابراین ضروری است قبل از غافلگیری در برابر بحران آلودگی هوا و وقوع بحران آلودگی‌ها اقدام کنیم که امیدوارم این امر محقق شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید