• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 مهر 1400
کد مطلب : 143441
+
-

رئیس‌جمهور در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاکید کرد

لزوم مقابله امت اسلامی با تفرقه‌افکنی

دولت
لزوم مقابله امت اسلامی با تفرقه‌افکنی

 سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در آغاز هفته وحدت با حضور رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. این مراسم امسال نیز به‌علت شیوع بیماری کرونا تعداد مهمانان حضوری کمتری داشت و اکثریت آنها به‌صورت مجازی با جلسه در ارتباط بودند. مهمانانی از ایران و 39کشور جهان در این کنفرانس 5روزه شرکت دارند. رئیس‌جمهور در افتتاحیه این کنفرانس تقریب و وحدت امت اسلامی را تأکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب و یک حرکت راهبردی در جهان اسلام دانست و گفت: تلاش برای وحدت امت اسلامی باید توسط علمای دینی با جدیت و قاطعیت پیگیری شود. سیدابراهیم رئیسی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده برای تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب گفت: اقدامات عملی شهید گرانقدر سپهبد قاسم سلیمانی و اقدامات علمی مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری برای رفع شبهات و انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی ماندگار و ستودنی است. بیداری اسلامی که به برکت مجاهدت‌ها و خون شهیدان ایجاد شده، نباید به سردی گراید و همه باید برای حفظ و تقویت آن تلاش کنیم. امروز در همه کشورهای منطقه ازجمله عراق، سوریه، افغانستان، لبنان و یمن شاهد تفرقه‌افکنی و توطئه دشمنان اسلام هستیم و همه ما باید بکوشیم امت اسلامی در برابر این توطئه‌ها مصون بماند.
رئیسی درباره دلایل مواجهه نظام سلطه با دنیای اسلام گفت: بعد از فروپاشی شوروی و تک‌قطبی شدن جهان، نظام سلطه فقط یک قدرت را در برابر خود می‌دید و آن هم قدرت بزرگ اسلام بود؛ لذا به روش‌های مختلف تلاش کرد این قدرت را از کارایی بیندازد که ازجمله آنها، تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، پشتیبانی مالی و مسلح کردن آنان برای کشتار و غارت در امت اسلامی بود.
رئیس‌جمهور درباره شیوه‌های مقابله با اسلام در منطقه توضیح داد: شبهه‌افکنی در میان امت اسلامی با استفاده از جریان رسانه‌ای و امپراتوری خبری و اختلاف انداختن بین امت اسلامی با گماردن دولت‌های سست‌عنصر و کسانی که به‌دنبال عادی کردن روابط خود با رژیم‌های تبهکار همچون رژیم صهیونیستی هستند، از دیگر اقدامات نظام سلطه در برابر امت اسلامی است. اهانت به مقدسات، جدا کردن کشورهای اسلامی از هم و بهره‌کشی از دانشمندان در امت اسلامی نیز ازجمله اقداماتی است که نظام سلطه برای تضعیف و جلوگیری از تشکیل و تقویت امت اسلامی انجام می‌دهد.
 نظام سلطه همانگونه که در گذشته به‌دنبال استثمار ملت‌ها از طریق غارت نفت، گاز و ثروت‌های آنان بود، امروز به‌دنبال انرژی‌های جدید در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آنها، انرژی نیروی انسانی کارآمد و به‌ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی است. همه این اقدامات حلقه‌های یک زنجیره هستند تا با سست کردن مولفه‌های قدرت مسلمانان، فلسطین، مسئله اصلی جهان اسلام به حاشیه رانده شود.
رئیس‌جمهور یکی از ضرورت‌های این نشست را ایجاد فهم درست از توطئه‌ها و انحرافات دانست و گفت: زمانی که فعالیت داعش با پرچم لااله الاالله و محمدرسول‌الله آغاز شد، برخی درک و شناخت درستی از داعش نداشتند. در همان زمان رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی اعلام کردند که جنس کار داعشی‌ها، جنس کار صهیونیست‌هاست و تأکید کردند صرف‌نظر از اینکه اینها وابسته به کجا هستند و از کجا نشأت گرفتند، این کارها، کارِ یک مسلمان نیست که اینگونه خون بریزد و جنایت کند. مدتی بعد هم معلوم شد اینها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند و بعدها هم وزیر خارجه آمریکا رسما اعلام کرد داعش را ما تشکیل دادیم.
رئیسی خطاب به دانشمندان، علما، دلسوزان و دغدغه‌مندان جهان اسلام گفت: ما به‌دنبال ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم و دشمن به‌دنبال ایجاد تفرقه و بی‌ثباتی است و معتقدیم در جهان اسلام هر کس دانسته یا نادانسته، خواسته یا ناخواسته کلمه‌ای، سخنی یا اقدامی در جهت وحدت‌شکنی انجام دهد، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

مکث
اختلافات دامنه‌دار مذهبی مهم‌ترین مشکلات جهان

براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما در آیین افتتاحیه این کنفرانس، علاوه بر رئیس‌جمهور، زیاد نخاله، دبیر جنبش جهاد اسلامی فلسطین، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، عزیز حسنویچ، مفتی کرواسی، خلیل الحلیه، معاون بین‌المللی حماس، بوعبدالله بوغلام‌الله، رئیس مجلس الجزایر و تعدادی دیگر از اندیشمندان جهان اسلام در فهرست سخنرانان قرار داشتند. حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در ابتدای این مراسم با اشاره به مشکلات جهان اسلام گفت: وجود اختلافات دامنه‌دار در کلام، عقاید، مذاهب، جهالت و خیانت برخی پیروان مذاهب، مهم‌ترین دلیل مشکلات جهان است. زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تأکید کرد: وحدت اسلامی واجب شرعی و امتثال امر خداوند متعال است که در قرآن کریم نیز بر آن تأکید شده است؛ بنابراین وحدت اسلامی ملغی‌کننده حق اجتهاد و تفاوت دیدگاه‌ها میان ملت‌های مسلمان نیست و پذیرش دیدگاه‌های دیگران با آنچه در دین اسلام بر آن تأکید شده، متناقض نیست. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق نیز با تأکید بر تلاش نیروهای خارجی و برخی عناصر داخلی برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان و ایجاد ترس و رعب میان آنها و همچنین فریب خوردن برخی پیروان مذاهب و علمای آنها تصریح کرد: دشمنان به‌دنبال ایجاد ویرانی در کشورهای اسلامی هستند تا سیطره بر آنها راحت‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید