• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143332
+
-

درخشش جاده خاکی

نماینده سینمای ایران‌بهترین فیلم جشنواره لندن شد

جشنواره
درخشش جاده خاکی

شصت‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن با موفقیت یک فیلم ایرانی در بخش رقابتی به پایان رسید.
به گزارش همشهری، فیلم «جاده خاکی» اولین ساخته پناه پناهی از ایران از طرف هیات داوران برنده جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی جشنواره لندن در سال 2021 شد. امین سیمیار در این فیلم در نقش مرد جوانی ظاهر شده که در حال راندن خودروی حامل برادر نوجوان عصبی خود (رایان سرلک)، مادر پریشان‌حال خویش (پانته‌آ پناهی‌ها) و پدر معلولش (حسن معجونی) و سگ به‌شدت بیمارشان «جسی» از میان مزارع و زمین‌های مفروش به درخت‌های پسته به سمت مرز ایران با ترکیه است. به اعتقاد منتقدان «جاده خاکی» از تمام ویژگی‌ها، مشخصه‌ها و نشانه‌های فیلم‌های ایرانی در ۳۰سال اخیر برخوردار است.
 مالگوزاتا شوموسکا، رئیس جشنواره فیلم لندن درباره انتخاب فیلم برنده گفت: جایزه بهترین فیلم (جشنواره لندن) برای تجلیل از فیلمسازی الهام‌بخش و شاخص که جوهر سینما و جوهر زندگی را به تصویر کشیده باشد، اهدا می‌شود. در تمام تاریخ سینما و به‌ویژه در دوران شیوع کرونا به دنبال راه‌هایی برای برقراری پیوند با زندگی هستیم. انتخاب ما فیلمی است که باعث شود بخندیم، گریه کنیم و حس زنده بودن داشته باشیم. جاده خاکی در رقابت با ۷ نامزد دیگر یعنی فیلم‌های  «بِل» محصول ژاپن و کاری از مامورو هوسودا، «سوراخ» محصول مشترک ایتالیا، آلمان و فرانسه به کارگردانی میکل آنجلو فرامارتینو، «دست خدا» محصول ایتالیا کاری از پائولو سورنتینو، «نیترام» محصول استرالیا به کارگردانی جاستین کرزل، «غروب» محصول مشترک مکزیک، فرانسه و سوئد به کارگردانی و نویسندگی میشل فرانکو، «لینگویی، پیوندهای مقدس» محصول مشترک چاد، فرانسه، آلمان و بلژیک کاری از محمدصالح هارون و «چیزهای واقعی» محصول انگلیس به کارگردانی هری وتلیف این جایزه را به‌دست آورد. جایزه ساترلند ( بهترین فیلم اول) به لورا واندل برای فیلم زمین بازی اهدا شد و جایزه گریوسون( بهترین فیلم مستند) به فیلم کوستو شن ساخته لیز گاربسن تعلق گرفت.
فیلم «عشق، پدر» بهترین فیلم کوتاه و فیلم «کاستا براوا لبنان» ساخته مونیا اکل با بازی نادین لبکی درباره اوضاع اقتصادی کشور لبنان بهترین فیلم از نگاه مخاطبان معرفی شد.  جشنواره فیلم لندن بزرگ‌ترین رویداد سینمایی در انگلیس است که هرساله در نیمه دوم ماه اکتبر با نظارت بنیاد فیلم بریتانیا (BFI) برگزار می‌شود. در این جشنواره معتبر سینمایی که از سال ۱۹۵۷ راه‌اندازی شده هرساله بیش از ۳۰۰ فیلم بلند، مستند و کوتاه از حدود ۵۰ کشور جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید