• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226142
+
-

یادی از زمین خاکی پلیس و ستاره‌های رنگارنگش

یادی از زمین خاکی پلیس و ستاره‌های رنگارنگش

موضوع: زمین خاکی پلیس
ویژگی: کشف و معرفی فوتبالیست‌های نامدار تهران


در سال‌هایی که زمین‌های خاکی پایتخت به کانون‌های اصلی فوتبال تبدیل شده بودند، نبض فوتبال جنوب شهر در نازی‌آباد می‌تپید. زمین خاکی پلیس که دهه 40سر و شکل گرفت، با گذشت زمان به بخشی از هویت این محله تبدیل شد و شماری از ستاره‌های فوتبال ایران را در دل خود پرورش داد.
زمین پلیس نازی آباد بلافاصله بعد از احداث شهرک پلیس و خانه‌های سازمانی کارکنان شهربانی تهران شکل گرفت. در طراحی شهرک پلیس، ایجاد یک زمین فوتبال در مجاورت آن تعریف شده بود اما بچه‌های نازی آباد که سودای مطرح شدن در فوتبال پایتخت را داشتند معطل مقامات شهربانی نماندند و برای سر و سامان دادن به زمین متروکه که قرار بود زمین فوتبال شود به تکاپو افتادند.
 اسرافیل عزتی، فوتبالیستی که در زمین پلیس کشف شد و بعدها به تیم‌های معتبر پایتخت پیوست، درباره ماجرای تبدیل شدن زمین خاکی نازی آباد به کارخانه بازیکن‌سازی‌ فوتبال تهران می‌گوید: «زمین مجاور شهرک پلیس، مدت‌ها متروکه بود تا اینکه فردی به نام حسین پرورش که کارمند شهربانی و شیفته فوتبال بود تصمیم گرفت آن را به زمین فوتبال تبدیل کند. آن موقع بچه‌های نازی آباد در زمین‌های خاکی کوره‌پزخانه فوتبال بازی می‌کردند. حسین پرورش با کمک جوان‌های نازی آباد تیر دروازه‌های چوبی ساخت و زمین را مهیا کرد. وقتی بساط فوتبال مهیا شد، همه ما از کوره‌پزخانه به زمین پلیس کوچ کردیم و از محله‌های دیگر هم آمدند تا زمین پلیس در کمترین زمان ممکن رونق بگیرد.»
زمین پلیس نازی آباد به کانون اصلی فوتبال در جنوب پایتخت تبدیل شد و با زمین خاکی راه‌آهن که برای خودش اسم و رسمی داشت رقابت می‌کرد. عزتی در این‌باره می‌گوید: «پایین‌دست زمین پلیس یک گودالی بود که چمن مَرغ داشت. حسین پرورش با بیل چمن‌ها را از ریشه برمی‌داشت و داخل زمین خاکی فوتبال می‌کاشت. مردم هم به چمن‌ها آب می‌دادند و کمک می‌کردند. او آنقدر این کار را ادامه داد تا اینکه سال 1350زمین خاکی به زمین چمن تبدیل شد و تیم پلیس نازی آباد هم سر و سامان گرفت.»
زمین پلیس نازی آباد به کوشش مرحوم حسین پرورش به فهرست زمین‌های مشهور پایتخت اضافه شد. کار به جایی رسید که مسابقه جام کیهان ورزشی را در آن برگزار کردند و دست بر قضا تیم زمین پلیس با مربیگری سعید پرورش که پسر ارشد حسین پرورش بود، قهرمان مسابقات شد. بعد از این ماجرا، فوتبالیست‌هایی مثل محمود حقیقیان، برادران فنونی‌زاده، امیر قلعه‌نویی، فرشاد پیوس، حمید استیلی و... به تیم‌های باشگاهی راه پیدا کردند و مربی شناخته‌شده‌ای مثل حسن حبیبی که سرمربی پاس تهران بود برای انتخاب بازیکنانش به زمین پلیس می‌رفت. زمین خاکی معروف نازی‌آباد تا اواخر دهه60 محل کشف فوتبالیست‌های نامدار بود اما به باشگاه پاس واگذار شد و امروز جای خود را به مجتمع تجاری داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید