• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 27 مهر 1400
کد مطلب : 143304
+
-

پارکینگ شهرداری یا میدان تر‌ه‌بار ایلام

گزارش2
پارکینگ شهرداری یا میدان تر‌ه‌بار ایلام

ستاره‌حجتی- خبرنگار
ایلام تنها استانی در کشور است که حتی مرکز آن هم میدان تره‌بار ندارد؛ موضوعی که باغداران می‌گویند موجب شده است به جای عرضه مستقیم محصول در میدان آن را برای توزیع به دلالان بفروشند. از سوی دیگر سال‌هاست گروهی از باغداران از پارکینگ شهرداری که محوطه چندان بزرگی نیست به جای میدان تره‌بار و اصطلاحا چوب زدن محصول استفاده می‌کنند. این مشکل اما شهروندان عادی را دچار دردسر کرده است و می‌گویند محل رجوع خرید میوه با حجم بالا به‌ویژه برای برگزاری مراسم مشخص نیست و تهیه میوه در ایلام هم دردسر است.

مطالبه باقی‌مانده 
یکی از باغداران ایلامی با بیان اینکه میدان تره‌بار فقط محلی نیست که میوه را در آن توزیع کنید، بلکه علاوه بر توزیع، محل قیمت‌گذاری و تنظیم بازار میوه است به همشهری می‌گوید: ایلام هم در شهرها و هم در مرکز استان از چنین مکانی محروم است.
علی غریبیان با بیان اینکه نبود بازار مرکزی همه باغداران را ناچار می‌کند محصول خود را بلافاصله پس از برداشت به دلال‌ها بسپارند، می‌افزاید: محصول باغی همیشه و در همه انواع قابل نگهداری بلندمدت نیست و باید در بازار توزیع شود. از سوی دیگر اگر کار را به دلال‌ها نسپاریم وضعیت بازار میوه از این هم آشفته‌تر می‌شود؛ زیرا باغدار پرورش‌دهنده است؛ نه توزیع‌کننده و فروشنده.
او معتقد است هر بخشی باید وظیفه تخصصی خودش را انجام بدهد، در غیراین صورت شاهد آشفتگی‌ای هستیم که هم‌اکنون بر بازار میوه استان حاکم شده است.
غریبیان با بیان اینکه سود باغدار هم در عرضه میوه به میدان تره‌بار بستگی دارد نه دلال، ‌تصریح می‌کند: سیستم دلالی با گرداندن دست هم سود کمی عاید باغدار و هم ضرر ناشی از افزایش قیمت کاذب را به مشتری تحمیل می‌کند. سال‌هاست هر دولتی می‌آید و می‌رود  یا هر استانداری می‌آید و می‌رود موضوع ساخت این بازار روی میزشان می‌ماند و نتیجه‌ای عاید ما نمی‌شود. بی‌شک ایجاد این بازار نه فقط به نفع ما باغداران که به نفع همه مردم است؛ زیرا نخستین اثر آن کاهش قیمت میوه خواهد بود.

بازار درهم 
مریم ملک‌شاهی، یکی از شهروندان ایلام هم در این‌باره می‌گوید: اگر قرار باشد میوه‌ای مثلا برای مراسم عزا یا عروسی تهیه کنیم حسابی به دردسر می‌افتیم. هر میوه را باید از یک جا و با قیمت بالا بخریم. اصلا معمول نیست در بازار چه میوه‌ای هست و چه میوه‌ای نیست. او ادامه می‌دهد: از اینها گذشته بسیاری از آدم‌ها میوه و سبزی مصرفی‌شان را مستقیم از میدان و مراکز اصلی توزیع می‌خرند؛ چون قیمت آنجا ارزان‌تر است. اما ما یک مرکز درهم و آشفته در شهرداری داریم که آدم نمی‌تواند پا توی آن بگذارد.

در انتظار زمین
شهردار ایلام با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها و جانمایی برای ساخت میدان تره‌بار مرکز استان انجام شده است به همشهری می‌گوید: 4670مترمربع زمین در حوالی روستای مهدی‌آباد برای راه‌اندازی میدان میوه و تربار درنظر گرفته شده و عملیات کارشناسی و طراحی ساخت این میدان انجام شده و رایزنی‌ها و پیگیری‌ها برای اجرای طرح در حال انجام است.
عبدالخالق منصوری با بیان اینکه زمین درنظر گرفته شده در مالکیت راه و شهرسازی استان است، می‌افزاید: منتظر واگذاری زمین از سوی اداره راه و شهرسازی استان هستیم و بی‌شک پس‌ از واگذاری زمین، عملیات ساخت این میدان آغاز می‌شود.

کلنگ نیمه‌کاره 
گفته‌های شهردار ایلام در حالی مطرح می‌شود که طی ۳سال گذشته جلسه‌های متعددی برای رفع مشکلات این طرح از سوی نهادهای مرتبط برگزار شد، اما کلید حل مشکل زمین میدان پیدا نشد و با وجود کلنگ‌زنی طرح به مرحله اجرا نرسید؛ کلنگی که استانداری می‌گوید بدون هماهنگی به زمین خورده است.
استاندار ایلام هفته گذشته و در جلسه تنظیم بازار این استان گفته بود روند اجرای میدان میوه و تره‌بار ایلام طولانی شده است و همه دستگاه‌ها باید در اجرای این پروژه همکاری کنند.
محمد نوذری با بیان اینکه در کلنگ‌زنی میدان جدید میوه و تره‌بار ایلام، بررسی‌های کارشناسی لحاظ نشده و اختلافاتی که باید در مراحل قبل حل می‌شد لاینحل باقی مانده است، می‌گوید: ریشه اختلافات از قبیل نحوه ارزیابی قیمت کارشناسی زمین، تعیین تکلیف چاه آب آشامیدنی امور عشایری، زمین جهادکشاورزی و زمین راه و شهرسازی و آب و فاضلاب شهری، منجر به اجرا نشدن این طرح شده است. فرماندار ایلام هرچه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات موجود اقدام و نتیجه اقدامات را طی چند روز آینده برای تصمیم‌گیری ارسال کند. وی از جهادکشاورزی خواست درباره تعیین قیمت زمین، نظر کارشناسی معقولانه با رعایت ملاحظات مردمی ارائه کند و ادامه داد: شهرداری هم زمینی به مساحت موردنیاز تسطیح و در اختیار آب و فاضلاب قرار دهد تا بتوان درباره چاه آب این زمین تصمیم‌گیری کرد. به‌خاطر مسائل حقوقی باید سند زمین موردنظر به اسم آبفا منتقل شود.

گویی پیچیدگی‌های تملک یک زمین برای ساخت میدان تره‌بار ایلام گسترده‌تر از آن چیزی است که باغداران یا شهروندان در انتظار تعیین‌تکلیف کوتاه‌مدت آن باشند و کلنگ میدان تره‌بار ایلام که بهمن سال ۹۷ به زمین خورد، همچنان باید  معطل بماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید