• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143192
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZ4L0
+
-

برگزاری علنی جلسات بررسی طرح صیانت

رئیس مجلس تأکید کرد که جلسات کمیسیون مشترک علنی است و همه مباحث از مجموعه خانه ملت و رسانه‌ها منعکس می‌شود

اینترنت
برگزاری علنی جلسات بررسی طرح صیانت

عمادالدین قاسمی‌پناه- خبر‌نگار

 پس از رأی نمایندگان به اصل هشتادوپنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی در صحن علنی، مقرر شد که یک کمیسیون مشترک، متشکل از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، برای بررسی این طرح تشکیل شود. کمیسیون‌ها در یک بازه زمانی، نمایندگان خود را برای عضویت در این کمیسیون معرفی کردند و درنهایت، نخستین جلسه کمیسیون مشترک یکشنبه هفته گذشته برگزار شد.
در این جلسه رئیس، دبیران، سخنگو و سایر اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح انتخاب شدند و از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد. یکی از نکاتی که پس از اصل هشتادوپنجی شدن این طرح توجه کسب‌وکارهای اینترنتی، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و کاربران را به سمت خود جلب کرد، نگرانی از رسانه‌ای نشدن مذاکرات این کمیسیون بود. این نگرانی در حدی بود که یکی از نمایندگان از اصل هشتادوپنجی شدن طرح با عنوان «تاریکخانه» یاد کرد. همچنین بخشی از اظهارات هفته گذشته دبیر کمیسیون مشترک، واکنش‌هایی را در میان ذی‌نفعان این طرح به همراه داشت. مهرداد ویس‌کرمی در بخشی از سخنان خود گفته بود: «مذاکرات کمیسیون‌ها با روند مذاکرات صحن علنی مجلس شورای اسلامی متفاوت است، مذاکرات کمیسیون چالشی‌تر و تخصصی‌تر است و ممکن است برای مردم خسته‌کننده باشد. این پیشنهاد مطرح است که مذاکرات ثبت و ضبط شود و پس از حذف موارد زائد در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد. اگرچه دوستان با پخش مستقیم مذاکرات از طریق درگاه اینترنتی مجلس مخالفتی نداشتند و خود هیأت رئیسه هم با این موضوع موافق بود.» با این حال، وعده رئیس مجلس برای علنی بودن جلسات این کمیسیون محقق شد و روز گذشته، محمدباقر قالیباف بر برگزاری علنی جلسات کمیسیون تأکید کرد.
تأکید بر علنی بودن جلسات
رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته با حضور در جلسه کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تأکید کرد که «جلسات کمیسیون مشترک علنی است و همه مباحث اطلاع‌رسانی خواهد شد و از مجموعه خانه ملت و رسانه‌ها منعکس می‌شود.»
محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه امروز بحث مربوط به فضای مجازی واقعیت مهمی است، ادامه داد: «این فضا، فضای واقعی و حقیقی است که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌گونه‌ای که شاکله اصلی زندگی مردم وارد حوزه فضای مجازی شده و همه ما باید نسبت به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشیم و به‌عنوان نماینده مردم این فضا را برای یک زندگی مناسب‌تر و امن فراهم کنیم.»

دقت در قانونگذاری
رئیس مجلس به اهمیت فضای مجازی در شرایط کرونا، حوزه آموزش در همه سطوح و همچنین کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: «دقت ما برای قانونگذاری در این حوزه دارای اهمیت است. جوانان و نوجوانان با سلایق مختلف در این فضا فعالیت می‌کنند؛ از نوجوانی که موسیقی کره‌ای را در این فضا دنبال می‌کند تا جوانی که در پی آموزش قرآن و مراسم مذهبی در این فضاست.»
قالیباف با تأکید بر ظرفیت بسیار خوبی که در قانون اساسی در مورد اصل۸۵ وجود دارد، ادامه داد: «در اصل۸۵ فرصتی فراهم شده است تا موضوعات مهمی که کار تخصصی‌تر، عمیق‌تر، دقیق‌تر، زمانبرتر و مؤثرتر از صحن مجلس نیاز دارد، در کمیسیون مشترک بررسی شوند.»
به‌گفته او «متأسفانه در فضایی که جریانات خاصی در داخل و خارج ایجاد کردند، برخی گفتند نمایندگان قصد دارند در پشت درهای بسته قانونگذاری کنند. مگر قانونگذاری در پشت درهای بسته امکان دارد؟ البته قانون اساسی به صحن مجلس اجازه داده است جلسه غیرعلنی هم داشته باشد.»
رئیس مجلس با اظهار امیدواری نسبت به بررسی دقیق این قانون در کمیسیون مشترک تأکید کرد: «نمایندگان حاضر در این جلسه از کمیسیون‌های مختلف انتخاب شده‌اند و همگی در ابعاد مختلف و در حوزه‌های صنعت، فرهنگ، جامعه و حوزه‌های دیگر از متخصصان این حوزه به شمار می‌آیند.»

بهره‌مندی از متخصصان
لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی ساعاتی پیش از آغاز دومین جلسه این کمیسیون در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد که «این جلسه نخستین جلسه جدی و کاری کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران محسوب می‌شود.»
به‌گفته او «در این جلسه یک‌بار دیگر کلیات بحث مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین درباره شیوه اداره جلسات و چگونگی ارتباط با رسانه‌ها و اینکه آیا مذاکرات کمیسیون به‌صورت زنده پخش شود یا نه، بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.» نماینده قزوین با اشاره به اینکه در این جلسه همچنین درباره شیوه ارائه گزارش‌ها و چگونگی بررسی لایحه‌ها و ماده‌ها و تبصره‌های طرح مذاکره می‌شود، ادامه داد: «علاوه بر این، بهره‌مندی از چهره‌های شاخص و متخصص حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی
مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید