• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 25 مهر 1400
کد مطلب : 143113
+
-

امیدواری به گیشه و حضور مخاطب

قصه یک آپارتمان در تالار حافظ

کارگردان و تهیه‌کننده «ما که هستیم» از تئاتر سریالی خود می‌گویند

قصه یک آپارتمان در تالار حافظ

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

این روزها وضعیت اجراها با توجه به آغاز فعالیت سالن‌ها و گذراندن پیک کرونا بهتر شده، اما باز هم بردن نمایش‌هایی با دکور بزرگ و حضور بازیگران زیاد روی صحنه یک ریسک محسوب می‌شود؛ اینکه تماشاگر تا چه اندازه از نمایش استقبال می‌کند؟ این روزها نام تئاتر سریالی در تالار حافظ شنیده می‌شود؛ نمایشی در 6قسمت که حضور بیش از 70بازیگر در این پروژه دیده می‌شود. نمایش «ما کی هستیم» را مسعود ترابی کارگردانی می‌کند و تهیه‌کننده آن شاهین پوشین است. این نمایش هر شب یک قسمت را به شکل مستقل و مجزا روی صحنه می‌برد؛  این در حالی است که تمام اتفاقات این نمایش در یک آپارتمان رخ می‌دهد.

قصه یک آپارتمان
داستان پیرمرد افسرده‌ای که ساکن طبقه هفتم یک آپارتمان است. در چهلمین سالگرد همسرش قصد دارد نامه‌ای برای او بنویسد، اما دستانش می‌لرزد؛ به همین دلیل وارد طبقات ساختمان می‌شود تا همسایه‌ها نامه‌اش را بنویسند، اما هر شب قصه یک خانواده در آن آپارتمان روایت می‌شود.

مخاطب مشتاق
مسعود ترابی، کارگردان این نمایش سریالی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایش را به صورت تئاتر سریالی درآوردید؛ درحالی که لزوما در تئاتر، نمایش‌ها به شکل اپیزودیک و در یک شب روی صحنه می‌روند، به همشهری می‌گوید: «تئاتر سریالی چون قصه به شکل پیوسته است. این نمایش 6اپیزود مستقل دارد که داستان در هر واحد از یک ساختمان تعریف می‌شود. نمایش در هر شب یک قسمتش به اتمام می‌رسد و مخاطب می‌تواند پایان‌بندی کار را داشته باشد، اما خط داستانی‌اش در 6شب رخ می‌دهد و باید بگویم تماشاگر تئاتر اگر یک شب را هم نبیند چیزی را از دست نمی‌دهد، اما در 6شب می‌تواند مجموع داستان را تماشا کند.»
وی در ادامه می‌گوید: «دلیل اینکه تئاتر اپیزودیک نگذاشتیم این است که کار خیلی طولانی است و نمی‌شود در یک شب روی صحنه آورد. البته به این موضوع هم واقف هستیم که تماشاگر با توجه به مشغله و بودجه نمی‌تواند 6شب متوالی بلیت بخرد و کار را تماشا کند، اما برخی هم هستند که علاقه به تماشای نمایش در هر شب دارند.»

480دقیقه نمایش و 70بازیگر
به‌گفته ترابی کل نمایش 480دقیقه بوده و ایده نمایش سریالی هم تا مدت‌ها ذهنش را مشغول کرده بود و در نهایت با مشورت و همفکری با دیگران کار را روی صحنه آورده است. ترابی توضیح می‌دهد: «همیشه دوست داشتم ایده نو در تئاتر داشته باشم و کاری روی صحنه ببرم که متفاوت بوده و برای مخاطب تئاتر امروز جذابیت کامل داشته باشد.»

هزینه‌ای برای تولید 6نمایش
شاهین پوشین، تهیه‌کننده نمایش هم دلیل حضور به‌عنوان تهیه‌کننده را ایده جدید عنوان می‌کند و درباره هزینه‌های تولید به همشهری می‌گوید: «این کار سریالی است؛ یعنی در 6قسمت با بازیگران زیاد تولید شده است. در این نمایش 6مدل طراحی لباس و 6دکور مجزا داشتیم. گاهی کار به‌خاطر کرونا تعطیل و هزینه‌هایی تحمیل می‌شد.» وی توضیح می‌دهد: «راستش سرمایه‌گذاری در تئاتر خود یک ریسک است. شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آینده فروش را پیش‌بینی کرد و به‌نظرم اگر سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده در تئاتر بخواهد کارش را ادامه دهد باید حمایت‌کننده هم داشته باشد.»

شکل‌گیری نمایشنامه

ترابی درباره آغاز تمرینات هم توضیح می‌دهد: «تمرینات نمایش را از اواخر دی‌ماه سال گذشته آغاز کردیم. البته قبل‌تر نیز کارمان را شروع کرده بودیم، اما به‌خاطر کرونا چندبار تمرینات به تعویق افتاد.» این کارگردان جوان از پروسه نگارش متن می‌گوید و اینکه درباره ایده با چند نویسنده صحبت کرده و در نهایت با آشنایی که با آثار یکی از بازیگرانش داشته، این همکاری نویسندگی با الناز عطایی شکل می‌گیرد و در نهایت «ما کی هستیم» بعد از چندبار اتود زدن و بازنویسی نوشته می‌شود.
ترابی از ریسک کار در این شرایط می‌گوید: «همیشه دوست دارم در لحظه زندگی کنم؛ تا این جای کار تجربه خوبی از اجرای نمایش داشتیم و با توجه به پروتکل‌ها، بلیت‌های نمایش هم فروش خوبی داشتند و اینکه در این شرایط 90درصد بلیت‌ها به فروش می‌رسد، برایمان امیدوارکننده است. به‌نظرم «ما کی هستیم» می‌تواند ثابت کند که تئاتر زنده است و مخاطبان خود را دارد و می‌شود در این وضعیت هم تماشاگر خودمان را داشته باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید