• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 21 مهر 1400
کد مطلب : 142775
+
-

دیگه چه خبر؟/ 110هزار معلول خانه ندارند

دیروز هزار و 400واحد مسکونی از سوی بنیاد برکت به خانواده‌هایی که 2 فرزند معلول و بیشتر دارند، تحویل داده شد. سیدمصطفی سیدهاشمی، معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در این‌باره گفت: حداقل متراژ ساخته شده برای هر واحد ٧٠مترمربع و حداکثر آن٩٠مترمربع است که با توجه به موقعیت مکانی این میزان متغیر می‌شود؛ همچنین این واحدها به‌گونه‌ای طراحی شده که نقل و انتقال معلولان با مشکل مواجه نشود و شرایط لازم در طراحی آنها لحاظ شده است.
اما در حاشیه مراسم علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران از یک واقعیتی سخن گفت که ناراحت‌کننده بود. وی بیان کرد: 110هزار معلول مسکن ندارند. معلولی که مستمری ماهانه‌اش ۳۵۰هزار تومان است، چگونه امکان تهیه مسکن ۴۰۰میلیونی را می‌توان در او پیدا کرد؟ مسکن معلولان نیازمند، باید رایگان و براساس قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۸۳ باشد.مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق معلولان ایران توضیح داد: در قانون قبلی حمایت از حقوق معلولان (مصوب سال ۱۳۸۳) مقرر شده بود که وزارت مسکن ۱۰درصد از واحدها را برای معلولان به‌طور رایگان آماده کند.

افزایش پذیرش  دانشجوی پزشکی
بحث مهاجرت پزشکان و پیش‌بینی کمبود پزشک در سال‌های آینده، یکی از موضوعاتی است که در دوره کرونا از سوی کارشناسان مطرح شد؛ حالا دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفته است: « ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از ۵۵۰۰نفر در سال ۱۳۹۳ به بیش از 8 هزار نفر در سال ۱۴۰۰رسیده است و این یعنی رشد ۵۵ درصد طی ۷سال که رشدی معقول به‌حساب می‌آید و سعی شده تا متناسب با افزایش میانگین سنی جامعه، افزایش تعداد پزشکان نیز اتفاق بیفتد. این در حالی است که برخی انتظار دارند بدون درنظر گرفتن سایر شرایط لازم همچون امکانات مورد نیاز آموزشی، تعداد اعضای هیأت علمی موردنیاز و سایر موارد این افزایش ظرفیت، رشد ۲۰ یا ۳۰درصدی در سال داشته باشد.
محمدحسین آیتی با بیان اینکه آمارهای سرانه پزشک به جمعیت اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی به علل مختلفی همچون خود اظهاری کشورها و درنظر قراردادن تعداد بهورزان، انترن‌ها و سایر کادر درمان در تعداد پزشکان کشور خیلی قابل استناد نیست، توضیح داد: با وجود این، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سرانه تعداد پزشک به ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت ایران حدودا ۱۶پزشک است که در مقایسه با سایر کشورها، ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این در حالی است که با وجود فارغ التحصیلی حدود ۵۰هزار دانشجوی پزشکی موجود در کشور، این سرانه به‌زودی به شاخص ۲۰پزشک به ازای هر ۱۰هزار نفر خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید