• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 20 مهر 1400
کد مطلب : 142691
+
-

رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید:

دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت باشند

دولت
دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت باشند

رئیس جمهور در نخستین حضور خود در مراسم بازگشایی رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها سخنرانی کوتاهی در مقایسه با رئیس دولت قبل داشت. تالار علامه امینی دانشگاه تهران به‌علت بیماری کرونا ظرفیت 50درصدی دانشگاهیان را در خود جای داده بود و برخلاف مراسم‌های 16آذر (روز دانشجو) اکثریت قریب به اتفاق حاضران در جلسه، مدیران وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم‌پزشکی بودند. تصاویر منتشر شده از این مراسم گویای حضور حدودا 250نفری مهمانان بود و به‌گفته سرپرست دانشگاه تهران 40دانشجو در این مراسم حاضر بودند. یک دانشجو خارج از مجموعه تشکل‌های دانشجویی به همراه رئیس دانشگاه تهران قبل از رئیس‌جمهور سخنرانی داشتند که همین اتفاق اعتراض برخی دانشجویان نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده را به همراه داشت.
طرح دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی از دوره اصلاحات به بعد در نشست‌های دانشجویی با روسای جمهور مرسوم شد و به طرح مطالبات آنها در فضای آزاداندیشی دانشگاه‌ها انجامید؛ طرحی که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مورد حمایت و تأکید قرار گرفته است.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز در نخستین حضور خود در دانشگاه با طرح این مطالبات از جانب طیف‌های سیاسی دانشجویی مواجه بود و در صحبت‌هایش اشاره‌ای به این انتقادات هم داشت. او در پاسخ به گلایه تنها دانشجوی سخنران این مراسم مبنی بر عدم‌حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در جلسه گفت: من حتما مایل هستم که سخنان تشکل‌ها را بشنوم. خرداد همین امسال بود که در مسجد دانشگاه تهران حضور یافتم و سخنان نمایندگان تشکل‌ها را شنیدم و باز هم مایل هستیم سخنانشان را بشنویم. حتما از نکات و دغدغه‌هایی که دانشجویان و نمایندگان تشکل‌ها مطرح می‌کنند، استقبال می‌کنیم. من همین 3‌ماه پیش اینجا بودم و شنیدم و باز هم اگر عمری باقی بماند می‌آیم و سخنان دانشجویان را می‌شنوم. خطاب رئیس‌جمهور به دانشجوی سخنران جلسه بود که پیش از رئیسی گفته بود: «در 8سال گذشته یعنی از سال1393به بعد در برنامه آغاز سال تحصیلی شاهد حذف تریبون از تشکل‌های دانشجویی بودیم. امسال علاوه بر اینکه تشکل‌ها تریبونی نداشتند، امکان حضور در برنامه را هم دریافت نکردند و پشت درب‌های سالن ماندند.» اشاره او به اعتراض جمعی از دانشجویان به سبک برگزاری مراسم در خارج از سالن بود.

 دانشگاه‌ها به کمک دولت بیایند
پس از سخنرانی تنها سخنران دانشجوی مراسم، سیدابراهیم رئیسی پشت تریبون رفت، او با بیان اینکه در کشور نیازمند تحول هستیم و این تحول حتماً باید علم‌پایه باشد، گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسئله‌محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارائه کنند. به گزارش پاد، رئیسی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند، تصریح کرد: روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسائل جامعه می‌پردازند، به موقع درباره آسیب‌ها هشدار و برای رفع آنها راهکار ارائه می‌دهند.
 قدرت فقط ساخت موشک نیست
رئیس‌جمهور درخصوص اهمیت آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد: همه بخش‌های جامعه باید به‌نظریات و سخنان دانشگاهیان و صاحب‌نظران توجه کنند و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها بیش از پیش رونق بگیرد. نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود؛ هر چند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحب‌نظری بیان نشده باشد. او با بیان اینکه برنامه‌های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است، تصریح کرد: قدرت فقط در ساخت موشک نیست؛ اگر چه پیشرفت در این عرصه نیز مایه افتخار است، اما باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال از عرصه‌هایی است که جای کار زیادی دارد و امروز برخی کشورهای همسایه به اندازه درآمد نفتی ایران از عرصه دیجیتال و فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند.
 بن‌بستی پیش روی ما نیست
رئیس‌جمهور حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت به‌ویژه در ایجاد تحول علم‌پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور به‌ویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسئله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.
رئیسی در واکنش به سخنان شماری از دانشجویان که در قالب یک بسته تصویری در مراسم پخش شد، گفت: با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست؛ ما اصحاب می‌توانیم هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم. رئیس‌جمهور در بخش غیررسمی این مراسم با دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید