• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14250
+
-

تلاش دادستان‌ها و قانونگذاران آمریکا برای تازه‌کردن روح تحریم‌ها

وزیر خارجه جدید آمریکا در سفر به عربستان و سرزمین‌های اشغالی از اصلاح برجام سخن گفت

سیاست خارجی
تلاش دادستان‌ها و قانونگذاران آمریکا برای تازه‌کردن روح تحریم‌ها

همزمان با موج تخریبی که کاخ سفید علیه ایران و توافق هسته‌ای راه انداخته است، کنگره و سیستم قضایی آمریکا هم در همراهی با رئیس‌جمهور کشور در یک هفته گذشته با نمایش تحریم و تنبیه ناقضان تحریم به تشدید ایران‌هراسی روی آورده‌اند. دیروز دادگستری شمال کالیفرنیا 3بازرگان آمریکایی ساکن این ایالت را که دارای تابعیت ایرانی هستند به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد و در بیانیه‌ای نوشت این 3بازرگان از «راهکارهایی برای انتقال پول از طریق خدمات بین‌المللی مالی» استفاده می‌کردند تا قطعات خودرو به ایران صادر کنند.

دادگستری شمال کالیفرنیا نام این 3تاجر را صدرعماد واعظ، پوران آزاد و حسن‌علی مشیر فاطمی اعلام کرده و مدعی شده است آنها از سراسر دنیا قطعات خودرو می‌خریدند و به تهران صادر می‌کردند. در این بیانیه اعلام نشده که آنها چه قطعاتی به ایران صادر کرده و حجم معاملات آنها چقدر بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است 22اردیبهشت‌ماه تصمیم خود را درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران و ادامه برجام اعلام کند. او با اعلام اینکه بخش‌هایی از این توافق را قبول ندارد و باید اصلاح شود، تلاش می‌کند کشورهای اروپایی را به تحریم‌های جدید در حوزه موشکی و حقوق بشر علیه ایران ترغیب کند. در همین رابطه مجلس نمایندگان آمریکا پیشقدم شده و طرحی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند، به تصویب رساند. این طرح که موسوم به «قانون مسئولیت‌پذیری ایران در زمینه گروگانگیری و حقوق بشر» است 7اردیبهشت با 410رأی موافق و 2رأی مخالف به تصویب قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا رسید. به گزارش فارس، هدف طرح در نسخه‌ای از متن آن که روی وب‌سایت کنگره آمریکا قرار گرفته «اعمال تحریم‌های اضافی علیه ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر» عنوان شده است.

طرح تحریمی کنگره به‌صورتی نیست که اقتصاد ایران را نشانه گرفته باشد و یا خطری برای اقتصاد ایران داشته باشد و در واقع بازخوانی تحریم‌هایی است که از ابتدای انقلاب و بعد از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران علیه کشورمان اعمال شده است. به‌عنوان مثال، بندی از این طرح ایران را به «گروگانگیری» و «بازداشت خودسرانه» شهروندان ایالات متحده متهم کرده و از وزیر خارجه آمریکا خواسته ظرف حداکثر 120روز بعد از اجرایی‌شدن، گزارشی شامل راهبرد این کشور برای جلوگیری از اقدام ادعایی مقام‌های ایران در این زمینه‌ها ارائه کند.

افرادی که مرتکب چنین اقدامی شوند، مشمول تحریم‌هایی مانند منع صدور روادید برای سفر به آمریکا و مصادره اموال و دارایی‌ها اعمال خواهد شد. عملا این قانون سال‌هاست که برای ایرانی‌ها اجرا می‌شود، مثلا در یک نمونه در سال‌93 وقتی حمید ابوطالبی، معاون سابق سیاسی دفتر رئیس‌جمهور قرار بود به‌عنوان نماینده ایران در سازمان ملل معرفی شود، آمریکا مانع از ورود او به خاک این کشور شد و برای وی روادید صادر نکرد.

در واقع طرح تحریمی آمریکا نمایشی برای تازه نگاه داشتن روح تحریم‌ها علیه ایران است. جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشنگتن پست که زمانی در ایران به اتهام جاسوسی زندانی بود و دی‌ماه سال94 در جریان مبادله چند زندانی ایرانی و آمریکایی آزاد شد، دیروز به استناد همین قانون گزارشی در واشنگتن‌پست نوشت و گفت که آمریکا تحریم‌هایی را علیه گروگانگیران در ایران اعمال می‌کند.

این البته پایان ماجراهای تحریمی یک هفته اخیر نیست. دادستان‌های آمریکایی در نیویورک هم اعلام کرده‌اند شرکت هواوی چین تحریم‌های آمریکا مربوط به ایران را نقض کرده است و در حال کار تحقیق روی این موضوع هستند.

رویترز، به نقل از 2 منبع آگاه نوشته بود: مقامات آمریکایی از اواخر سال ۲۰۱۶ در حال تحقیقات درباره ارسال محصولات ساخت آمریکا به ایران و سایر کشورهای تحت تحریم از سوی هواوی هستند. با وجود انجام این تحقیقات از سال 2016، این خبر اما 2روز پیش منتشر شده است.

تحقیقات از هواوی مشابه تحقیقاتی است که از شرکت ZTE انجام شده است. آمریکا هفته گذشته فروش قطعات و نرم‌افزارهای شرکت‌های آمریکایی به ZTE را به‌دلیل نقض شرایط توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران به‌مدت 7سال ممنوع کرد. این شرکت اکنون می‌گوید حیاتش به خطر افتاده است. در همین حال دادستان‌های فدرال آمریکا روز پنجشنبه یک زن را در ایالت نیوجرسی متهم کرده‌اند که با یک شبکه قاچاق قطعات هواپیما از آمریکا به ایران همکاری می‌کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این شبکه بیش از 2میلیارد دلار قطعات هواپیما از آمریکا به ایران قاچاق کرده است. جویس الیاباچوس (Joyce Eliabachus) روز چهارشنبه در دادگاه حاضر شد و با قرار وثیقه ۱۰۰هزار دلاری و با قید بازداشت خانگی آزاد شده است. احتمالا در روزهای آینده که به موعد تصمیم ترامپ برای تعلیق یا عدم‌تعلیق تحریم‌ها نزدیک می‌شویم، این موج سنگین‌تر شود.

مأموریت پمپئو؛ تحکیم مثلث ضد‌برجامی

مایک پمپئو که به‌تازگی از سنای آمریکا برای وزارت خارجه رأی گرفته است، در نخستین سفر خود بعد از حضورش در نشست وزیران خارجه عضو ناتو به عربستان سعودی سفر کرد؛ یعنی همان مقصدی را برای نخستین سفر خارجی خود در مقام وزیر خارجه انتخاب کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله بعد از ریاست‌جمهوری‌اش انتخاب کرده بود. منابع رسانه‌ای غربی از دیدار وزیر خارجه آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی خبر دادند؛ دیداری که گفته می‌شود 10دقیقه به طول انجامید. ماموریت پمپئو در سفر به عربستان تحکیم اضلاع مثلث سعودی- صهیونیستی - آمریکایی علیه برجام و همچنین کنترل قدرت منطقه‌ای ایران است. وزیر خارجه جدید آمریکا در نشست خبری‌اش با عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفته است ما با شرکای خود برای تصحیح برجام تلاش خواهیم کرد و اگر نتوانیم توافق هسته‌ای با ایران را اصلاح کنیم، از آن خارج خواهیم شد. او باوجود اعتراف 10باره آژانس انرژی اتمی به پایبندی ایران به تعهداتش مدعی شد که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای بسیار بد رفتار کرد. به گزارش فارس، وی گفت: ایران امنیت و ثبات منطقه را از طریق تجهیز حوثی‌های یمن به سلاح، متزلزل کرده و این کشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم در منطقه است، لذا ما از فعالیت‌های تروریستی‌اش در منطقه چشم‌پوشی نخواهیم کرد. پمپئو گفت: حوثی‌ها به سوی عربستان موشک شلیک می‌کنند و در دریای سرخ اقدام به دزدی دریایی می‌کنند. واشنگتن آماده حمایت از عربستان برای مقابله با تروریسم است. وزیر خارجه عربستان هم در این نشست ادعا کرد که باید تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌دلیل حمایتش از تروریسم و دخالت در امور کشورهای دیگر اعمال شود. پمپئو قرار است بعد از سفر به عربستان سعودی عازم سرزمین‌های اشغالی شود. روزنامه هاآرتص گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز یکشنبه با پمپئو در دفتر خود دیدار و بر لزوم لغو توافق هسته‌ای ایران تأکید کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید