• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 مهر 1400
کد مطلب : 142315
+
-

در «هفته دوچرخه‌سواری منتهی به مترو»ی ونکور چه گذشت؟

تا محل کار بچرخ!

تا محل کار بچرخ!

  مهتاب خسروشاهی

مکان‌های خاص، همواره فرصتی خاص بوده‌اند. این فرصت می‌تواند صرف فرهنگسازی، اطلاع‌رسانی، همرسانی یک فعالیت و... باشد. یکی از این مکان‌های خاص، ایستگاه‌های مترو است. در شهر ونکور کانادا، مترو فرصتی برای فرهنگسازی برای استفاده از دوچرخه در یک هفته مشخص در سال است. اما دوچرخه با مترو چه ارتباطی دارد؟
هفته «با دوچرخه‌ تا کار» رویدادی فرهنگی است که از 2سال پیش در شهر ونکور کانادا راه‌اندازی شده است. این هفته فرهنگی که مشابه آن را هم در کشورهای مختلف جهان می‌توان دید، در فصل‌های مختلف سال برگزار می‌شود اما شاخص‌ترین زمان آن، یک‌بار در آخرین هفته اکتبر (اوایل آبان) و بار دیگر یک هفته پیش از شروع سال نو میلادی است.

هدف‌گذاری برای سلامت
 همه‌گیری کرونا اگرچه باعث شد طی 2سال گذشته،
«هفته دوچرخه تا کار» با تغییر زمانی برگزار شود، اما از آنجا که هدف این اتفاق، تشویق شهروندان به زندگی سالم است، با همه سختی‌ها و تغییرات برگزار شد. طراحان این برنامه، هدف این هفته را این موارد اعلام می‌کنند:
   تشویق افراد به استفاده از دوچرخه به جای خودروی شخصی   کاهش و کنترل وزن شهروندان و افزایش تحرک بدنی به‌ویژه پس از خانه‌نشینی‌‌های طولانی دوره کرونا
  کاهش آلودگی هوا درنتیجه کاهش میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی استفاده
بیشتر از وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه مترو و اتوبوس، همراه با دوچرخه

مترو همراهی می‌کند
اگرچه همواره ایستگاه‌ مناسب پارک دوچرخه در کنار ایستگاه‌های مترو قرار دارد اما در هفته دوچرخه، با اضافه‌‌شدن تسهیلات و امکانات  بیشتر، استفاده از دوچرخه را سهل‌تر می‌کند. علاوه بر اینکه ثبت استفاده از دوچرخه، به‌طور خودکار برای کارت اعتباری مترو یا اتوبوس همان افراد فعال شده و هزینه‌ای برای استفاده از مترو یا اتوبوس برای آنها منظور نمی‌شود.

این هفته، قوانینی دارد
هفته موردنظر که در شهر ونکور کانادا از 27سپتامبر تا سوم اکتبر برگزار شد، دارای این قوانین مهم است:
  یک مسئول: مسئولیت برگزاری هفته دوچرخه تا کار در کانادا به‌عهده شرکت دوچرخهHUB است. بنابراین آشفتگی در اجرای برنامه به حداقل می‌رسد.
  ثبت شخصی یا گروهی: افراد باید برای استفاده از دوچرخه به‌صورت فردی یا گروهی ثبت‌نام کنند. افرادی که پیش از این ثبت‌نام کرده‌اند، فقط لازم است مسیر جدیدی را مشخص کنند.
  در انتها مجانی است: طبیعی است که همه با چند بار رکاب‌زدن به مقصد یعنی محل کار نمی‌رسند. بنابراین در هفته دوچرخه، مترو یا اتوبوس متصل شده به مسیر دوچرخه، هزینه‌ای از افراد دریافت نکرده و هزینه سفر آنها در آن یک هفته، مجانی است.
  جوایز در انتظار شماست: افرادی که در طول یک هفته، از مسیر بیشتری برای رکاب‌زدن استفاده کرده باشند، منتظر جوایز خاصی خواهند بود. برای مثال در پاییز 2020، جایزه بزرگ، سفر ۲نفر نخست به کشور پرتغال و در بهار 2021، جایزه سفر به کشور کرواسی بود. هیجان‌انگیز نیست؟
  تخفیف مترو: دیگر افرادی که در رتبه‌های تا دهم استفاده از دوچرخه قرار دارند از جوایزی مانند متروی مجانی یا تخفیف هزینه مترو در طول سال برخوردار هستند.

خاستگاه هفته دوچرخه کجاست
نخستین رویداد هفته  با دوچرخه تا کار در سال 1995میلادی در ویکتوریا، با گروهی از دوچرخه‌سواران با هدف افزایش آگاهی در مورد دوچرخه‌سواری مسافرتی آغاز شد. در آن رویداد، 500دوچرخه‌سوار به این رویداد علاقه نشان داده و با ماجرا همراه شدند. شرکت دوچرخه HUB در سال 1988میلادی در شهر ونکور کانادا باهدف فرهنگسازی در زمینه استفاده از دوچرخه تاسیس شد. هم‌اکنون این مؤسسه با  3هزار نفر عضو ارتباط تنگاتنگی با خطوط مترو و اتوبوس برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در مترو دارد... .

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :