• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
دو شنبه 12 مهر 1400
کد مطلب : 142277
+
-

شب طلایی ایران

یکشنبه، روز تاریخی کشتی ایران بود. پس از فینالیست شدن 4‌آزادکار یزدانی و زارع هم طلا گرفتند تا کشتی ایران به یک‌قدمی قهرمانی جهان برسد

ورزش
شب طلایی ایران

فینال شب گذشته حسن یزدانی برای ایرانی‌ها هزاربار دیدنی‌تر از فیلم‌های هالیوودی بود. دیوید تیلور که حتی در خاک ایران هم موفق شده بود حسن یزدانی را شکست دهد یک طرف فینال بود. تیلوری که کابوس طرفداران میلیونی حسن شده بود. تیلور علاوه بر جام‌جهانی کرمانشاه 2بار دیگر(جهانی2018مجارستان و المپیک توکیو) یزدانی را شکست داده بود تا نشان دهد پیروزی‌اش در مقابل یل جویبار اتفاقی نبوده است. یزدانی در چهارمین مصاف با استراتژی شبیه به المپیک در مقابل تیلور قرار گرفته بود، تنها با یک تفاوت؛ او این‌بار تصمیم گرفته بود امتیازهای بیشتری جمع کند و علاوه بر اداره کردن کشتی در لاک دفاعی هم فرو نرود. یزدانی در ۳دقیقه اول سرتا پا حمله بود و توانست 4امتیاز کسب کند. تیلور 3‌دقیقه دوم را توفانی شروع کرد و با 2‌زیرگیری که یکی از آنها منجر به امتیاز شد، 2‌امتیاز عقب افتاده را جبران کرد تا نتیجه 4بر2 شود. یزدانی در المپیک توکیو دقیقا همین حالت را تجربه کرده بود، زمانی که یک‌امتیاز پیش افتاده بود و سعی در کنترل کشتی داشت، در ثانیه‌های پایانی خاک شد و کشتی را واگذار کرد. اما این‌بار عقب نکشید و تا ثانیه‌های پایانی تیلور آمریکایی را تحت فشار گذاشت طوری که تیلور را در ثانیه‌های پایانی در خاک نشاند تا کشتی با نتیجه 6بر2 به نفع ایران به پایان برسد. یزدانی که پس از 3‌شکست، طعم پیروزی را در مقابل تیلور می‌چشید، نتوانست خودش را کنترل کند و همراه با اشک‌هایی که می‌ریخت با پرچم ایران دور افتخار زد.

تکرار طلا بعد از ۳۲سال
دومین طلای دیشب ایران با یک‌ طلسم‌شکنی به‌دست آمد. طلسم 32‌ساله مرحوم علیرضا سلیمانی، توسط یک جوان 21ساله آملی شکست. سلیمانی در مسابقات جهانی1989مارتینی سوئیس و در دسته فوق‌سنگین موفق شد مدال طلا را کسب کند و این طلا شب گذشته بعد از 32سال برای ایران توسط امیرحسین زارع تکرار شد. امیرحسین زارع در فینال در مقابل گنو پتروشویلی گرجستانی قرار گرفت که در المپیک توکیو مغلوب او شده بود. زارع در این کشتی با تاکتیکی متفاوت‌تر از المپیک ظاهر شد و با حملات متعدد مجال خودنمایی به قهرمان جهان و المپیک نداد و در نهایت با نتیجه 9بر2 پیروز شد.

غوغای آزادکاران ایران
با طلای یزدانی و زارع، تیم کشتی آزاد ایران در 4وزن اول صاحب 2‌مدال طلا شد و امشب در 4وزن دوم هم 4فینالیست خواهد داشت. سرلک، نخودی، یزدانی و قاسم‌پور با پیروزی‌های پیاپی تا فینال پیش رفتند تا قهرمانی تیم ایران محتمل به‌نظر برسد. ستاره روز دوم مسابقات جهانی، کامران قاسم‌پور بود که توانست به طلسم شکست‌ناپذیری جیدن کاکس مقابل ایرانی‌ها پایان دهد.

پایان حسرت مدال
علیرضا سرلک در وزن 57کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم جوزپه ویلارو از اکوادور را با نتیجه 11برصفر شکست داد و راهی دور بعد شد. سرلک برای رسیدن به نیمه‌نهایی در یک کشتی سخت و دشوار موفق شد آرین سیوترین از بلاروس را با نتیجه 7بر6 شکست دهد. این کشتی‌گیر لرستانی برای رسیدن به فینال در مقابل سلیمان آتلی، دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه قرار گرفت و در یک کشتی حساب‌شده موفق شد با نتیجه 7بر4 حریف نامدارش را شکست دهد. سرلک در فینال باید در مقابل گیلمان آمریکایی نفر سوم المپیک توکیو مبارزه کند. آخرین مدال جهانی ایران در این وزن در سال2015 توسط حسن رحیمی به‌دست آمده و سرلک پس از 6سال ایران را در این وزن صاحب مدال خواهد کرد.

یزدانی فراتر از انتظارات
امیرمحمد یزدانی در وزن 65کیلوگرم در دور نخست مقابل گابریل جاناتچ از اتریش با نتیجه 10برصفر پیروز شد و در دومین کشتی خود مقابل سباستین ریورا از پورتوریکو 13بر3 به برتری رسید. یزدانی برای رسیدن به نیمه‌نهایی در مقابل کریستوف بینکوفسکی از لهستان قرار گرفت و در یک کشتی نزدیک با نتیجه 4بر2 به پیروزی رسید. کشتی‌گیر 65کیلویی ایران برای رسیدن به فینال در مقابل علی‌بک عثمان‌اف از قرقیزستان روی تشک رفت و درحالی‌که تا ثانیه‌های پایانی با نتیجه 4بر4 شکست خورده بود، موفق شد کشتی را با نتیجه 5بر4 به نفع خود تغییر دهد و به فینال مسابقات برسد. یزدانی در فینال باید در مقابل زاگیر شاخیف از روسیه کشتی بگیرد.

نخودی و باروز به هم رسیدند
محمد نخودی در وزن 79کیلوگرم سومین فینالیست ایران در روز دوم مسابقات جهانی بود. نخودی قهرمان جوانان جهان در سال2021 در کشتی اول خود کانوا از ایتالیا را با نتیجه 11برصفر شکست داد و در دومین مبارزه خود برابر آرمان آواگایان از ارمنستان با نتیجه 8بر4 به پیروزی رسید. نخودی برای رسیدن به نیمه‌نهایی سیف‌الدین آلکما از فرانسه را با امتیاز عالی 11برصفر شکست داد و به نیمه‌نهایی رسید. نخودی در نیمه‌نهایی مقابل نیکا کنچادزه از گرجستان قرار گرفت و در یک کشتی نزدیک موفق شد با نتیجه 6بر5 حریف خود را شکست دهد. او در فینال باید در مقابل جردن باروز آمریکایی قرار بگیرد که تا به حال هیچ کشتی‌گیر ایرانی موفق به شکست دادن او نشده است.

قاسم‌پور، آتش زیر خاکستر
کامران قاسم‌پور در 92کیلوگرم در نخستین حضورش در مسابقات جهانی بزرگسالان کار بزرگی کرد و موفق شد کاکس آمریکایی قهرمان 2دوره جهان و دارنده برنز المپیک ریو را شکست دهد. قاسم‌پور که سال‌ها پشت سر حسن یزدانی قرار گرفته بود و فرصت حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان را نداشت در نهایت به یک وزن بالاتر آمد و توانست با زیرگیری‌های بی‌نقصش تا فینال مسابقات پیش برود. این کشتی‌گیر که در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شده بود در دور دوم آندریل ولاسوف اوکراینی را با نتیجه 7برصفر شکست داد. قهرمان 2دوره امیدهای جهان در کشتی دوم خود ایراکلی متسیتوری از گرجستان را با نتیجه 10برصفر از پیش‌رو برداشت. قاسم‌پور در مقابل جیدن کاکس با 2زیرگیری بدون نقص 3امتیاز کسب کرد و به لطف اخطاری که کاکس گرفته بود موفق شد کشتی را 3بر3 به نفع خود تمام کند و فینالیست شود. قاسم‌پور در فینال در مقابل ماگومد قربان‌اف از روسیه قرار خواهد گرفت.

ایرانی هیچ‌گاه تسلیم حریف نمی‌شود
علیرضا زاکانی، شهردار تهران کسب مدال طلای حسن یزدانی را تبریک گفت. در پیام شهردار تهران آمده است: «شگرد آمریکایی‌ها این است که ابتدا حریف خود را خسته و در لحظات آخر ضربه‌شان را وارد کنند؛ غافل از اینکه ایرانی هیچ‌گاه تسلیم حریف نمی‌شود. پیروزی حسن یزدانی عزیز را به مردم ایران تبریک عرض می‌کنم. نام این پهلوان جوان باید در کوچه و خیابان‌ این شهر بدرخشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید