• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14207
+
-

انتقاد روحانی از دولتمردان مأیوس

رئیس‌جمهوربا طرح این سؤال که پول نفت چه می‌شود، گفت که حدود 55درصد آن به مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود

دولت
انتقاد روحانی از دولتمردان مأیوس

حسن روحانی، رئیس‌جمهور بار دیگر از برخی وزیران ناامید و مأیوس خود گلایه کرد و گفت که وزیران را به 2دسته تقسیم کرده است: یک دسته از اول سال نوای ناامیدی سر می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان ناامیدی است و دسته دوم هم امیدوارانه حرف می‌زنند می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم؛ یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری.

 این دومین انتقاد تند رئیس‌جمهور به دولتمردان مأیوسش در 10روز اخیر است. او اول اردیبهشت‌ماه امسال هم در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، با اشاره به اینکه مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند و طبق شرع و قانون باید به وظیفه عمل کرد، گفته بود مدیری که در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است.

رئیس‌جمهور دیروز در مراسم هفته کارگر با بیان اینکه غمناک بودن نسبت به آینده چه سودی دارد؟ چرا غصه بخوریم که سال آینده سخت‌تر می‌شود؟ گفت: ما باید همواره نسبت به آینده امیدوار باشیم. به گزارش ایسنا، روحانی با اشاره به اینکه این غم و ناامیدی چه خاصیتی دارد، تصریح کرد: مرحوم هاشمی فرد بسیار امیدواری بود. یک وقت به او گفتم امیدت بسیار زیاد است که او به من گفت 6سال در زندان هیچ شبی نخوابیدم مگر به این امید که فردا آزاد شوم. یک‌بار در زمان جنگ در عملیاتی به مرحوم هاشمی گفتم این عملیات موفق نمی‌شود. او در پاسخ گفت هنوز تا فردا ظهر باید صبر کرد. نباید الان ناامید شد و غصه خورد. وی با بیان اینکه یکی از توطئه‌های دشمن ایجاد یأس و ناامیدی برای آینده کشور است، خاطرنشان کرد: این آقایی که اخیرا در آمریکا به او سمتی داده‌اند که آدم بددهنی هم هست، می‌گوید جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید. البته به کوری چشمش ما وارد چهلمین سال انقلاب شده‌ایم و در 22بهمن امسال با موفقیت بیشتری وارد چهل و یکمین سال می‌شویم.

روحانی در ادامه با اشاره به حضور چند کارگر دارای معلولیت در این مراسم بیان کرد: غیرت ایرانی و مسلمان برای ما درس آموز است. اینها حجت خداوند بر ما هستند که در قیامت کار ما را سخت می‌کنند. اینها به ما امید و درس می‌دهند و معلم ما هستند و ما افتخار شاگردی آنها را داریم.

دولت فربه شده است

رئیس‌جمهور دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دولت فربه شده است، گفت: ما نمی‌توانیم هر روز دولت را بزرگ‌تر کنیم. بنابراین جوانان باید برای بازار کار نه برای استخدام درس بخوانند. توصیه من به وزیر کار، آموزش و پرورش و علوم این است که به جوانان مهارت یاد بدهند. امروز مهارت مهم‌تر از مدرک است. مهارت کارگران مشغول نیز باید افزایش یابد. وی ادامه داد: امروز زمانی نیست که دولت فقط برای مردان ایجاد اشتغال کند. خوشحالم که دولت یازدهم نخستین دولتی بوده است که در یکی دو سال تعداد زنان شاغل بیشتر از مردان شده است. روحانی افزود: امید به آینده به این معنا نیست که تلاش و فعالیت نداشته باشیم، ‌بلکه امید به انسان روحیه و نشاط می‌دهد تا با قوت در مسیر پیشرفت گام بردارد. رئیس‌جمهور با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی، تلاش بیشتر در این مسیر را مورد تأکید قرار داد و گفت: حمایت از کالای ایرانی ابتدا از کارگران، مهندسین و کارآفرینان آغاز می‌شود، اگر همه با هم در یک مجموعه صادقانه دست به‌دست هم دهند و با روحیه و نشاط در مسیر کار و تلاش گام بردارند، در آن صورت کارها به درستی پیش رفته و شاهد موفقیت‌های روزافزون خواهیم بود.

پول نفت چه می‌شود؟

روحانی وجود بازار برای فروش تولیدات و کالاها را ضروری دانست و گفت: پس از تحریم‌ها و در سال 94برای بازسازی چاه‌های نفت کشورمان، 800میلیون دلار هزینه کردیم و در عرض چند‌ماه صادرات نفتی کشورمان به دو برابر افزایش پیدا کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای سؤال می‌کنند که دولت پول نفت را چگونه و کجا خرج می‌کند، اظهار داشت: امسال سازمان تأمین اجتماعی 52هزار میلیارد تومان به مستمری‌بگیران اختصاص داده و پول حاصل از فروش نفت کمتر از100هزار میلیارد تومان و حدود 55درصد آن را به مستمری‌بگیران می‌پردازد و این بخشی از هزینه‌های دولت است. حالا اگر صادرات نفت نداشته باشیم، بی‌تردید زندگی مردم با مشکل مواجه خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مردم سراغ کالای ایرانی بروند و همه به آن افتخار کنیم، نخستین لازمه آن وجود روحیه نشاط و امید در میان کارگران و محیط‌های کار است. همه کسانی که در تولید یک کالا و محصول نقش دارند ازجمله کارگر، کارفرما و بازاریاب، برای تولید کالای باکیفیت باید دست به‌دست هم بدهند و حتی باید برای فروش کالا جاذبه ایجاد کرد و آن را در بسته‌بندی‌های زیبا به خریدار عرضه کرد، به‌گونه‌ای که کالا در نخستین نگاه، خریدار را جذب کند.

   800 هزار شغل در سال 96

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسیار خوشحالم به مردم ایران اعلام کنم که در سال 96، اشتغال خالص ایجاد شده بالغ بر 800هزار شغل بوده است، گفت: آمار شاغلین در سال 95، بیش از 22میلیون و 500هزار نفر بوده که این آمار در سال 96، به بیش از 23میلیون و 300هزار نفر رسیده است. روحانی با اشاره به اینکه این آمار از سوی مرکز آمار اعلام شده است، افزود: این در حالی است که آمار مربوط به اشتغال خالص در فاصله سال‌های 86تا پایان 91ثابت و بدون تغییر بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم همه ما از دولت و بخش خصوصی، دست به‌دست هم دادیم و یک قدم خوب برداشتیم. رئیس‌جمهور اظهار داشت: البته این به‌معنای رفع کامل مشکل بیکاری نیست و ما هنوز جمعیت بیکار زیادی داریم. هم‌اکنون یک جمعیت 3میلیونی بیکار در کشور داریم که ایجاد شغل برای آنها به حرکتی بزرگ نیاز دارد. روحانی با بیان اینکه کارگران همواره و در همه عرصه‌های انقلاب، دفاع‌مقدس، سازندگی و آبادانی کشور و اکنون تلاش برای تثبیت رشد و پیشرفت کشور در خط مقدم و سنگر اول بوده‌اند، گفت که امیدوارم همه دست به‌دست هم دهیم تا تلاش مؤثرتری برای عزت و استقلال کشور داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید