مدیر بازاریابی یکی از اپلیکیشنهای فروش کتاب عنوان کرد
کرونا و گرانی کاغذ استقبال از کتاب صوتی را بیشتر کرد
بازار کتابهای الکترونیکی و صوتی چندسالی است که به شکل موازی به کمک ناشران آمده تا فضای بیرمق فروش کتاب را رونقی تازه ببخشد. با همهگیری کرونا این امکان برای مخاطبان ایرانی کتاب بیش از گذشته فراهم شد تا بتوانند آثار مورد علاقه خود را در قالب کتاب الکترونیکی بخوانند یا به شکل صوتی بشنوند. فیدیبو، یکی از بازیگران مهم این بازار بوده است که با تعداد زیادی از ناشران همکاری میکند و توانسته بیش از 100هزار عنوان کتاب را در پلتفرم خود به مخاطبانش عرضه کند؛ امکانی که دیگر بازار کتاب را از انحصار کتاب کاغذی و فیزیکی نجات میدهد. درباره رویکرد مخاطبان کتاب و استقبال آنها از کتابهای صوتی و الکترونیکی طی چند سال اخیر با مصطفی میرنوری، مدیر بازاریابی فیدیبو گپی کوتاه زدهایم.
با فروش کتابهای صوتی و الکترونیکی چقدر توانستهاید در سلیقه کتابخوانی مخاطب کتاب مؤثر باشید؟
با توجه به روند رو به رشد بازار کتابهای الکترونیکی و بهویژه صوتی، رفتهرفته اثرگذاری فیدیبو و پلتفرمهای دیگری که در این عرصه فعالیت میکنند، پررنگتر میشود. البته فعالیت ما صرفا فضایی برای ارائه محتوای ناشران است و همچنان نقش اصلی در جهتدهی به سلیقه مخاطبان برعهده ناشران است. اما تلاش بر این بوده که با همکاری نزدیک با ناشران معتبر، کتابهای تأثیرگذار در تمامی زمینهها، در اختیار کتابخوانان قرار بگیرد.
مخاطبان شما در روزگار کرونا ترجیحشان بر انتخاب کدام دسته از کتابها بوده است؟
کتابهای توسعه فردی در این دوران با اقبال بهتری از طرف خوانندهها مواجه شدند. دلیل این اقبال، وضعیت جامعه و تلاش جمعی جامعه برای عبور از بحران کرونا و همچنین اهمیت مفهوم توسعه فردی در زندگیهای مدرن است. همچنین فروش کتابهای داستان و رمان بهعنوان مهمترین ژانر برای سرگرمی، رشد قابل توجهی در این دوره داشته است.
فکر میکنید چه حجمی از جامعه کتابخوان کشور را پوشش میدهید و هدفگذاری اصلی شما برای رسیدن به چه میزانی است؟
کتابخوانها همچنان تمایل بیشتری به خواندن کتاب چاپی دارند و سهم بازار کتاب الکترونیکی به نسبت چاپی بسیار اندک است. اما در عین حال، سرعت رشد بازار کتابهای الکترونیکی در حال افزایش است و حضور کتاب صوتی و همچنین بحران کرونا و قیمت کاغذ، این روند را تسریع کرده و کتابخوانانی که از کتاب الکترونیکی استفاده میکنند در حال افزایش هستند. هماکنون در کشورهایی که کتاب الکترونیکی در آنها کاملا جاافتاده، بین ۴۰ تا ۵۰درصد بازار را کتاب الکترونیکی تشکیل میدهد. البته تا رسیدن به این سهم، راه زیادی در پیش است اما این هدف دور از ذهن نیست.
صنعت نشر کشور در رویارویی با صنعت کتاب دیجیتال طی سالهای اخیر چه واکنشی داشته است؟
کتابهای الکترونیکی و صوتی، در واقع مکمل کتابهای چاپی هستند و هیچ رویارویی بین این دو جنس کتاب وجود ندارد.
البته هنوز برخی از ناشران هستند که نسبت به این فضا بیعلاقه و حتی بیاعتماد هستند.
درست است، اما بیشتر ناشران سعی دارند که خودشان را با این فضا هماهنگ کنند و کتاب الکترونیکی و صوتی را فرصتی میبینند که در نهایت باعث بزرگترشدن جامعه کتابخوان شود.
جدای از عرضه کتابهای الکترونیکی و صوتی چه برنامههایی برای افزایش میزان مطالعه در سطح جامعه داشتهاید؟
ما با هدف قراردادن گروههای مختلف جامعه، چه افراد کتابخوان و چه کسانی که کتابخوان به شکل سنتی نیستند، اما علاقه به کتاب و همچنین پیشرفت شخصی دارند، تلاش داریم تا جامعه کتابخوانهای الکترونیکی و صوتی را گسترش دهیم. برای این منظور هم تلاش میکنیم محتواهای مناسبی برای این گروههای هدف ایجاد کنیم و با نشاندادن اهمیت مطالعه کتاب و تأثیری که میتواند بر زندگیشان داشته باشد، آنها را در درجه اول به مطالعه کتاب و بعد از آن به استفاده از کتابهای فیدیبو ترغیب کنیم.