• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14196
+
-

جایی برای خوشنویس‌ها نیست

رئیس سابق انجمن خوشنویسان استان: تاسیس یک مرکز برای خوشنویسان انتظار زیادی از مسئولان فرهنگی استان نیست




راضیه قربانی| اراک- خبرنگار:

مرکزی مفاخر بسیاری از گذشته تا حال در عرصه خوشنویسی در خود پرورش داده است که از میان آنها می‌توان به «زین‌الدین محلاتی» در دوره قاجار، «یحیی تفرشی» «علی منظوری» و فرزندش «عباس منظوری»، «احد ترابی» «واشقانی فراهانی» «میرمومنی» و «امیدوار» اشاره کرد. با این پیشینه غنی از مفاخر خطاطی استان، اما امروزه منزلت این هنر در میان مسئولان استان کاهش پیدا کرده و باعث شده که هنر خوشنویسی از روزهای پرفروغ خود فاصله بگیرد. امروزه نبود مرکزی برای خوشنویسان و بی‌سرپناهی طولانی مدت هنرمندان این عرصه در اراک گواهی بر کم‌توجهی مسئولان به این هنر است. از دید کارشناسان هنری توجه مسئولان فرهنگی هنری به هنرمندان، تشویق مردم به خرید آثار هنری خوشنویسی، اهدای جوایز و یادبودها از میان این آثار، تقویت حوزه آموزشی و دعوت از بزرگان این عرصه به استان و توسعه فضاهای آموزش خوشنویسی، تنها چند راهکار ساده است که می‌تواند زمینه‌ساز رونق هنر خوشنویسی در استان باشد.


 جایگاه ضعیف استان در تأمین حداقل‌های هنری

در این باره رئیس سابق انجمن خوشنویسان استان می‌گوید: مرکزی سابقه تاریخی درخشانی در زمینه خوشنویسی دارد.
«سید محمدعلی میرمومنی» بیان می‌کند: حال این روزهای خوشنویسی اراک خوب است و از این نظر در میان استان‌های متوسط کشور قرار داریم. این در حالی است که اگر حمایت نسبی از این هنر صورت گیرد با این ظرفیت و استعدادی که در استان وجود دارد می‌توانیم جزو استان‌های پیشرو در این زمینه باشیم. وی می‌افزاید: مسئولان باید حداقل‌ زمینه‌های هنری را فراهم کنند تا هنرمند بتواند با آسودگی خیال خلق اثر کند. این امکانات در استان و اراک بسیار ضعیف است.

این هنرمند خطاط اظهار می‌کند: این استان از لحاظ امکانات سخت‌افزاری برای هنرمندان ضعیف است و ما خوشنویسان مرکزی نداریم که در آن با آسودگی به تعلیم بپردازیم. برخورداری از یک مرکز انتظار زیادی از مسئولان فرهنگی استان نیست.  میرمومنی ادامه می‌دهد: از اسفند ماه 96 که انجمن خوشنویسان استان را تحویل دادم، هنوز از دفتر مرکزی در تهران کسی به عنوان رئیس انجمن خوشنویسی استان انتخاب نشده و علی‌رغم همه پیگیری‌ها، مشکلات این قشر کماکان به قوت خود باقی مانده است. 
وی می‌گوید: انجمن خوشنویسی استان در دوره ریاست من در مکانی 60 متری قرار داشت و ماهانه 800 هزار تومان کرایه آن را می‌پرداختیم. در صورتی که هیچ درآمد و حمایت مالی نداشتیم و انجمن با مشکلات مالی جدی روبه‌رو بود. از این رو حمایت مسئولان فرهنگی مخصوصا اداره فرهنگ و ارشاد از خوشنویسان انتظار زیادی نیست.یعنی حداقل می توانند برای فراهم کردن مکانی برای انجمن خوشنویسان از ما حمایت کنند.


مرمت نرم‌افزاری فضای آموزشی خوشنویسی

یکی از هنرمندان برجسته خوشنویس استان نیز می‌گوید: مرکزی در زمینه خوشنویسی کمبودهایی دارد و نیازمند روشنگری‌های بیشتری برای رفع این کمبودهاست. برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها می‌تواند یکی از راه‌ها برای رشد بیشتر این هنر باشد.
«مجید جدیدی» بیان می‌کند: مرکزی در مقایسه با برخی استان‌های دیگر همچون تهران، قم، قزوین، مشهد، اصفهان و شیراز، در زمینه خوشنویسی عقب‌ است.
وی می‌افزاید: اولین گام برای برون‌رفت از این مشکل و شکوفایی هرچه بیشتر جایگاه خوشنویسی آن است که وضعیت کنونی خوشنویسی در استان را بپذیریم.

این هنرمند خطاط اظهار می‌کند: در این استان، افراد انگشت‌شماری کلاس‌های پیشرفته را نزد اساتید تراز اول گذرانده‌اند و فضای آموزشی برای مطالعه و پژوهش و تحقیقات بیشتر به لحاظ نرم‌افزاری لازم است.
جدیدی ادامه می‌دهد: یکی از آفت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم، استفاده از فونت‌های کامپیوتری برای چاپ دیوان اشعار است که بر خوشنویسی اصیل ضربه وارد می‌کند. قطعا کار کامپیوتری جایگزین کار با دست نمی‌شود و ارزش هنری ندارد، البته نهادینه کردن این موضوع در جامعه مستلزم برنامه‌ریزی‌های دقیق است.


جای خالی آثار خوشنویسی میان هدایا

یکی دیگر از خوشنویسان فعال استان می‌گوید: از خوشنویسی حمایتی نمی‌شود و آثاری که هنرمندان خلق می‌کنند فقط بازدیدکننده دارد که البته خوب است، اما جای ارگان یا اشخاصی که مردم را به خرید آثار هنری تشویق کنند، خالی است.
«مهدی بداغی» بیان می‌کند: حمایت‌ها باعث می‌شود که هنرمند تشویق شود و از لحاظ مالی نیز در مضیقه قرار نگیرد. این‌گونه حمایت‌ها به خصوص در استان ما بسیار کم است. وی می‌افزاید: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از خوشنویسان نقش و وظیفه بیشتری دارد و باید کمک کند، البته حوزه هنری هم با امکاناتی که فراهم می‌کند می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ارگان‌های فرهنگی باید بیشتر به هنرمندان توجه کنند. شاید دستورالعمل‌هایی مبنی بر خرید آثار هنری برای هدیه دادن در دستگاه‌ها وجود داشته باشد، اما به آن عمل نمی‌شود.  این خطاط اظهار می‌کند: بهتر است برای حمایت از هنرمندان، هدایایی که مسئولان دستگاه‌ها در مراسم مختلف اعطا می‌کنند، از میان آثار هنری و صنایع دستی باشد. بداغی ادامه می‌دهد: ترویج این فرهنگ شاید نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری در دستگاه‌ها داشته باشد، اغلب افراد تصور می‌کنند صنایع دستی فقط میناکاری، فرش و از این دست آثار است و خوشنویسی را جزو آن نمی‌دانند که باید اطلاع‌رسانی شود. وی می‌گوید: از دستگاه‌ها و مسئولان فرهنگی انتظار حمایت بیشتر از هنرمندان و تشویق دیگران برای خرید آثار خوشنویسی می‌رود تا کسی که در این زمینه فعالیت می‌کند تشویق شود و گاهی درآمدی نیز از این وادی به دست آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید