• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 10 مهر 1400
کد مطلب : 141865
+
-

آنچه دانش‌آموزان و دانشجویان باید درباره خط7 متروی تهران بدانند

قطاری به مقصد کلاس‌های حضوری

قطاری به مقصد کلاس‌های حضوری

از خط7 مترو چه خاطراتی دارید؟ یادتان هست که یک روز درهای ایستگاه‌های این خط روی مردم باز شد اما خیلی زود استفاده از این مترو به‌خاطر نداشتن امنیت لازم به تأخیر افتاد؟ این مهرماه، نخستین مهرماهی است که دانش‌آموزان و دانشجویان می‎توانند برای رفتن به بیش از صدها مدرسه، ده‌ها دانشگاه و مرکز آموزشی از ایستگاه‌های این خط استفاده کنند. از آنجا که این ناآشنا‌بودن ممکن است باعث شود بعضی‌ها از مترو استفاده نکنند، ما چند دانشگاه و آموزشگاه رسمی و مدرسه‌ای که در اطراف این ایستگاه‌ها قرار دارند را معرفی می‌کنیم.

میدان صنعت مقرّ مدرسه‌های لاکچری

ایستگاه میدان صنعت، به‌زودی به یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های متروی تهران بدل می‌شود؛ چراکه جانمایی استثنایی آن در حاشیه مترو و شکل شهرسازی این شهرک،  باعث شده ایستگاه متروی صنعت بتواند زنجیره‌ای از حمل‌ونقل عمومی را گرد خود به‌وجود آورد. اما فقط انبوه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های کنار این ایستگاه نیست که مهرماه امسال باعث شلوغی قابل توجه این ایستگاه شده، قرار گرفتن مراکز آموزشی فراوان و چند ساختمان مرکزی آموزش عالی در حوالی آن، احتمالا دلیل مهم‌تری باشد. این ایستگاه به دانشگاه آزاد واحد سیمای ایران، ساختمان مرکزی وزارت بهداشت و ساختمان مرکزی وزارت علوم نزدیک است. همچنین مدارس ربانی، راه رشد، سلام، علامه طباطبایی و... که همگی از مدارس خفن، گران و مشهور تهران هستند، در نزدیکی این ایستگاه واقع شده‌اند و برای تردد دانش‌آموزان، مترو می‌تواند وسیله قابل اعتمادی باشد. یک نکته را هم بگوییم؛ دانشجویان دانشگاه امام‌صادق(ع) نیز اگر بخواهند با مترو به دانشگاه خود بروند، راهی جز استفاده از ایستگاه میدان صنعت ندارند.

دانشگاه تربیت مدرس دروازه مراکز آموزشی

انتظار اینکه روزی مترو به حوالی گیشا و بافت آموزشی محدوده امیرآباد برسد، تا سال‌ها تصور محالی بود. اصولا یکی از دلایل کم ایستگاه‌بودن خط7 تا ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس همین است. این ایستگاه قرار است هزاران هزار نفری که هر روز قصد تردد به مناطقی چون امیرآباد، فاطمی غربی، کارگرشمالی، بیمارستان قلب، گیشا، پاتریس لومومبا، شهرآرا و... را دارند همراهی کند. از سوی دیگر، از مهرماه امسال استفاده از ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس، چندین و چند برابر شده آن هم به‌خاطر خیل دانشجویانی‌ است که هر روز از طریق این ایستگاه به دانشگاه یا خوابگاه‌های خود می‌رسند. این ایستگاه اصولا دیوار به دیوار دانشگاه تربیت مدرس به‌عنوان قطب آموزش دانشگاهی علوم‌انسانی در تهران طراحی شده است. این ایستگاه، همسایه یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه تهران یعنی دانشکده علوم اجتماعی است. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و سلف‌سرویس دانشگاه تهران از دیگر همسایگان آموزشی این ایستگاه هستند اما نباید فراموش کرد که مهم‌ترین مسافران هرروزه این ایستگاه، دانشجویان دانشگاه تهران هستند که در کوی دانشگاه تحصیل می‌کنند یا اقامت دارند.

توحید انتخاب مسیر تحصیلی

خط7 در میانه راه به ایستگاه توحید از خط4 می‌رسد و یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌ها برای تردد دانش‌آموزان و استادان و دانشجویان را فراهم می‌آورد. ایستگاه متروی توحید همجوار با چند دانشکده و مرکز آموزشی مهم در مرکز شهر است؛ یکی از مهم‌ترین واحدهای اداری دانشگاه آزاد در ابتدای خیابان آزادی و یکی از مهم‌ترین دانشکده‌های این دانشگاه در ابتدای خیابان اوستا قرار دارد که تا مترو، 5دقیقه هم فاصله ندارد. اصلی‌ترین دانشگاه همجوار این ایستگاه، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران است و همان حوالی می‌شود برای انجام امور مربوط به حیوانات خانگی سری به بیمارستان حیوانات کوچک دانشگاه تهران زد. مدارس واقع شده در کوچه‌های محدوده اسکندری و ایستگاه متروی توحید، به قدری زیاد و قدیمی هستند که اسم‌بردن از تمام آنها غیرممکن است اما باید به‌خاطر داشته باشید که برخی از مسافران محصل، از این ایستگاه برای رفتن به دانشگاه‌های تهران، شریف و... استفاده می‌کنند. همچنین این ایستگاه کاملا به مرکز فنی و حرفه‌ای استان تهران نزدیک است و از طریق آن، هنرآموزان مجتمع فنی نیز به محل آموزش خود می‌رسند.

هر دانشگاه، یک ایستگاه
نگاهی به اسامی انتخاب‌شده برای ایستگاه‌های مترو نشان می‌دهد که استفاده از کلمه دانشگاه دارای فراوانی قابل‌توجهی ا‌ست. در خطوط متروی تهران تا اینجای کار، دست‌کم چهار ایستگاه به نام دانشگاه‌های مهم، نامگذاری شده‌اند؛ ایستگاه‌های متروی دانشگاه شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه امام‌علی(ع). هریک از این ایستگاه‌ها علاوه بر اینکه کاملا در همسایگی ورودی این دانشگاه‌ها واقع شده‌اند به لحاظ زیباشناسی هم نکاتی در طراحی خود گنجانده‌اند تا یادآور اهمیت علم‌آموزی در فرهنگ ایران امروز باشند.

قطار با بوی آموزش
فقط ایستگاه‌هایی که عنوان دانشگاه را یدک می‌کشند در روزهای مهرماه به قدم دانش‌آموزان و دانشجویان، عطرآگین نمی‌شوند؛ بسیاری از ایستگاه‌های متروی تهران طوری طراحی شده‌اند که به مکان‌های آموزشی مهم پایتخت نزدیک باشند. به‌عبارتی همانطور که ایستگاه متروی صادقیه بسیار نزدیک به بزرگ‌ترین مرکز دانشگاه علمی ‌کاربردی واقع شده، ایستگاه متروی فردوسی نیز همجوار مدارس تاریخی چون البرز، گیو و انوشیروان است. ایستگاه متروی شاهد یکی از پرکاربردترین ایستگاه‌های دانشجویی در کنار دانشگاه شاهد است و برای رفتن به دانشگاه هنر، راهی جز استفاده از ایستگاه متروی امام خمینی نیست. بخش عمده این مراکز آموزشی را می‌توان در حوالی ایستگاه‌های میرزای شیرازی، تئاتر شهر، میدان‌ولیعصر و ایستگاه شهید بهشتی یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید