• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141828
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/فانوس دریایی


چقدر اهل تماشای فیلم‌های ترسناک هستید؟ اگر جواب‌تان «خیلی زیاد» است و تا‌کنون فیلم «فانوس دریایی» را ندیده‌اید، نصف عمرتان برفناست! فیلم فانوس دریایی یک فیلم ترسناک و در عین حال فانتزی است که در آمریکا و کانادا در سال2019 ساخته شده است. اگر درباره موضوع این فیلم کنجکاو شده‌اید، باید بگوییم که در اواخر قرن نوزدهم میلادی، مردی به نام «افریم وینسلو» با یک قایق به جزیره‌ای دورافتاده اعزام می‌شود تا تحت‌نظارت مردی مسن، به‌عنوان نگهبان فانوس دریایی خدمت کند اما در این جزیره مرموز و متروکه اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد که عالم واقع و خیال را با هم پیوند می‌زند. بازیگران نقش اصلی این فیلم «رابرت پتینسون» و «ویلم دفو» هستند.

اتاق فرار 2

فیلم سینمایی «اتاق فرار» را دیده‌‌اید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است که هیچ اما اگر جواب‌تان منفی است، پیشنهاد می‌کنیم هر چه سریع‌تر این فیلم را تماشا کنید تا بتوانید قسمت دوم آن را هم ببینید. به تازگی فیلم «اتاق فرار 2؛ جدال قهرمانان» منتشر شده که دنباله فیلم اتاق فرار است و قرار است همان هیجان را به مخاطبانش منتقل کند. داستان این فیلم هم از جایی آغاز می‌شود که 6نفر ناخواسته در یک‌سری از اتاق‌های فرار گرفتار و در ادامه با 2بازمانده اتاق فرار قبلی مواجه می‌شوند! حالا همه باید به یکدیگر کمک کنند که از این اتاق‌های فرار، جان سالم به در ببرند. این فیلم روانشناسانه در ژانر وحشت و هیجان‌انگیز را «آدام رابیتل» کارگردانی کرده است.

فیلم هندی شیرشاه

فرقی نمی‌کند چقدر اهل تماشای فیلم‌های هندی باشید، توصیه می‌کنیم حتما فیلم «شیرشاه» یکی از جدیدترین ساخته‌های بالیوود را تماشا کنید. این فیلم بلند 2ساعت‌و10دقیقه‌ای در ژانر بیوگرافی، اکشن و ماجراجویی و بر اساس حوادث واقعی ساخته شده است. در تعریف این فیلم مهیج که از نگاه سایت IMDB رتبه88  را در بین 250فیلم برتر هندی به‌دست آورده، آمده است: «این فیلم درباره کاپیتان «ویکرام باترا» است که در جنگ کارگل در سال1999 با روحیه‌ای تسلیم‌ناپذیر و شجاعتی بی‌بدیل رهبری افرادش را برعهده داشت و با تعقیب سربازان پاکستانی، باعث پیروزی کشورش هند شد. او درنهایت به‌دلیل همین اقدامات شجاعانه‌اش، بالاترین و معتبرترین جایزه شجاعت را از آن خود کرد». کارگردان این فیلم «ویشنووردان» است.

برنامه صبحگاهی

«The Morning Show» که در ایران «برنامه صبحگاهی» ترجمه می‌شود، نام یک‌سریال هالیوودی است که این روزها فصل دوم آن در حال پخش است. این سریال همانطور که از نامش مشخص است، درباره یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های خبری ابتدای صبح در آمریکاست که در منهتن ضبط شده و از شبکه یوبی‌ای پخش می‌شود. این سریال سعی دارد چالش‌های روبه‌روی مجریان و دست‌اندرکاران این برنامه روتین صبحگاهی را به تصویر بکشد. این سریال که نامزد جایزه گلدن‌گلوب بوده و برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی شده، در سایت IMDB امتیاز 4/8 را دارد و در آن بازیگرانی چون «جنیفر آنیستون»، «بیلی کراداپ»، «ریس ویترسپون»، «مارک دوپلاس»، «گوگو امبتا» و... ایفای نقش کرده‌اند. سریال برنامه صبحگاهی با الهام از کتاب «اول صبح» اثر «برایان استلتر» ساخته شده است.

وای، آخرین مرد

«در یک دنیای آخرالزمانی که همه جانداران دارای کروموزم «Y» از بین رفته‌اند، «یوریک براون» تنها مردی است که از این انقراض بزرگ جان سالم به در‌برده و روی سیاره زمین به زندگی خود ادامه می‌دهد.» این همه آن چیزی است که باید درباره سریال «وای، آخرین مرد» بدانید؛ سریالی در ژانر اکشن، ماجراجویی، فانتزی و علمی و تخیلی که براساس مجموعه طنزی به همین نام ساخته شده و یکی از جدیدترین تولیدات سینمای آمریکا به‌حساب می‌آید. در این سریال که تا زمان تنظیم این مطلب 4قسمت آن منتشر شده، بازیگرانی چون دایان لین، اشلی رومنز، بن سچنتزر، اولیویا ترلبی، کوئینسی کرکوود، جس سالگوئرو، لورا د کارترت و سامانتا براون حضور دارند. «دستینی ایکاراغا» و «لوئیز فریدبرگ» کارگردانان این سریال محصول سال2021 هستند.

این ما هستیم

اگر از سال2016 تا به امروز سریال «این ما هستیم» را دنبال می‌کنید، حتما خودتان در جریان پخش سری پنجم این سریال قرار دارید. اما اگر تا به امروز این سریال را ندیده‌اید، بد نیست به بهانه انتشار فصل جدیدش، دیدن این مجموعه خانوادگی بی‌نظیر را هم در برنامه‌تان قرار بدهید. داستان این ما هستیم، درباره 3فرزند سه‌قلو به نام‌های «کوین»، «کیت» و «رندال» است که داستان زندگی‌شان در بازه‌های زمانی مختلف به تصویر کشیده شده است. در این سریال خانوادگی بسیار خوش‌ساخت که بدون هیچ قصه عجیب و غریبی، به یکی از پرطرفدارترین سریال‌های هالیوودی تبدیل شده و در سایت IMDB رتبه 3/9را دارد، میلو ونتیمیگلی، مندی مور، استرلینگ کی براون، کریسی متز، جاستین هارتلی و سوزان کلچی واتسون بازی کرده‌اند.

عاشقان سعدی

اگر اهل شعر، به‌خصوص اهل غزل هستید، از شنیدن پادکست «سعدی» غافل نشوید. در توضیح این پادکست تازه آمده: «مروری بر تمام آثار سعدی و دقت در ظرافت‌های آن». یعنی در هر اپیزود یک یا 2اثر از آثار سعدی خوانده شده و بعد در ادامه درباره ویژگی‌ها و زیبایی‌هایش صحبت می‌شود. خوانش و شرح آثار سعدی در این پادکست با «محمدرضا طاهری» است؛ شاعر غزل‌سرایی که پیش از این در پادکست نظامی گنجوی، هفت‌پیکر و خسرو و شیرین را هم خوانده بود. خلاصه اینکه عاشقان شیخ اجل خوشحال باشند که از این به بعد یک پاتوق تمام‌عیار مجازی در اختیار دارند. پادکست سعدی که می‌توانید آن را از طریق اپلیکیشن‌های پادکست‌گیر دنبال کنید، تا به امروز 5 اپیزود درباره غزل‌های کتاب «بوستان» منتشر کرده است.

رادیو فلسفیدن!

رادیو «فلسفیدن» همانطور که از نامش پیداست، یک پادکست با محوریت فلسفه است. این پادکست نسبتا قدیمی که نخستین اپیزودش را حدود 4سال پیش منتشر کرده، سعی دارد به هر موضوعی با نگاه فلسفه نگاه کند؛ از موضوعاتی مثل آثار «اسپیلبرگ» و سریال‌های «بیگ‌بنگ تئوری» و «بازی تاج و تخت» بگیرید تا قرنطینه و کرونا! اگر کمی، فقط کمی به موضوع فلسفه علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این پادکست را دنبال کنید تا همراه تیم سازنده‌اش به دنیای بی‌کران و جذاب فلسفه قدم بگذارید. «چرا در خانه نیستیم؟»، «کرونا، هواپیما و باقی اخبار»، «هوش مصنوعی و مفهوم تراژیک زندگی»، «هگل و بیهودگی تلاش برای تغییر تاریخ»، «مکبث روی شیشه»، «مرگ لرد استارک: مخاطرات ایده‌آلیسم»، «اخلاقیات، خودانگیختی و هنر شانس آوردن در قرار اول» و... اپیزودهای جذاب این پادکست هستند.

رادیو سیتکام

«این یک پادکست کمدی، فلسفی، روانشناسی، جامعه‌شناسی، اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، ادبیاتی، نجومی، سیاسی، آموزشی، اقتصادی، مادی، معنوی، جسمی، روحی و حتی پرورشی است»! این توضیحی است که تیم سازنده «رادیو سیتکام» درباره پادکست‌شان داده‌اند! همین‌قدر جامع و کامل و البته همین‌قدر متنوع! درنتیجه هر چه که فکرش را بکنید در این پادکست وجود دارد و دست‌تان برای دنبال کردن اپیزودهای مورد‌علاقه‌تان باز است. این پادکست که امروز به اپیزود سیزدهم رسیده، اینطور ما را به دنیای خاص خودش می‌برد: «ما در رادیو سیتکام براتون یه قصه روایت می‌کنیم؛ قصه‌‌ای که از یک کلبه لعنتی کنار دریای شهر تهران شروع می‌شه؛ دریایی که البته به اقیانوس هم راه داره! کاراکترهای زیادی درگیر این قصه هستن اما همه کاراکترها در همه قسمت‌ها حضور ندارن».

آقای جک

بازی «مستر جک» یک بازی 2نفره است که برای بازیکنان بالای 9سال طراحی شده. در این بازی یکی از 2بازیکن در نقش «جک قاتل» که یکی از 8کاراکتر موجود در صفحه بازی است، ظاهر می‌شود. این بازیکن باید تلاش کند از چنگ کارآگاه فرار کند و در طول 8دور بازی، متهم نشود. حالا کارآگاه کیست؟ بازیکن دیگری که در بازی حضور دارد. او باید در نقش یک کارآگاه خصوصی، تلاش کند تا با حذف مظنونین اضافی، مستر جک را گیر بیندازد. ولی او در طول بازی فقط یک‌بار می‌تواند به یکی از کاراکترها اتهام بزند. درواقع این یک بازی استنتاجی است که با یک صفحه بازی، 17کارت قابلیت، 10عدد توکن و 9عدد مهره در 9رنگ مختلف انجام می‌شود.

منچ سگی!

همه ما از بچگی با بازی منچ آشنا هستیم اما احتمالا هیچ‌کدام‌مان تا به امروز «منچ سگی» بازی نکرده‌ایم! «منچ سگی» نام یک بازی ایرانی جذاب است که درواقع همان بازی منچ محبوب و معروف است اما با قوانین جدید! این بازی دارای 5روش بازی از ساده تا حرفه‌ای است که آسان‌ترینش این است: «این بازی دقیقا بازی منچ است؛ یعنی کسی برنده است که قبل از سایر بازیکنان، همه مهره‌هایش را به خانه‌های مقصد برساند. با این تفاوت که در این میان یک سگ سیاه بی‌اعصاب هم وجود دارد که دنبال‌‌تان می‌کند تا گازتان بگیرد! پس باید مراقب باشید که نه شما به سگ سیاه بخورید، نه سگ سیاه بتواند شما را بگیرد. ضمنا اگر وارد خانه‌هایی شوید که جای پنجه سگ روی آنهاست، صفحه بازی می‌چرخد!».

شارلاتان‌ها

«معجون‌های جادویی بپز. به امید اینکه منفجر نشی!» این شعار بازی «شارلاتان‌‌های کوئدلین‌بورگ» است؛ بازی‌ای که عنوان بهترین بازی سال 2018را از آن خود کرده است. در توضیح این بازی آمده: «به «کوئدلین‌بورگ» خوش اومدین؛ جایی که شفادهندگان و درمانگران قلابی از سرتاسر کشور جمع شدن تا برای درمان بوی بد پا، غم غربت، سکسکه و شکست‌های عشقی، معجون‌های جادویی بپزن! همه این شارلاتان‌ها امیدوارن که بتونن عنوان شفادهنده‌ترین درمانگر رو تصاحب کنن». پس در این بازی بازیکنان باید از کیسه‌های خودشان موادی را بیرون کشیده و آنها را در دیگ مخصوص خودشان بریزند تا بهترین معجون را درست کنند اما گاهی ترکیب چند ماده باعث می‌شود که دیگ روی هوا رفته و بازیکن منفجر شود! درپایان کسی که با توجه به کتابچه‌ها بهترین معجون را درست کند، برنده است.

شرح این هجران

یکی از جدیدترین تولیدات موسیقایی کشور، آلبوم «شرح این هجران» است؛ آلبومی که همین 2هفته پیش با آهنگسازی «امیر شریفی» و خوانندگی «مهدی امامی» در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی منتشر شده است. این آلبوم دارای 10قطعه با عنوان کلی «اسفار ثلاثه» است که در قالب سه سفر هجران، شوریدگی و رهایی تنظیم شده است. آهنگساز شرح این هجران درخصوص انتخاب اشعار این آلبوم می‌گوید: «اشعار این نوبت موسیقایی، 40بیت برگرفته از 3ساحت عاطفی و حسی گوناگون شامل هجران، شوریدگی و رهایی، از میان غزل‌واره‌های مثنوی مولوی برگزیده شده و سپس با چینشی خاص روایت‌کننده داستانی پرتلاطم است».

نماهنگ دهه هشتادیا

محرم امسال نماهنگی با نام «دهه‌هشتادیا» در فضای مجازی و تلویزیون منتشر شد که مورد‌توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. در این نماهنگ که سعی شده از زبان نوجوانان این نسل، عشق و ارادت به امام حسین(ع) و ‌ماه محرم بیان شود، از ترانه‌ای با اصطلاحات نوجوانان و همچنین موسیقی‌ای که سلیقه این نسل است، استفاده شده است. ترانه این نماهنگ را «سعید پاشازاده» سروده، موسیقی آن اثری از «نیما علامه» است و درنهایت کار را گروه سرود «وصال» خوانده‌اند.

آینه‌های بی‌کران

اگر به کتاب‌های زندگینامه‌ای علاقه دارید، کتاب «آینه‌های بی‌کران» را از دست ندهید. این کتاب زندگی پرفراز‌و‌نشیب «منیر شاهرودی فرمانفرمائیان»، هنرمند و نقاش ایرانی را در بستر تحولات تاریخی و اجتماعی ایران و جهان روایت می‌کند؛ دختر‌بچه‌ای که در انبار خانه‌ای در قزوین بازی می‌کرد، با آثارش به بهترین گالری‌های دنیا راه یافت و همین زمینه‌ساز انتشار کتابی درباره این بانوی هنرمند شد. درواقع آینه‌های بی‌کران داستان زندگی جالب منیر شاهرودی فرمانفرمائیان است که از زبان خودش و با همراهی «زارا هوشمند» روایت می‌شود. «زیبا گنجی» و «پریسا سلیمان‌زاده» این کتاب را ترجمه کرده‌اند و درنهایت هم نشر «مروارید» آن را به چاپ رسانده است. ضمن اینکه نسخه الکترونیک کتاب هم موجود است و می‌توانید آن را از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان مطالعه کنید.

کلکسیون شن

«ایتالو کالوینو»، نویسنده اهل ایتالیا که بیشتر آثارش در سبک سورئال یا پست مدرن است، یکی از مهم‌ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم به‌حساب می‌آید. بیشتر شهرت این نویسنده فقید، به‌دلیل نگارش سه‌گانه «نیاکان ما»، «شهرهای نامرئی» و «شش یادداشت برای هزاره بعدی» است. با این مقدمه کوتاه بگوییم که به تازگی کتابی با نام «کلکسیون شن» از کالوینو منتشر شده که مجموعه‌ای از جستارها، مقاله‌ها، یادداشت‌ها و سفرنامه‌های او به 3کشور مکزیک، ژاپن و ایران است که در زمان زندگی‌اش در پاریس نوشته و در روزنامه‌های ایتالیایی به چاپ رسیده است. کتاب کلکسیون شن همین امسال توسط انتشارات «هرمس» در کشورمان منتشر شده که زحمت ترجمه این مجموعه مقالات، یادداشت‌ها، سفرنامه‌ها و جستارهای نویسنده فقید ایتالیایی را «هاله ناظمی» کشیده است.

اشغال؛ تصویر سیزدهم

این روزها که به تازگی هفته دفاع‌مقدس را پشت سر گذاشته‌ایم، خواندن کتاب «اشغال؛ تصویر سیزدهم» به‌شدت توصیه می‌شود! این کتاب که 45روز مقاومت در خرمشهر را به هنگام تجاوز عراقی‌ها به خاک کشور روایت می‌کند، سال1389توسط نشر «روایت فتح» منتشر شده است. «محمدرضا ابوالحسنی»، نویسنده کتاب، سعی کرده با قلمش تصاویری مستند از جوانمردی و شجاعت سربازان ایرانی در مواجهه با دشمن بعثی را به تصویر بکشد که با تمام توان‌شان می‌جنگند تا خرمشهر، پاره تن وطن را به آغوش او بازگردانند. با مطالعه این کتاب که حول‌محور بازپس‌گیری خرمشهر طی 45روز سخت و پرالتهاب می‌چرخد، از رشادت‌های «محمد جهان‌آرا» و شیرمردان و شیرزنان خطه جنوب ایران برای بیرون کردن دشمن از خاک وطن بیشتر مطلع می‌شوید.

یک ازدواج آمریکایی

«یک ازدواج آمریکایی» نام رمان معروف و پرفروش «تایاری جونز» است که سال 2018در آمریکا به چاپ رسید و همان سال برگزیده باشگاه کتاب اپرا شد و جایزه ادبیات داستانی زنان را هم به نویسنده‌اش رساند. این کتاب که از نگاه نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، دالاس‌مورنینگ‌نیوز و... عنوان تحسین‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب سال‌های 2018و 2019را از آن خود کرده، درباره زوج جوان سیاهپوستی به نام‌های «رُی» و «سِلستیال» است که در آتلانتا ساکن هستند و بعد از گذشت یک‌سال از ازدواج‌شان قصد دارند برای دیدن خانواده‌شان به ایالتی دیگر بروند اما اتهام تجاوز به زنی میانسال باعث می‌شود رُی به 12سال حبس محکوم شود و همین مسئله داستان عاشقانه دردناک و پر‌فراز‌و‌نشیب این کتاب را رقم می‌زند.

مسافران بیروت

«5مسافر به نام‌های فرح، یاسمینه، مصطفی، ابوملا و طعان که از دمشق راهی بیروت هستند، سوار یک تاکسی شده و با یکدیگر همسفر می‌شوند. هر کدام از آنها در پی برآورده شدن یک آرزو بار سفر به بیروت را بسته‌اند؛ یکی دنبال شهرت است، دیگری دنبال پول و یکی دیگر به‌دنبال امنیت. یکی در سر هوای عشق دارد و دیگری هوای آزادی اما آنها بلافاصله پس از رسیدن به مقصد متوجه می‌شوند تصویری که در ذهن داشته‌اند، هیچ شباهتی به بیروت واقعی ندارد.» این خلاصه‌ای از کتاب «بیروت 75» است؛ نخستین رمان بلند «غاده السمان» که سال1974 به زبان عربی منتشر شد و در ایران نیز نشر «ماهی» آن را با ترجمه «سمیه آقاجانی» به چاپ رسانده. این رمان حول‌محور لبنان در آستانه جنگ می‌چرخد.

چگونه با پدرت آشنا شدم؟

اگر این روزها به‌دنبال یک داستان طنز و حال خوب کن می‌گردید، کتاب «چگونه با پدرت آشنا شدم» گزینه خوبی برایتان به‌حساب می‌آید. این کتاب که درواقع از گردآوری یادداشت‌های سریالی «مونا زارع» در ستون هفتگی روزهای پنجشنبه روزنامه شهروند به‌دست آمده، نامه‌هایی از زبان قهرمان داستان است که در این نامه‌ها ماجرای آشنایی با شوهرش را برای دخترش می‌نویسد. در ابتدای این داستان طنز می‌خوانیم: «ساعت 7صبح جمعه بود که تصمیم گرفتم شوهر داشته باشم. چشم‌هایم کاملا باز نشده بود و قِی بسته شده روی مژه‌ها، پلک‌هایم را سنگین کرده بود. دلم می‌خواست همان موقع، همان لحظه، یک نفر روی کره‌خاکی وجود می‌داشت که شوهر من می‌بود. از خواب که بیدار شدم، دیدم جایش خالی است. پدرت را می‌گویم».

انیمیشن ژاپنی

«گریدمن» نام یک انیمیشن سریالی جدید، محصول کشور ژاپن است که در مجامع بین‌المللی حسابی خوش درخشیده و این روزها رتبه‌اش در سایت معتبر IMDB به 7.1رسیده است اما درباره ماجرای این انیمه سریالی که تاکنون 4قسمت از آن منتشر شده، باید بگوییم که «گریدمن» که یک موجود عجیب و غریب و ربات‌گونه است، از طریق یک روبات قدیمی با دانش‌آموزی به نام «یوتا» ارتباط برقرار کرده و او را برای مقابله با اتفاقی قریب‌الوقوع و وحشتناک، به دنیای خودش می‌کشاند. این انیمیشن سریالی که در ژانر اکشن – ماجراجویی ساخته شده، توسط «آکیرا آممیا» کارگردانی شده است. اگر علاقه‌مند به‌دنبال کردن این کارتون ژاپنی پرطرفدار در دنیا هستید، می‌توانید آن را از طریق پلتفرم‌های ایرانی از جمله «فیلیمو» با زیرنویس فارسی یا به‌صورت دوبله تماشا کنید.

ماجراهای اسنوپی

این هم یکی دیگر از انیمیشن‌های سریالی روز دنیا که در همین سال2021 توسط کشورهای کانادا و آمریکا ساخته شده است؛ «داستان اسنوپی». در تعریف این انمیشن جذاب آمده: «این انیمیشن در مورد یکی از خاطره‌انگیزترین سگ‌های تاریخ انیمیشن‌سازی جهان است. در این مجموعه از نمایی نزدیک‌تر با «اسنوپی»، سگ شاد و بازیگوش داستان و دوست صمیمی‌اش «وود استاک» و سایر اکیپ «پیناتس» آشنا می‌شویم و همراه آنها به ماجراجویی می‌پردازیم». «راب باتلیر» و «استیو ایونجلاتوس»، کارگردان‌های این کارتون جدید هستند که فصل نخست آن در 18قسمت منتشر شده است. هر کدام از قسمت‌های داستان اسنوپی در 8تا 9دقیقه ساخته شده است. همچنین شاید برایتان جالب باشد بدانید رتبه این انیمه سریالی در سایت IMDB، رتبه بسیار خوب 8  است.

همراه با قطار دایناسور

ماجراهای 3خواهر و برادر دایناسور به نام‌های «تاینی»، «شاینی» و «دان»، انیمیشن جذاب «قطار دایناسور: جزیره ماجراجویی» را ساخته است؛ انیمیشنی که داغ‌داغ همین امسال توسط کشور آمریکا تولید شده و «کریگ بارتلت» و «تری ایزوومی» کارگردانی آن را برعهده داشته‌اند. داستان این انیمیشن که مدت زمان آن حدود 90دقیقه است و در ژانر ماجراجویی طبقه‌بندی شده، از جایی آغاز می‌شود که بعد از وقوع یک زمین‌لرزه، روبات‌های موجود در یک پارک سرکش می‌شوند و خانواده دایناسورها سعی می‌کنند جلوی آنها را بگیرند. در این انیمیشن که در سایت معتبر IMDB در دنیای تصویر، امتیاز خوب 7.3را به‌خود اختصاص داده، «ایان جیمز کورلت»، «چنس هرستفیلد»، «کلیر مارگارت کورلت»، «لورا مار»، «اریکا شی گیر» و «الن کندی» به هنرمندی پرداخته‌اند.

اشغال در جنگ‌ جهانی

همه ما بسته به علاقه‌مندی و مطالعاتی که در حوزه تاریخ داریم، جسته و گریخته در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، یعنی شهریور‌ماه سال1320 هستیم اما اگر می‌خواهیم اطلاعات‌مان را در این‌باره کامل کنیم، بد نیست نگاهی به مستند «اشغال» بیندازیم؛ مستندی شسته‌و‌رفته که تماشای آن فقط 3ربع ساعت از ما وقت می‌گیرد اما با همین 45دقیقه همه اطلاعاتی که باید درباره اشغال ایران از سوی شوروی و انگلیس داشته باشیم، به‌دست می‌آوریم. در این مستند که کاری از «سیداحسان عمادی» است و سال1396 ساخته شده، روایت تاریخی اشغال ایران که با تلاش‌های دیپلماتیک «محمدعلی فروغی»، نخست‌وزیر وقت برای جلوگیری از فروپاشی کشور، منجر به تغییر سلطنت از رضاشاه به محمدرضاه پهلوی شد، نقل شده است.

داستان فیکا و فیدان

آنها که عشق گربه دارند، حتما مستند «داستان فیکا و فیدان» حسابی به دلشان خواهد نشست؛ مستندی درباره گربه‌ای به نام «فیدان» که از بچگی در خانه‌ای به سرپرستی گرفته شده و زندگی آرامی دارد اما با آمدن بچه‌گربه‌ای جدید به نام «فیکا» نظم زندگی‌اش به هم می‌ریزد و درنتیجه به خشونت، لجبازی و حسادت علیه بچه گربه رو‌می‌آورد، تا اینکه درنهایت طی یک ماجرا، این دو گربه به دوستی و همزیستی در کنار هم تن می‌دهند. شاید برایتان جالب باشد بدانید ساخت این مستند 60دقیقه‌ای از زندگی 2گربه، یک سال طول کشیده است! «دلاور دوستانیان» تهیه‌کننده و کارگردان این مستند جذاب است که یکی از پرمخاطب‌ترین و پرجایزه‌ترین مستندهای 2،3 سال اخیر سینمای مستند ایران به‌حساب می‌آید.

در جستجوی صبح

اهل کتاب حتما انتشارات «امیرکبیر» را می‌شناسد. این نشر یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات تولید و نشر کتاب در ایران و حتی خاورمیانه است که توسط «عبدالرحیم جعفری» بنیان گذاشته شد. حالا با این مقدمه کوتاه به سراغ مستند «در جست‌وجوی صبح» می‌رویم؛ مستندی که همین روزها می‌توانید آن را در بخش «شب‌های مستند» سایت «هاشور» ببینید. این مستند را «مهرداد شیخان» ساخته و در آن به بنیانگذاری مؤسسه انتشارات امیرکبیر به‌دست عبدالرحیم جعفری، چاپ 2هزار عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف در دوران مدیریت او و درنهایت مصادره این مؤسسه پرداخته است. در تهیه این مستند چهره‌های سرشناسی همچون «سیمین بهبهانی»، «بهمن فرزانه»، «احسان نراقی»، «لیلی گلستان»، «ابراهیم حقیقی»، «علی دهباشی»، «بهاءالدین خرمشاهی»، «عبدالحسین آذرنگ»، «مهدخت معین» و... نیز با مهرداد شیخان همکاری کرده‌اند.

سایه‌ی هیچ

یکی از بهترین بازی‌های ایرانی موبایلی، بازی «سایه هیچ» است؛ بازی‌ای که با نام «Shadow of Naught» به‌صورت جهانی نیز منتشر شده و توانسته جوایز بسیاری را در جشنواره‌های بین‌المللی از آن خود کند. این بازی که در سبک تعاملی طراحی شده و شعارش «تجربه‌ای نو از قصه‌گویی» است، در مجموع 45دقیقه گیم‌پلی دارد و به‌دلیل داستان چندلایه‌اش، از جذابیت بسیاری برخوردار است. «پویا» مدیر یک شرکت فناوری است که همراه «شکیبا» یکی از مشتریانش به کافه می‌رود. در کافه، پویا 3پیامک جدید از منشی شرکت، همسرش هستی و صمیمی‌ترین دوستش وحید دریافت می‌کند که درواقع هشدار یک فاجعه است. اینجاست که شما به‌عنوان کاربر بازی باید درگیر زندگی شخصیت‌ها شده و معمای زندگی‌شان را حل کنید تا درنهایت برنده بازی شوید.

فراتر از اینجا

بازی «فراتر از اینجا» هم یک بازی ایرانی است اما بنا به دلایل مختلف ازجمله وجود تحریم‌ها، با نام «Beyond This Side» روی گوگل‌پلی منتشر شده است. داستان این بازی درباره فردی به نام «سم» است که همسرش «آنا» به شکل مرموزی ناپدید شده و تنها چیزی که پلیس‌ها پیدا می‌کنند، دست قطع شده او است! سم که نمی‌تواند با حادثه ناپدید شدن همسرش کنار بیاید، سعی می‌کند پاسخی برای سؤال‌هایش پیدا کند و در این راه به سرنخ‌های مهمی در رابطه با ناپدید‌شدن همسرش دست پیدا می‌کند. این بازی سریالی دارای 2نسخه یک و 2است که در سبک اشاره و کلیک تولید شده. کاربر بازی با حل معماهای محیطی و پازل‌های مخصوص باید به سم در پیدا کردن همسرش کمک کند.

جلوی چشمانت

با یک بازی موبایلی منحصر‌به‌فرد چطورید؟ بازی‌ای که داستانش با پلک زدن شما روایت می‌شود! بله، درست خواندید؛ در این بازی هر بار که چشمان‌تان را می‌بندید، بازی پیش می‌رود و اتفاق جدیدی می‌افتد. نام این بازی خلاقانه و منحصر‌به‌فرد، «Before Your Eyes» است؛ یک بازی ماجراجویانه که داستان سفر یک روح به زندگی پس از مرگ را روایت می‌کند. داستان از این قرار است که شخصیت اصلی قصه در بازی مرده و حالا قرار است داستان زندگی‌اش را از روز اول تعریف کند اما نکته جالب‌توجه بازی همانطور که گفته شد این است که شما در نقش شخصیت اول هر بار که پلک‌می‌زنید، یک قدم در زمان جلو می‌روید و سر از خاطره بعدی درمی‌آورید! پس باید با قدرت چشمان‌تان بازی را کنترل کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید