• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141824
+
-

سرآشپز این هفته ۳ دستور غذایی

عصرانه‌های شگفت‌انگیز

عصرانه‌های شگفت‌انگیز

سحر غفوری

هنر آشپزی، ترکیبی از آموزش و تجربه است که هر فردی با هر سن و سال و هر تخصصی می‌تواند جذب این آن شود. مثل نیره خطیبی، آشپز جسور و خلاقی که با داشتن مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی، شیفته خلق مزه‌های جدید شده و پیوندی ناگسستنی با علم و هنر ایجاد کرده است. این بانوی فعال، با وجود تحصیل در رشته‌ای مدیریتی، خودشکوفایی را فراموش نکرده و در خانه، با دستپخت خود، وعده‌هایی سالم و دوست‌داشتنی را برای خانواده فراهم کرده است. خطیبی، به‌مدت ۸ سال است که در زمینه آشپزی فعالیت دارد و با شیوع کرونا، در فضای مجازی نیز مهارت‌های خود را به علاقه‌مندان این حوزه، آموزش می‌دهد. در ادامه او ۳ دستور عصرانه‌های خانگی را به شیفتگان هنر آشپزی آموزش می‌دهد.

نون و پنیر فانتزی
برای میان وعده‌های فرزندانتان چه انتخابی بهتر از یک نان خانگی با چاشنی پنیر، سبزی و گردو خواهد بود؟ این نان که عصرانه‌ای شگفت‌انگیز است، تمامی مواد مغذی و لازم برای سلامت شما را در خود جای داده و در ضمن سلامت، از مزه فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است.

مواد لازم
  آرد: ۲/۵ پیمانه
  خمیرمایه: ۲ قاشق چایخوری
  شیر ولرم:  یک‌دوم پیمانه
  آب: یک‌چهارم پیمانه
  کره: ۲ قاشق غذاخوری
  شکر: ۲ قاشق چایخوری
  نمک:  یک‌دوم قاشق چایخوری
  سبزی: ۲ دسته کوچک (شوید/ گشنیز)
  پنیر خامه‌‌ای و گردو: به میزان دلخواه
  زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
 ابتدا خمیر مایه را در آب و شکر حل کرده و کمی استراحت دهید تا عمل بیاید. سپس خمیر مایه عمل آمده را در ظرف بزرگ‌تری با شیر و نمک مخلوط کرده و آرد را کم‌کم اضافه کنید. سپس با دست به‌مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. بعد روی خمیر را با سلفون پوشانده و اصطلاحاً پتو پیچ کنید و به‌مدت یک ساعت استراحت دهید. بعد از طی شدن این مدت، دست خود را کمی چرب کرده و پف خمیر را بگیرید. در مرحله بعد، از خمیر چانه گرفته و چانه را با وردنه باز کنید. مخلوط پنیر صبحانه، گردو و سبزی‌های خرد شده و زیره را روی آن پخش کرده و به آن شکل مورد نظر بدهید. بعد روی سینی که کاغذ روغنی چرب شده انداخته‌‌اید قرار داده و به‌مدت ۲۰ دقیقه استراحت مجدد دهید. در این فاصله فر را با دمای ۱۸۰ درجه با یک کاسه آب روشن کنید. بعد از سپری شدن ۲۰ دقیقه با یک زرده تخم‌مرغ و کمی شیر، چانه‌ها را رومال کنید. می‌توانید روی مواد کنجد و سیاه‌دانه بریزید و سپس در فر قرار دهید. زمان پخت آن به‌صورت تقریبی ۲۰ دقیقه است و بعد از سپری شدن این مدت نان‌ها را بیرون آورده و استراحت دهید و در انتها نوش جان کنید.

نان پاپیونی زنجبیلی
نان، پایه ثابت سفره تمامی ایرانیان است و پخت انواع آن در خانه، مهارتی است که می‌توانید با تقویت آن کیفیت نان مصرفی خود را تضمین کنید. نان پاپیونی نیز با چاشنی زنجبیل در کنار مزه لذیذ خود، از خواص خوراکی بالایی برخوردار است. زنجبیل دارای شناسنامه تغذیه‌ای بسیار عالی، حاوی پروتئین، کلسیم، آهن، اسیدفولیک، کربوهیدرات، قند، فیبرهای محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، و آمینو اسیدهاست؛ که همه اینها زنجبیل را به‌عنوان منبعی برای عناصر غذایی ارزشمند تبدیل کرده‌ است. پس بیایید امروز نانی با این طعم گرم و تند تهیه کنیم.

مواد لازم
  تخم مرغ: یک عدد
  شیر: ۱۲۰ میلی‌لیتر
  کره: ۲۵ گرم
  ماست پرچرب: ۳ قاشق غذاخوری
  خمیرمایه: یک قاشق غذاخوری
  روغن مایع:  یک‌چهارم پیمانه
  شکر: یک قاشق غذاخوری
  پودر زنجبیل: یک قاشق غذاخوری
  نمک: یک قاشق چایخوری
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد برای روی نان

طرز تهیه
برای شروع در ظرفی، تخم‌مرغ، زنجبیل، شیر ولرم، کره، ماست پرچرب، شکر، خمیر مایه، آرد و نمک را با هم مخلوط کرده و به‌خوبی هم بزنید تا مواد یکدست شوند. پس از چند دقیقه هم زدن اطمینان حاصل کنید که خمیر به دستانتان نمی‌چسبد. سپس مشغول ورز دادن خمیر شوید. مدت زمان ورز دادن ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است. بعد از ورز دادن، روی ظرف خمیر را با سلفون پوشانده و به‌مدت یک ساعت استراحت دهید. پس از طی این زمان، از خمیر چانه گرفته، به‌صورت پاپیون در بیاورید و در حدود ۲۰ دقیقه استراحت دهید. در این فاصله شما فر را با دمای ۱۸۰ درجه و با کاسه‌‌ای آب که در سطح پایین فر باید قرار دهید روشن کنید. در انتها پاپیون‌ها را با زرده تخم‌مرغ رومال زده و کنجد بپاشید. حالا آماده است تا در فر بگذارید. در حدود ۲۰ دقیقه زمان پخت بوده و در انتها چند دقیقه شعله بالای فر را روشن کنید تا سطح آن طلایی شود. بعد از طی زمان پخت روی نان‌ها پودر قند الک کنید تا لذیذتر و زیباتر شوند.

حلوای زعفرانی
درست است اغلب از حلوا در مراسم‌های سوگواری استفاده می‌شود، اما این دسر خوشمزه به تنهایی یکی از خوشمزه‌ترین عصرانه‌های ایرانی است که به‌گونه‌های متنوع پخته می‌شود. شما می‌توانید به جای خرید خوراکی‌های کارخانه‌‌ای با مواد‌ نگهدارنده، یک حلوای خانگی سالم و خوش عطر بپزید. این حلوا که دستور بسیار راحتی دارد، این امکان را به شما می‌دهد که در کمترین زمان، حلوایی باکیفیت بالا تهیه کنید.

مواد لازم
  آرد گندم: ۲ پیمانه
  آب: یک پیمانه
  کره: ۲۵ گرم
  گلاب:  یک‌سوم پیمانه
  شکر و روغن مایع و جامد هرکدام: یک‌دوم پیمانه
  پودر هل و زعفران: به مقدار لازم

طرز تهیه
برای آماده کردن شهد حلوا قابلمه کوچکی را روی حرارت متوسط گذاشته و آب و شکر را درون آن ریخته و کمی با قاشق آن را مخلوط کنید تا شکر کاملا حل شود و بعد گلاب، پودر هل و زعفران را اضافه کرده و بعد از چند دقیقه قبل از اینکه مایعات به‌جوش‌ آید، آن را خاموش کنید. سپس آرد را الک کرده و در ماهی‌تابه ریخته و روی حرارت متوسط تند تند هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته شود. هم‌زدن آرد در حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و باید متوالی و سریع باشد. پس از ۲۰ دقیقه گاز را خاموش کنید و دوباره آرد تفت خورده را الک کنید و مجددا روی حرارت متوسط قرار دهید. در این مرحله ابتدا کره را اضافه کرده و بعد روغن مایع و جامد را، خوب هم بزنید و با پشت کفگیر از گلوله شدن آرد جلوگیری کنید. حتما دقت کنید که مواد حلوا یکدست و صاف باشد تا در دهان گلوله‌های آرد احساس نشود. در انتها می‌توانید حلوا را به شیوه مورد نظرتان تزئین کنید.
نکته: اگر میزان شهد کم باشد، حلوا بافت منسجمی پیدا نخواهد کرد. همچنین شهد باید با دمای گرم به حلوا اضافه شود. اگر شهد سرد باشد مخلوط‌کردن حلوا سخت می‌شود و انسجام کافی میسر نمی‌شود. برای تهیه حلوا به‌خصوص در فصل سرد روغن جامد به تنهایی گزینه مناسبی نیست زیرا استفاده از روغن جامد باعث سفت شدن حلوا و ظاهر و مزه بد آن خواهد شد. بهتر است در دستور حلواهایی که روغن جامد دارند نصف جامد و نصف کره بزنید تا حلوای عالی داشته باشید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید