• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 8 مهر 1400
کد مطلب : 141827
+
-

راهنمای آشنایی با تیر و کمان

ورزش و تفریح

ورزش و تفریح

تیراندازی با کمان ورزش مفرحی است و برخی منابع مکتوب از تیراندازی با کمان به‌عنوان قدیمی‌ترین ورزش جهان نام می‌برند. آنطور که در برخی از این منابع آمده، استفاده از تیر و کمان ریشه در شروع زندگی بشر دارد و انسان برای در امان ماندن از گزند جنگ‌های گاه و بیگاه تیراندازی با کمان را یاد می‌گرفتند. ابزارهای ساده‌ای مثل تیر و کمان با گذشت زمان به‌وسیله‌ای برای ورزشی به نام تیراندازی با کمان بدل شد و خیلی زود مورد اقبال مردم جهان قرار گرفت. تیراندازی با کمان که به‌گفته کارشناسان موجب کاهش استرس و افزایش تمرکز می‌شود جزو پرطرفداران ورزش‌های المپیک هم به‌شمار می‌رود و تکنیک‌های آن در حال به روز شدن است. این گزارش به مبتدی‌ها کمک می‌کند که نخستین قدم‌ها را برای یادگیری این رشته ورزشی درست و اصولی بردارند.

خرید کمان
از همان شروع تیراندازی با کمان باید یک تصمیم اساسی بگیرید؛ اینکه می‌خواهید به‌طور حرفه‌ای تیراندازی را ادامه بدهید یا صرفا برای تفریح و آموزش سراغ این ورزش آمده‌اید. علتش هم این است که یک ست کمان حرفه‌ای حدود 150میلیون تومان قیمت می‌خورند و تنظیمات حساس و دقیقی دارد اما برای شکار و تفریح مناسب نیستند. پس قبل از خرید کمان باید هدف‌تان را مشخص کنید. قیمت یک کمان آموزشی برای بزرگسالان حدود 3تا 6میلیون تومان برآورد می‌شود اما با صرف هزینه کمتر می‌توانید کمان‌های تولید داخل را تهیه کنید. بنابراین با یک دست لباس ورزشی معمولی می‌توانید نخستین قدم را برای یادگیری تیراندازی با کمان بردارید.

انتخاب هدف
افرادی که به تیراندازی علاقه دارند اما صرفا برای تفریح و شکار کمان به‌دست می‌گیرند به ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی نیاز ندارند. این افراد با جست‌وجو در موتورهای جست‌وجوگر به‌راحتی می‌توانند با نحوه دست گرفتن کمان و تیراندازی که به‌طور تصویری آموزش داده شده آشنا شوند. کسانی که می‌خواهند به‌طور حرفه‌ای تیراندازی را دنبال کنند در درجه اول باید به‌طور دقیق، شیوه ایستادن و استایل مناسب برای تیراندازی را یاد بگیرند و برای این کار باید در کلاس‌های آموزشی تیراندازی با کمان ثبت‌نام کنند. اگر در این رشته مفرح ورزشی استعداد داشته باشید بعد از چند‌ماه تمرین فرصت حضور در مسابقات نصیب‌تان می‌شود.

تمرکز
تیراندازی جزو معدود رشته‌های ورزشی‌ای است که ورزشکار اگر استعداد داشته باشد در کمترین زمان ممکن می‌تواند تکنیک‌های آن را یاد بگیرد و در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه به جمع تیراندازهای حرفه‌ای وارد شود اما فراموش نکنید که در این ورزش باید صبور باشید و تمرکز داشته باشید. تمرکز یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای فعالیت در تیراندازی است و اگر به واسطه موقعیت شغلی یا بنا به هر دلیل دیگری از تمرکز لازم برخوردار نیستید بهتر است سراغ ورزش‌های دیگری بروید. اگر روحیات شما با تیراندازی با کمان سازگار باشد و با انتخاب مربی مجرب، تکنیک‌های این ورزش را به‌طور صحیح و اصولی یاد گرفته باشید در یک بازه زمانی یکساله می‌توانید در مسابقات استانی و کشوری شرکت کنید و درصورت کسب امتیازهای لازم وارد مسابقات برون‌مرزی شوید. فراموش نکنید که ورزشکاری مثل زهرا نعمتی یک سال بعد از ورود به این رشته ورزشی، قهرمان و رکورددار جهان شد.

هزینه
تیراندازی با کمان برای مبتدی‌ها ورزش گران قیمتی نیست اما اگر می‌خواهید به یک تیرانداز حرفه‌ای بدل شوید باید هزینه‌های گزافی بابت خرید ملزومات این رشته ورزشی بپردازید. مبتدی‌ها بعد از ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشی می‌توانند از کمان‌های آموزشی رایگان که به باشگاه‌ها تعلق دارد استفاده کنند و نیازی به خرید کمان نیست. شهریه کلاس‌های آموزشی هم در شهرهای مختلف متفاوت است و هر جلسه بین 30 تا 40هزار تومان برآورد می‌شود. تعداد جلسات آموزشی ۱۰ تا ۱۲ جلسه است. در جلسات اول اصول تیراندازی با کمان را یاد می‌گیرید و جلسات بعدی به بالا بردن مهارت تعلق دارد.

یادگیری تکنیک
تیراندازی یکی از معدود رشته‌های ورزشی به‌شمار می‌رود که هیچ محدودیتی برای ورزشکار قائل نیست. حتی افرادی که بنا به دلایلی از ناحیه دست دچار معلولیت شده‌اند می‌توانند با استفاده از پا تیراندازی کنند و در مسابقات کلاس‌های مختلف که برای معلولان طراحی شده شرکت کنند. نکته اصلی در ورزش تیراندازی، آموزش تکنیک‌های این رشته ورزشی است و تیراندازی با کمان هم به‌عنوان یکی از شاخه‌های ورزش تیراندازی تکنیک‌های پیچیده‌ای ندارد اما شامل سلسله مراتب می‌شود. ازجمله تکنیک‌های مهم تیراندازی که نیاز به آموزش دارند می‌توان به نحوه صحیح ایستادن ، نحوه صحیح استقرار، شیوه نگه‌داشتن کمان در دست، قرار‌گیری انگشتان روی زه کمان، قرارگیری دست روی کمان، کشیدن زه کمان، قرارگیری زه کمان روی صورت، نشانه‌گیری، رها کردن تیر و تعقیب تیر تا هنگام برخورد به هدف اشاره کرد.

ثبت‌نام
برای یادگیری الفبای هر رشته ورزشی باید زیرنظر مربیان مجرب تمرین کنید و تیراندازی با کمان هم از این قاعده مستثنی نیست. تمام شهرهای کشور هیأت تیراندازی با کمان دارند و در تماس با این هیأت‌ها می‌توانید از برنامه کلاس‌های آموزش تیروکمان یا باشگاه‌های فعال تیراندازی با کمان مطلع شوید. شماره تماس هیأت‌های تیراندازی با کمان شهرهای مختلف را هم می‌توانید با کمک موتورهای جست‌وجوگر بیابید. یادگیری تیراندازی با کمان، محدودیت سنی ندارد و خانم‌ها و آقایان ۸ تا ۸۰ سال می‌توانند در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنید. فراموش نکنید که علاوه بر هیأت‌های تیراندازی شهرها و استان‌ها می‌توانید به سایت‌ها و باشگاه‌های تیراندازی‌ای که در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنید مراجعه کنید و زیرنظر مربیانی که دوره‌های مربیگری را طی کرده‌اند آموزش ببینید.

انواع تیراندازی
قبل از آنکه تیر و کمان را در دست بگیرید باید با مختصات ورزش تیر و کمان آشنا شوید. در قدم نخست باید بدانید که تیراندازی با کمان در۳ رشته کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می‌شود و هر کدام از این شاخه‌ها قوانین متفاوتی دارند. تیراندازی ریکرو بیشتر به تیراندازی با کمان‌های قدیمی شباهت دارد و در مسافت‌های۱۸ و۳۰و۷۰ متر برگزار می‌شود. مسافت ۷۰ متر در بازی‌های المپیک طرفداران بسیاری دارد. تیراندازی با اسلحه پیشرفته کامپوند هم به لحاظ قدرت و دقت از ریکرو بالاتر است اما ورزش المپیکی نیست. تیراندازی سنتی هم با کمان‌های ساده‌ای که شباهت زیادی با کمان‌های اولیه دارد انجام می‌شود.یکی از ویژگی‌های جالب این رشته ورزشی این است که هرفرد با لباس محلی در مسابقه شرکت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید