• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141542
+
-

انتظار زائران اربعین در فرودگاه امام برای رسیدن به کربلا

یک هفته از آغاز پروازهای اربعین می‌گذرد، اما حواشی آن از گرانی بلیت تا معطلی و سرگردانی زائران در فرودگاه امام خمینی و تأخیرهای طولانی پروازها هنوز ادامه دارد.
ایسنا دیروز در گزارشی از وضعیت فرودگاه امام خمینی و سرگردانی زائران عتبات در این فرودگاه اعلام کرد: گروهی از زائران درحالی‌که قرار بود حوالی ساعت3 صبح روز شنبه، سوم مهرماه تهران را به مقصد نجف ترک کنند، حدود ساعت7:30 صبح، پس از حدود 5ساعت تأخیر سوار هواپیما شدند و پرواز کردند. برخی از این زائران که نسبت به بی‌نظمی پروازها شاکی و معترض شده‌اند، می‌گویند: با توجه به اینکه 3ساعت پیش از پرواز باید در فرودگاه حاضر شوند تا بیش از ۹ساعت معطل و سرگردان این پرواز بوده‌اند.
براساس این گزارش، از جمعه شب گذشته تا روز شنبه سوم مهرماه، مطابق جدول پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی (ره)، بیشتر پروازهای تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد با تأخیرهای چندساعته درحال انجام است و همچنان گروهی از زائران در فرودگاه معطل انجام پروازشان هستند.
زائران نیز نسبت به برخوردی که در فرودگاه پس از ساعت‌ها انتظار و تأخیر با آنها شده است، اعتراض دارند. به‌گفته آنها، علت تأخیر پروازها به مسافران توضیح داده نمی‌شود و امکانات هم برای زائران در فرودگاه فراهم نشده است و از پذیرایی و حتی عذرخواهی ایرلاین‌ها هم خبری نیست. گروه دیگری از زائران که قرار بود با پرواز روز جمعه هواپیمایی عراقی، تهران را به مقصد بغداد ترک کنند هم در وضعیتی نامعلوم به سر می‌بردند و در جدول پروازهای خروجی نیز وضعیت این پرواز «منتظر اعلام» نوشته شد. مسافران این پرواز از ساعت4 عصر روز جمعه، دوم مهرماه تا لحظه تنظیم این گزارش در فرودگاه امام معطل و سرگردان مانده و هیچ‌کس هم پاسخگوی وضعیت آنها نبود.
یکی از زائران در تماس با ایسنا اعلام کرده است که بلیت پرواز یک‌طرفه را به مبلغ 7میلیون و ۳۰۰هزار تومان از یک شرکت گردشگری خریداری کرده که وعده داده بود، ویزا هم شامل آن باشد. این شرکت بعدتر گفته است از سفارت عراق موافقتنامه گرفته و مشکلی برای ویزا وجود ندارد و فقط باید پول بلیت پرداخت شود.
او گفته است، شرکتی که بلیت هواپیمای عراقی را از آن خریداری کرد، وعده داده بود پرواز در ساعت۱۵ روز پنجشنبه اول مهرماه به سمت بغداد انجام شود. اما پس از مدتی اطلاع داد که پرواز به ساعت۲۲ روز جمعه دوم مهرماه موکول شده است و از ساعت4 عصر باید در فرودگاه حضور داشته باشیم. اما از آن موقع تاکنون از پرواز خبری نیست و نماینده شرکت فروشنده بلیت‌ها نیز به فرودگاه نیامده و پاسخگو نیست. از طرفی، شرکت العراقیه در فرودگاه امام دفتر ندارد و جوابگوی مسافران هم نیست. این زائر گفته است: تعدادی از مسافران پرواز وارد سالن ترانزیت فرودگاه امام شده‌اند و شب را در وضعیت نامناسب و بدون امکانات گذراندند و بقیه هم در سالن‌های دیگر پراکنده، بلاتکیف و سرگردان هستند. هیچ امکاناتی هم برای پروازهایی که دچار تأخیر طولانی می‌شوند مهیا نیست.  او همچنین از جمع دیگری از زائران ایرانی که با پرواز دیگری به فرودگاه بغداد رسیده‌اند و به‌خاطر نداشتن ویزا سرگردان و بلاتکلیف ماندند، خبر داده و می‌گوید: آنها در فرودگاه بغداد گرفتار شده‌اند.
وزارت راه‌وشهرسازی اما اعلام کرده است، تأخیرها، بی‌نظمی‌ها و حتی لغو شدن برخی پروازهای عراق به‌خاطر نداشتن ویزا، بلیت و توان فرودگاه نجف اتفاق افتاده است. به گزارش ایسنا، معاون وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود با برقراری پروازهای فوق‌العاده مشکل رفت‌وآمد زائران حل شود.
تصاویر منتشر شده از وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق نیز نشان از هجوم انبوه زائران زمینی به مرزهای مشترک 2کشور برای ورود به کشور عراق دارد و در این شرایط هنوز تدبیر خاصی برای کنترل و مدیریت سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به عراق صورت نگرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید