• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 مهر 1400
کد مطلب : 141528
+
-

ممنوعیت شدید معامله و استخراج رمزارزها در چین

تشدید محدودیت‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال از سوی دولت چین، باعث کاهش شدید قیمت در بازار شده است

دنیای رمز ارز
ممنوعیت شدید معامله و استخراج رمزارزها در چین

قدرتمندترین نهادهای نظارتی چین با ممنوعیت تمامی معاملات مربوط به ارزهای دیجیتال و همچنین استخراج آن، محدودیت رمزارزها را در این کشور تشدید کردند.
به گزارش رویترز، این حرکت باعث پایین آمدن ارزش بیت‌کوین و سایر سکه‌های اصلی شد، ضمن اینکه سهام مربوط به رمزارزها و بلاک‌چین‌ها را نیز به‌شدت تحت فشار قرار داد. اخیرا 10آژانس چینی ازجمله بانک مرکزی، اوراق بهادار و رگولاتور ارزی، متعهد شده‌اند که برای ریشه‌کن کردن فعالیت‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتال همکاری کنند. درحالی‌که چین قوانین سختگیرانه‌تری را در مورد ارزهای دیجیتال وضع کرده است، اکنون همه فعالیت‌های مربوط به آنها را غیرقانونی اعلام کرده و سیگنالی از قصد دولت را برای اجرای دقیق قوانین ارسال کرده است.
 بانک مرکزی چین (PBOC) اعلام کرد که تسهیل تجارت ارزهای دیجیتال غیرقانونی است و قصد دارد هر کسی که این کار را انجام دهد، ازجمله کسانی که برای پلتفرم‌های خارج از چین کار می‌کنند، به‌شدت مجازات کند. شورای ملی توسعه و اصلاحات (NDRC) نیز اعلام کرده است که در تلاش برای حذف کامل این بخش، محدودیت سراسری استخراج ارزهای دیجیتال را در سراسر کشور آغاز خواهد کرد. چین ارزهای دیجیتال را به‌عنوان پول قانونی به‌رسمیت نمی‌شناسد و سیستم بانکی، این ارزها را نمی‌پذیرد و خدمات مربوط به آنها را به ‌هیچ عنوان ارائه نمی‌دهد. با این حال در سال2013 دولت، بیت‌کوین را به‌عنوان یک کالای مجازی تعریف و اعلام کرده بود که افراد مجازند آزادانه در تجارت آنلاین آن شرکت کنند، اما در همان سال، ناظران مالی، ازجمله بانک مرکزی، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به بیت‌کوین منع کرد.
 در سپتامبر2017، چین فعالیت شرکت‌های عرضه اولیه رمزارز را به‌منظور محافظت از سرمایه‌گذاران و جلوگیری از خطرات مالی ممنوع کرد. قوانین مربوطه، همچنین پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال را از تبدیل پول قانونی به این ارزها و برعکس منع کرد. این محدودیت‌ها باعث شد بسیاری از این پلتفرم‌های تجاری تعطیل شوند.
 افزایش شدید قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال طی یک سال گذشته، معاملات این ارزها را در چین احیا کرد و سرمایه‌گذاران راه‌هایی را برای حل قوانین موجود پیدا کردند. این در حالی است که این کشور تلاش می‌کند، ارز دیجیتال رسمی خود را توسعه بدهد و به نخستین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. در اوایل سال‌جاری میلادی، رگولاتورهای چینی محدودیت‌ها را تشدید کرده و بدین‌ترتیب مؤسسات مالی و شرکت‌های پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال منع کردند. یک دستورالعمل صنعتی می‌گوید که معاملات سوداگرانه بیت‌کوین دوباره صعود کرده و امنیت دارایی‌های مردم را به‌خطر انداخته و نظم عادی اقتصادی و مالی را مختل کرده است.
بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی در حال خرید و فروش روی پلتفرم‌های متعلق به صرافی‌های دیجیتال چینی مانند Huobi و OKEx بودند که به خارج از کشور نقل مکان کرده‌اند. در همین حال، بازار فرابورس چین برای ارزهای دیجیتال مجددا شلوغ شده است. در همین حال، چت‌روم‌های تجاری در رسانه‌های اجتماعی که در خواب بودند نیز دوباره احیا شده‌اند. تحلیلگران در همین رابطه می‌گویند، چین ارزهای دیجیتال را نیز تهدیدی برای یوآن دیجیتال مستقل خود می‌داند که در مرحله آزمایشی پیشرفته قرار دارد. پت تومی، سناتور جمهوریخواه در توییتر خود نوشت: «پکن آنقدر با آزادی اقتصادی متخاصم است که حتی نمی‌تواند مردم خود را در مشارکت در چیزی که می‌توان گفت هیجان‌انگیزترین نوآوری در زمینه مالی در چند دهه اخیر است، تحمل کند.»
 کریگ ارلام، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌نویسد: «اقدامات چین در گذشته خیلی از صعود ارزهای دیجیتال جلوگیری نکرده است؛ بنابراین من از دیدن دوباره صعود در این بازار شگفت‌زده نخواهم شد.» درحالی‌که ارزهای دیجیتال روز جمعه سقوط کردند، اما باید گفت که این سقوط کمتر از سقوطی بود که در‌ ماه می شاهدش بودیم؛ یعنی زمانی که شورای دولتی چین وعده داد که استخراج بیت‌کوین را ممنوع می‌کند. نکته دیگر اینجاست که آیا چین قادر به یافتن و مجازات سیستم‌عامل‌ها و افرادی که قوانین را نقض می‌کنند، خواهد بود یا خیر. برخی از تحلیلگران می‌گویند که براساس آنچه پیش‌تر اتفاق افتاده است، سرمایه‌گذارانِ مصمم، همچنان راهی برای تجارت خود در این حوزه پیدا خواهند کرد.
از سوی دیگر کریستوفر بندیکسن، سرپرست تحقیقات در شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتال CoinShares می‌گوید: «بازندگان همه این اتفاقات قطعا چینی‌ها هستند.» او با اشاره به استخراج ارزهای دیجیتال در قزاقستان، روسیه و آمریکا افزود: «چینی‌ها اکنون حدود 6میلیارد دلار درآمد سالانه خود را در ماینینگ از دست می‌دهند که همه این پول‌ها به سایر مناطق جهان و استخراج‌کنندگان دیگر خواهد رسید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید